استقبال علی لاریجانی از پیشنهاد بن سلمان

ولیعهد عربستان راغب است تا مساله ایران از راه گفت‌وگو حل شود

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران/ عکس از مهدی نصیری، خبرگزاری ایلنا 

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره از طرح پیشنهادی ولیعهد عربستان درباره مذاکره بین ایران و عربستان استقبال کرد. 

بن‌ سلمان، ولیهعد جوان عربستان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفته بود که «راه‌حل دیپلماتیک را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد». 

لاریجانی با اشاره به این موضع عربستان به الجزیره گفت: «ما از این گفته‌ای که از محمد بن سلمان نقل شده که می‌خواهد مسئله را از راه گفتگو با تهران حل کند استقابل می‌کنیم». لاریجانی هم‌چنین گفته است که «گفتگوی ایران با عربستان سعودی بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل خواهد کرد».

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران هم‌چنین کشورهای حوزه خلیج فارس را به یک «ائتلاف جمعی ویژه» دعوت کرده است. به گفته وی تهران در پی تشکیل سیستم امنیتی جمعی مخصوص خلیج فارس است که با مشارکت همه کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گیرد. 

لاریجانی در بخش دیگری از این مصاحبه «یمن» و «عربستان» را به آتش‌بس دعوت کرده است. این درحالی‌ست که در هفته‌های گذشته و پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان، بسیاری از کشورها از جمله سه کشور اروپایی آلمان و فرانسه و بریتانیا صراحتا به نقش ایران در این حملات اشاره کردند و هم‌چون آمریکا و اسرائیل و بعدتر خود عربستان، جمهوری اسلامی ایران را بانی اصلی این حملات موشکی معرفی کردند. این درحالی‌ست که مقامات وزارت خارجه ایران حملات به تاسیسات نفتی عربستان را مشخصا کار «حوثی»‌ها می‌دانند هرچند که به گفته مقامات ایرانی «آنچه یمن انجام می‌دهد دفاع مشروع و مورد حمایت ما است». 

بن‌ سلمان در مصاحبه خود با شبکه سی‌بی‌اس و در واکنش به حملات موشکی به تاسیسات نفتی گفته بود: «اگر دنیا برای بازدارندگی ایران اقدام قاطع و محکمی انجام ندهد، افزایش تنش‌ها منافع جهان را به خطر خواهد انداخت، عرضه نفت مختل و قیمت آن در حد غیرقابل تصوری افزایش پیدا خواهد کرد که تا به حال در طول زندگی خود شاهد آن نبوده‌ایم». 

پیش از این‌ها و در فاصله چند روز پس از حملات موشکی به عربستان، عادل جبیر، وزیر خارجه این کشور، گفته بود که «ایران باید تاوان حمله به تاسیسات نفتی عربستان را بدهد». به گفته وی عربستان تمام گزینه‌ها از جمله نظامی را در نظر دارد اما می‌خواهد از جنگ اجتناب کند.

به گفته مقامات حکومتی عربستان در حمله به تاسیسات نفتی این کشور از ۱۸ پهپاد و هفت موشک مجهز به جی‌پی‌اس استفاده شده است.موشک‌هایی که به گفته عربستان ساخت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بوده و روی آن عبارت «یا علی» حک شده بوده است. 

از سوی دیگر در چند روز گذشته اخبار زیادی درباره امکان میانجی‌گری پاکستان برای فراهم آوردن شرایط مذاکره میان ایران و عربستان به گوش رسید. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با تایید این اقدامات از سوی پاکستان گفته بود که او به تماس با پاکستان، به عنوان میانجی حل اختلاف با عربستان سعودی ادامه می‌دهد.

هم‌چنین در روزهای گذشته اخباری منتشر شد که حکایت از موافقت ولیعهد عربستان با میانجی‌گری عراق برای مهیا کردن شرایط مذاکره بین ایران و عربستان داشت. 

«عباس الحسناوی» از مقامات عراق گفته بود که عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور به دنبال میانجی‌گری میان مقامات در ریاض و تهران بوده و شرایط هر کدام از طرف‌ها را برای دیدار به طرفین منتقل کرده است. این مقام دفتر نخست وزیری عراق گفته بود که «عبدالمهدی خواستار نشستی میان عربستان سعودی و ایران شده که دولت عراق نظارت و میانجی‌گری آن را بر عهده داشته باشد و بغداد محل مورد نظر برای مذاکرات باشد».

بیشتر از