معامله دوسویه؛ حمایت از امارت اسلامی و اجازه فعالیت اقتصادی زنان

اتاق بازرگانی و صنایع زنان در هرات با حمایت طالبان دوباره فعال شد

زنان بازرگان هرات در این برنامه از عملکرد طالبان اظهار خرسندی کردند-

@hcci2020 / فیس‌بوک

روز یکشنبه، ۲۱ فروردین، با حضور مقام‌های امارت طالبان، نشستی در هرات برگزار شد که در آن نرگس هاشمی، از زنان کارآفرین هرات، به عنوان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع زنان معرفی شد.

هاشمی در این نشست گفت که پس از هفت ماه رکود فعالیت اقتصادی زنان در هرات، حالا با حمایت امارت اسلامی طالبان فعالیت‌های اقتصادی بازرگانان زن در این استان از سرگرفته می‌شود. او افزود که در مدت رکود اخیر، تعداد زیادی از این زنان کسب‌وکار خود را از دست دادند و با آغاز دوباره فعالیت‌های اقتصادی زنان و همچنان بازگشایی اتاق بازرگانی و صنایع زنان هرات، امید می‌رود که فعالیت‌های اقتصادی زنان در این استان دوباره رونق بگیرد.

مقام‌های طالبان که در این نشست حضور داشتند، بر حمایت امارت اسلامی از فعالیت زنان کارآفرین تاکید کردند. نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات، در این نشست گفت که امارت اسلامی از هرگونه فعالیت اقتصادی و بازرگانی زنان در هرات حمایت می‌کند. او همچنان افزود که زنان در هرات می‌توانند قوی‌تر از گذشته فعالیت‌های اقتصادی خود را پیش ببرند.

پیش از این، اتاق بازرگانی و صنایع زنان در کابل نیز فعالیت خود را از سر گرفته بود اما این بازگشایی با همراهی و تایید هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان روبه‌رو نشد و هیئت مدیره این اتاق که حالا بیشتر آن‌ها در خارج از افغانستان ساکن‌اند، تصریح کردند که به بازگشایی اتاق بازرگانی و صنایع زنان هیچ نیازی نبوده، زیرا این اتاق در هفت ماه گذشته فعالیت خود را هرچند به صورت مجازی، ادامه داده است.

منیژه وافق، موسس و مدیر عامل اتاق بازرگانی و صنایع زنان افغانستان، چندی پیش در مصاحبه با ایندپندنت فارسی گفته بود که این اتاق در میان بحران سلطه طالبان، به ۴۰ زن کارآفرین در افغانستان کمک کرد فعالیت‌های اقتصادی خود را از ورشکستگی نجات دهند. آنان همچنین یک جشنواره اقتصادی برای زنان را در خارج از افغانستان به صورت آنلاین راه‌اندازی کردند. با این حال مقام‌های فعلی اتاق بازرگانی و صنایع زنان می‌گویند چون اعضای سابق هیئت‌مدیره دیگر در افغانستان حضور ندارند، نمی‌توانند فعالیت‌های بازرگانی زنان را مدیریت کنند و نیاز است یک هیئت‌مدیره جدید که در خود افغانستان ساکن‌اند، اداره فعالیت‌های اقتصادی زنان را به عهده بگیرند.

به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی و صنایع زنان افغانستان در یک معامله دوطرفه با امارت اسلامی طالبان مجوز فعالیت خود را به دست آورده است. هرچند طالبان در مورد فعالیت اقتصادی زنان کارآفرین به طور واضح اظهارنظر نکردند، نگرانی از برخوردهای طالبان باعث شد بخش زیادی از فعالیت بازرگانان زن متوقف شود. حتی در هرات هم که طالبان رسما به زنان مجوز فعالیت دادند، تعدادی از این فعالیت‌ها متوقف شد؛ از جمله کافی شاپ‌ها و رستوران‌هایی که اختصاصا برای زنان و دختران سرویس می‌دادند هم تعطیل کردند. البته پاساژ ویژه زنان در هرات که به نام «مارکیت خدیجه کبرا» کمابیش به فعالیت ادامه داد.

پیش از سلطه طالبان، در هرات حدود سه هزار زن در عرصه‌های مختلف فعالیت اقتصادی داشتند؛ اما با سقوط جمهوریت، بخش زیادی از این فعالیت‌ها متوقف شد. در حال حاضر زنان در بخش صنایع دستی فعال‌اند و صنایع دستی تولیدی خود را یا در پاساژ خدیجه کبرا به فروش می‌رسانند یا به مغازه‌های فروش این اجناس که مردان آن‌ها را داره می‌کنند، می‌سپارند.

امارت اسلامی طالبان نیز در تلاش است تا با نمایش ظاهری فعالیت زنان در افغانستان به خصوص هرات، چهره زن‌ستیز خود را پنهان کند. طالبان از زنان کارآفرین خواسته است تا در قبال مجوز فعالیت اقتصادی، حمایت خود را از امارت اسلامی اعلام کنند و این زنان نیز با وجود محرومیت هزاران دختر دانش‌آموز از آموزش و تحصیل، پذیرفته‌اند از امارت اسلامی طالبان حمایت کنند. چنانچه در نشست روز یکشنبه اتاق بازرگانی و صنایع زنان در هرات، تمامی سخنرانان از عملکرد امارت طالبان اظهار خرسندی و حمایت کردند. 

این در حالی است که در فاصله ۱۰۰ متری پاساژ زنانه خدیجه کبرا، دبیرستان قدیمی دخترانه گوهر شاد قرار دارد که در تمام ۲۱۰ روز گذشته، درهای آن به روی دختران دانش‌آموز بسته بوده است.

بیشتر از اقتصاد