تلاش روسیه برای پنهان کردن قتل‌عام در ماریوپل

روسیه قصد دارد تا رژه سالانه ۹ مه به «پیروزی کوچک» و تصرف دونباس بسنده کند

پوتین مجبور شده است برنامه خود در اوکراین را «به میزان قابل‌ملاحطه‌ای کاهش دهد»‌ـ BULENT KILIC / AFP

شهردار ماریوپل روز دوشنبه گفت که طی محاصره ماریوپل، بیش از ۱۰ هزار غیرنظامی جان باختند؛ در این میان بیم آن می‌رود که ولادیمیر پوتین قصد داشته باشد با سه برابر کردن نیروهای روسیه در شرق، حمله جدیدی به دونباس ترتیب دهد.

وادیم بویچنکو گفت با اجسادی که «خیابان‌ها را فرش کرده‌اند»، ممکن است تعداد کشته‌شدگان از ۲۰ هزار تن فراتر برود.

او نیروهای روسی را متهم کرد که در تلاش برای پنهان کردن قتل‌عام، به کاروان‌ کمک‌‌های بشردوستانه اجازه نمی‌دهند به شهر وارد شوند و گفت که بسیاری از اجساد را به یک مرکز خرید برده و تلنبار کرده‌اند.

او به آسوشیتدپرس گفت: «کوره‌های آدم‌سوزی متحرک به صورت کامیون وارد شهر شده‌اند: آن را باز می‌کنید، داخلش لوله‌ای قرار دارد که این اجساد را در آن می‌سوزانند.»

بعدازظهر دوشنبه در شهر خارکیف در شمال اوکراین، یک منطقه مسکونی در آتش سوخت و پنج نفر از جمله یک کودک کشته شدند.

مقام‌های اطلاعاتی غربی می‌گویند پوتین مجبور شده است برنامه خود در اوکراین را «به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد»، در این میان، گفته می‌شود پوتین قصد دارد دونباس را تا پیش از ۹ مه به محاصره درآورد؛ همان روزی که روسیه به‌طور متعارف پیروزی شوروی در برابر آلمان نازی را با برگزاری رژه در مسکو جشن می‌گیرد.

مقام‌ دیگری گفت: «براساس برآوردهای بیرونی، تصور من این است که آنچه می‌بینید نیرویی است که احتمالا روس‌ها قصد دارند آن را دو برابر یا حتی سه‌ برابر نیرویی‌ کنند که به منطقه دونباس می‌برند.»

«اما باید به این هم اشاره کنم که رساندن آن‌ها به چنین عددی به صرف زمان قابل‌توجهی نیاز دارد و حتی وقتی به این تعداد برسند هم این پرسش مطرح می‌شود که چقدر می‌توانند این نیروها را به‌طور موثر وارد میدان نبرد کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی تلفات سنگین افراد و تجهیزات، تصور می‌شود حدود ۳۸ گروه تاکتیکی گردان (بی‌تی‌جی) ارتش روسیه که در اوکراین مستقر شدند‌‌ــ هریک حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ پرسنل دارد‌ـ اکنون دیگر عملیاتی نیستند که نسبت به ۲۹ گروه در هفته گذشته، افزایش داشته است. این برای پوتین حدود ۹۰ بی‌تی‌جی باقی می‌گذارد که در نهایت بتواند در دونباس مستقر شوند.

در جریان سربازگیری سالیانه، اخیرا ۱۳۰ هزار مرد جوان روس به نیروهای مسلح وارد شدند، اما این‌ها پیش از اعزام، به آموزش قابل‌توجهی نیاز دارند و پوتین به‌جای آن، برای تقویت سربازان تحلیل‌رفته ارتش خود، به [استفاده از] کهنه‌سربازان و نیروهای ذخیره روی آورده است.     

