پلیس تهران بزرگ: چیزی به نام زیست شبانه نداریم، ما اجازه نمی‌دهیم

برخی اعضای شورای شهر پیشنهاد زیست شبانه در تهران بعد از ماه رمضان را مطرح کرده بودند

هرسال هم‌زمان با ماه رمضان، برنامه‌های افطار تا سحر در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران رونق می‌گیرد - ghoghnos

در حالی‌ که بسیاری از کلانشهرهای دنیا به داشتن برنامه‌های شبانه پررونق شهرت دارند، حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ، می‌گوید: «در تهران، چیزی به نام زیست شبانه نداریم؛ این موضوع را به اعضای شورای شهر هم می‌گویم.»

هرسال هم‌زمان با ماه رمضان، برنامه‌های افطار تا سحر در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران رونق می‌گیرد و از کافه‌ها و رستوران‌ها گرفته تا سالن‌های سینما همگی تا بامداد فعالیت می‌کنند؛ اما همه این فعالیت‌ها محدود به ماه رمضان است و در دیگر ماه‌های سال، امکان تفریح شبانه در شهرهایی مثل تهران وجود ندارد.

پیشنهاد زیست شبانه در تهران را برخی اعضای شورای شهر در روزهای گذشته مطرح کردند اما حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ، با رد ادامه زیست شبانه در تهران پس از ماه رمضان، گفت: «برای زیست شبانه باید زیرساخت‌ها آماده و مقدمات آن فراهم شود.»

او آب پاکی را روی دست همه پیشنهاددهندگان ریخت و به خبرگزاری ایلنا گفت: «پلیس به‌عنوان متولی و مسئول برقراری امنیت تاکنون این موضوع را نپذیرفته و البته در این خصوص با ما بحثی هم نشده است.»

رئیس پلیس تهران بزرگ افزود: «ما چیزی به نام زیست شبانه نداریم؛ در گذشته این مطلب بارها مطرح شد. اگر قرار باشد زیست شبانه داشته باشیم، باید برای آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.»

او در پاسخ به این سوال که چرا زیست شبانه در ماه رمضان در تهران امکان‌پذیر است اما در دیگر ماه‌های دیگر سال ممکن نیست، گفت: «ما از قبل برای ماه رمضان پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهیم و تلاش ما در این ماه مضاعف می‌شود و همکاران ما هم آن را می‌پذیرند. در مجموع برای زیست شبانه باید زیرساخت‌ها آماده و مقدمات آن فراهم شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه، ۲۳ فروردین، به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «این مسئله که شهر در شب کاملا در سکوت و سکون باشد، با شرایط امروز جامعه ما همخوانی ندارد. اگر ما به صورت رسمی این را تعریف نکنیم، افراد این کار را غیررسمی انجام خواهند داد که آسیب آن بیشتر است.»

پیش‌تر علیرضا نادعلی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، نیز پیشنهاد زیست شبانه در تهران را مطرح کرده بود، اما رئیس پلیس تهران می‌گوید اجازه این کار را نخواهد داد.

ممانعت از حضور و فعالیت شهروندان و اصناف در ساعت‌های شب در کلانشهر تهران در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهرهای دنیا برای ساعت‌های شبانه برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر می‌گیرند و حتی از این طریق به گردشگری خود رونق بیشتری می‌بخشند.

زندگی شبانه حالا دیگر در بسیاری از نقاط دنیا دستاوردهای اقتصادی نیز دارد و فرصت‌های کاری متعددی را برای افراد بومی فراهم می‌کند. مدیران شهرهای پیشرفته دنیا نیز با درک اهمیت زندگی شبانه تلاش می‌کنند امنیت شهرهای خود برای فعالیت در ۲۴ ساعت شبانه‌روز را تامین کنند. اما با وجود تجربه‌های موفق شهرهای پیشرو جهان، جمهوری اسلامی ایران از حضور و فعالیت شبانه در فضاهای عمومی ممانعت می‌کند و فقط در شهر مذهبی مشهد امکان شب‌زنده‌داری و خدمات‌دهی به مسافران و شهروندان تا نیمه‌شب وجود دارد.

بهمن‌ ۱۳۹۹ وقتی طرح «الزام  شهرداری تهران به برنامه‌ریزی و اجرای اقدام‌های لازم برای بسترسازی تحقق زیست شبانه» در صحن شورای شهر تصویب شد، برخی از محافظه‌کاران و تندروهای نزدیک به حکومت آن را «فسادزا» خواندند و مدعی شدند چنین طرح‌هایی موجب می‌شود دختران و پسران تا نیمه‌شب بیرون بمانند. انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار وقت تهران، نیز گفت: «این کارها با سبک زندگی اسلامی-ایرانی ما مغایرت دارد.»