با فرزندان تحریم‌شده مقام‌های کرملین آشنا شوید

فرزندان چهره‌های تحریم‌شده روسیه در همان کشورهایی بزرگ شده‌اند که والدینشان ادعا می‌کنند معیارهایشان را قبول ندارند

دختر ۲۴ ساله پسکوف از ازدواج دوم او به نام الیزاوتا پسکووا مطالبی در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند که به خوراک روزنامه‌های روسی و اروپایی تبدیل می‌شو‌د‌ـ اینستاگرام lisa_peskova@

دنیای فرزندان الیگارش‌های روسی دنیای متفاوتی است. جت‌های خصوصی، آپارتمان‌های مجلل در پاریس، تعطیلات اسکی در اتریش و تحصیل در دانشگاه‌های ممتاز لندن و نیویورک بخشی از زندگی روزمره آن‌ها است.

والدینشان بهترین املاک و مستغلات را در گران‌قیمت‌ترین خیابان‌های پایتخت‌های اروپا دارند. صفحه شخصی آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی پر از عکس‌هایشان با لباس‌های طراحان مد و روی فرش قرمز مراسم‌های مهم است. همه این‌ها در حالی است که والدین آن‌ها به سیاست‌های غرب علنی اعتراض می‌کنند و معتقدند آنچه در غرب می‌گذرد مورد پذیرش جامعه آن‌ها نیست.

ریاکاری مقام‌های بلندپایه روس و خانواده‌هایشان که از زندگی در غرب لذت می‌برند، سال‌ها است که در روسیه یک راز آشکار است. در سال ۲۰۱۶، لایحه‌ای ارائه شد که تحصیل فرزندان زیر سن قانونی مقام‌های روسیه در دانشگاه‌های خارجی را ممنوع می‌کرد اما این لایحه هرگز تصویب نشد.

سی‌ان‌ان در گزارشی به چند الیگارش روس و فرزندانشان پرداخته و جزئیاتی از زندگی آن‌ها را منتشر کرده است.

فرزندان ثروتمند دمیتری پسکوف

یکی از اولین افراد در فهرست فساد و ریاکاری سران روسیه دمیتری پسکوف، معاون رئیس دفتر و سخنگوی ارشد ولادیمیر پوتین، است. او در این جایگاه رساترین بلندگوی پوتین محسوب می‌شود که تقریبا هر روز ادعاهای تند رئیس‌جمهوری روسیه علیه غرب را منتشر می‌کند.

ایالات متحده به‌تازگی پسکوف، همسر و دو فرزند بزرگسالش از دو ازدواج قبلی را تحریم کرده و گفته است که این خانواده سبک زندگی مجللی دارند که با حقوق یک کارمند دولتی مانند پسکوف ناسازگار است؛ بنابراین، احتمالا ثروت آن‌ها ناشی از ارتباط پسکوف با پوتین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، دست‌کم دو فرزند این مقام عالی‌رتبه روس پیش از بازگشت به مسکو، در اروپای غربی زندگی می‌کردند.

پسکوف با یک دهه فعالیت در سمت فعلی‌اش، در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۷۳ هزار دلار درآمد داشته است. او با یک ساعت ۶۰۰ هزار دلاری دیده شده و به ماه عسلی رفت که ۴۳۰ هزار دلار هزینه داشت. این ارقام بر اساس تحقیقات بنیاد مبارزه با فساد فاش شده است که الکسی ناوالنی، زندانی سیاسی مخالف دولت، تاسیس کرده است.

مطالب منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی اعضای این خانواده نیز نشان می‌دهد که همسر، همسر سابق و فرزندان پسکوف وسایل نقلیه لوکس و خانه‌های چند میلیون دلاری در سراسر جهان از جمله روسیه و فرانسه دارند. این ثروت در تضاد کامل با نزدیک به ۲۰ میلیون روس است که در فقر زندگی می‌کنند.

دختر ۲۴ ساله پسکوف از ازدواج دوم او به نام الیزاوتا پسکووا مطالبی در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند که به خوراک روزنامه‌های روسی و اروپایی تبدیل می‌شود. مانند زمانی که او گفت از زندگی در محیط اروپایی احساس بهتری دارد و سیستم آموزشی روسیه را «جهنم واقعی» خواند.

او به‌تازگی با انتشار عبارت «نه به جنگ» در صفحه اینستاگرامش و انتقاد از جنگ روسیه در اوکراین، با عملکرد پدرش مخالفت کرد. بعد از انتشار این مطلب در رسانه‌ها، تصویر اینستاگرامی او به‌سرعت حذف شد.