در جایی دیگر، کارل نهمر، صدراعظم اتریش، گفت که برای گفت‌وگوهایی «بسیار صریح، باز و سخت» با پوتین در مسکو دیدار کرد. نهمر در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرد، گفت که پیام اصلی او به پوتین این بود: «این جنگ باید خاتمه یابد، زیرا فقط شکست نصیب دو طرف جنگ می‌شود.» نهمر گفت که موضوع ارتکاب جنایات جنگی ارتش روسیه را نیز مطرح کرده و گفته است که مسئولان [این جنایت] «باید پاسخگو باشند».

داونینگ استریت [دفتر نخست‌وزیر بریتانیا] جزئیات بیشتر سفر بوریس جانسون به کی‌یف برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، را تایید کرد. این دو بعد از گشت زدن در میدان استقلال پایتخت [اوکراین]، هنگام صرف شام گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه [بریتانیا] اعلام کرد که از گزارش‌های کشف گورهای گروهی در روستای بوزووا در حومه کی‌یف «شوکه» شده است. مقام‌های محلی گفتند پس از عقب‌نشینی روس‌ها، اجسادی با «آثار اعدام» کشف شدند.

بوزووا در حوالی بوچا جای دیگری است که در آن جنایت‌هایی کشف شده؛ هرچند روسیه مدعی است که این صحنه‌ها پس از اشغال بازسازی شده‌اند.

بریتانیا به‌شدت نگران است که روسیه در بمباران ماریوپل از مهمات حاوی فسفر سفید استفاده کند. از فسفر سفید برای روشنایی در شب یا ایجاد پرده دود استفاده می‌شود؛ اما زمانی که در سلاح به کار رود، سوختگی وحشتناکی به بار می‌آورد.

مقام‌های غربی معتقدند که سقوط ماریوپل برای روسیه بسیار مهم است، هم به منظور آزاد کردن نیروها برای نبرد در دونباس و هم برای ایجاد مسیری به سمت شمال برای نیروهای کرملین که به دنبال تشکیل یک حرکت گازانبری علیه مدافعان اوکراینی در شرق‌اند.

در همین حال، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفت که نیروهایش روز یکشنبه برای انهدام چهار موشک‌انداز پدافند هوایی اس-۳۰۰ در نزدیکی شهر دنیپرو در شرق اوکراین از موشک‌های کروز کالیبر مستقر در دریا استفاده کردند.    

لوبیکا جانیکوا، سخنگوی نخست‌وزیر اسلواکی، انهدام سامانه اس-۳۰۰ را که اخیرا به اوکراین فرستاده بود، رد کرد. او گفت هر ادعای دیگری صحت ندارد.

با خنثی شدن حمله نیروهای روس در بسیاری از نقاط این کشور، آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای به بمباران شهرها متوسل شده‌اند، راهبردی که بسیاری از مناطق شهری را با خاک یکسان کرده و هزاران کشته بر جا گذاشته است.  

این جنگ اقتصاد اوکراین را هم نابود کرد و بنا بر پیش‌بینی بانک جهانی، اقتصاد این کشور در سال جاری بیش از ۴۵ درصد کوچک خواهد شد.

در این حال، دفتر کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد نزدیک به دو سوم کودکان اوکراینی ظرف شش هفته پس از آغاز تهاجم روسیه از خانه‌های خود گریخته‌اند و سازمان ملل تایید کرده است که ۱۴۲ کودک کشته و ۲۲۹ کودک مجروح شده‌اند؛ هرچند تعداد واقعی احتمالا بسیار بیشتر است.

اواخر روز دوشنبه، وزارت خارجه فرانسه در پی تحقیق سرویس‌های اطلاعات داخلی، شش مامور روس را که در مقام دیپلمات [در آن کشور] حضور دارند، «افراد غیرقابل قبول» اعلام کرد.

بنا به گزارش‌ها، این شش مامور پس از  تحقیقات اولیه به فعالیت علیه «منافع ملی» فرانسه متهم شده‌اند.

رویترز و آسوشیتدپرس در تهیه این گزارش مشارکت داشتند.   

© The Independent