بر اساس گزارش بنیاد مبارزه با فساد، پسکووا و مادرش در سال ۲۰۱۶ یک آپارتمان دو میلیون دلاری ۱۸۰ متری در یکی از گران‌ترین محله‌های پاریس خریدند. ولخرجی پسکووا در فرانسه با برادر ناتنی او در روسیه مشابهت دارد. تحقیقات سال ۲۰۱۷ گروه ضد فساد ناوالنی نشان داد که نیکولای چولز، پسر ارشد پسکوف که در بریتانیا بزرگ شده، با جت شخصی به سراسر جهان سفر کرده است و املاک و مستغلات زیادی در مسکو دارد.

دختران لاوروف در فهرست تحریم‌ها

اما آن‌ها تنها فرزندان مرتبط با کرملین نیستند که از مزایای ثروت پدرشان بهره می‌برند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در سال ۲۰۱۷ خواستار نظم جهانی «پساغربی» شد، دخترش را برای تحصیل به دانشگاه‌های معتبر لندن و نیویورک فرستاده است.

کاترینا وینوکورووا، که اکنون ۳۹ سال دارد، در دانشگاه کلمبیا در نیویورک تحصیل کرد، او ۱۷ سال آن‌جا زندگی کرد و سپس، مدرک کارشناسی ارشدش را از مدرسه اقتصاد لندن دریافت کرد.

پولینا کووالوا نیز که از او به‌عنوان دختر ناتنی لاوروف یاد می‌شود و او حتی با مادر پولینا ازدواج رسمی نکرده است، صاحب یک آپارتمان ۵.۸ میلیون دلاری در یکی از گران‌ترین محله‌های لندن است. بنیاد مبارزه با فساد فاش کرد که کووالوا در سن ۲۱ سالگی این آپارتمان را خریده است.

کووالوا و وینوکورووا هر دو در فهرست تحریم‌های بریتانیا قرار گرفتند.

به گفته کارشناسان، ثروت خیره‌کننده و در عین حال توجیه‌ناپذیر چنین خانواده‌هایی در روسیه یک مفهوم را می‌رساند: دزدسالاری و تصاحب منابع عظیم مالی از طریق شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های دروغین و تراکنش‌های پنهان در حساب‌هایی که قابل ردیابی نیستند.

زندگی تجملی دختران پوتین در کشورهای اروپایی

خود پوتین و خانواده‌اش نیز از این ریاکاری‌ها و زندگی فراتجملی دور نیستند. بر اساس تحقیقاتی که یک رسانه مستقل روسی به نام «پروکت» منتشر کرده است، طبق اسناد موسوم به پاندورا، یکی از شرکای ادعایی پوتین تنها چند هفته پس از تولد فرزندش، صاحب یک آپارتمان ۴.۱ میلیون دلاری در موناکو شد.

دختر بزرگ پوتین به نام ماریا با یک تاجر هلندی ازدواج کرد و گفته می‌شود که این زوج در یک آپارتمان ۳.۳ میلیون دلاری در هلند زندگی می کردند. یک ویلای هشت خوابه در فرانسه نیز به دختر کوچک‌تر پوتین به نام کاترینا نسبت داده می‌شود، عمارتی چند میلیون دلاری که همسر سابق کاترینا از دوست میلیاردر دیرینه پوتین خریداری کرد و پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، هدف حمله افراد ضدجنگ قرار گرفت.

کاترینا مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیک و ریاضیات دارد. او در ماه مه ۲۰۱۹، مدرکش را در رشته ریاضی و فیزیک دریافت کرد و از این طریق به ریاست شرکت «اینوپراکتیکا» رسید که بر دو نهاد دانشگاه دولتی مسکو، از جمله بنیاد ملی توسعه فکری، و مرکز ملی ذخیره فکری نظارت می‌کند.

دختر دوم پوتین همچنین معاون موسسه تحقیقات ریاضی سیستم‌های پیچیده در دانشگاه دولتی مسکو است که ۱.۷ میلیارد دلار بودجه در اختیار دارد.

کاترینا که در زمینه رقص نیز فعالیت داشته و جوایزی نیز کسب کرده است، در دسامبر ۲۰۱۹ به عضویت شورای ورزش‌های همگانی زیر نظر فدراسیون روسیه درآمد.

هر دو دختر پوتین نیز هفته گذشته در فهرست تحریم‌های بریتانیا و ایالات متحده قرار گرفتند.

روسیه تحریم‌های جدید را «گرایش دیوانه‌وار» واشنگتن برای منزوی کردن مسکو خوانده و گفته است که به این رفتارها پاسخ خواهد داد.

بیشتر از جهان