روسیه به«تلفات سنگین» در حمله به اوکراین اعتراف کرد

مقام‌های اوکراینی ادعا کرده‌اند از آغاز تهاجم تا پنجشنبه، دست‌کم ۱۸ هزار و ۹۰۰ سرباز روس در نبرد کشته شده‌اند

بیش از یک ماه پس از اعلام حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، این کشور اعتراف کرده است که نیروهایش متحمل «تلفات سنگین» شده‌اند و اذعان کرد حمله‌اش به اوکراین به‌سرعتی که کرملین می‌خواست پیش نرفته است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنجشنبه در بحبوحه عقب‌نشینی مداوم از اوکراین، به اسکای نیوز (Sky News) گفت: «نیروهای ما متحمل تلفات سنگینی شده‌اند. این برای ما فاجعه بزرگی است.»

با اینکه مسکو از اعلام رقم دقیق سر باز زده است، مقام‌های اوکراینی ادعا کرده‌اند از آغاز تهاجم در روز ۲۴ فوریه تا پنجشنبه، دست‌کم ۱۸ هزار و ۹۰۰ سرباز روس در نبرد کشته شده‌اند.

حمله بی‌دلیل مسکو بیش از چهار میلیون نفر را مجبور به ترک کشور کرده و هزاران زخمی و کشته به جا گذاشته است.

وادیم بویچنکو، شهردار شهر بندری ماریوپل در جنوب، روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از پنج هزار غیرنظامی از جمله ۲۱۰ کودک در آن‌جا کشته شده‌اند.

گفته می‌شود در بوچا، در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین، احتمالا بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ نفر در گوری جمعی نزدیک کلیسایی دفن شده‌اند. طبق گزارش‌ها، نیروهای پوتین مردم را قتل‌عام کرده‌اند.

روسیه به ارتکاب جنایات جنگی در کشتار بوچا متهم است و غرب تحریم‌های جدیدی از جمله در مورد دختران پوتین وضع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پسکوف با رد این اظهارنظر که ممکن است رئیس‌جمهوری روسیه در دادگاه جنایات جنگی حاضر شود، گفت: «ما چنین احتمالی را نمی‌بینیم، فکر نمی‌کنیم واقع‌گرایانه باشد.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پی کشتار بوچا، عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به حال تعلیق درآورد و «در مورد حقوق بشر و بحران انسانی جاری» ابراز نگرانی جدی کرد.

روسیه در واکنش، این شورا را ترک کرد.

مسکو پیش‌تر هدف قرار دادن غیرنظامی‌ها را انکار کرده و گفته بود که تصاویر اجساد در بوچا «جعلی هولناک» است تا تحریم‌های بیشتر را توجیه و مذاکرات صلح را از مسیر خارج کند.

پسکوف در یک ضدحمله به اوکراین، گفت: «اوکراین پس از مرحله اول جنگ در ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، تجربه بسیار موفقی در بررسی واقعی جنایات جنگی در مورد بعضی از نیروهای اوکراینی دارد. آن جنایات بررسی شدند. آن افراد به دادگاه کشیده و محکوم شدند.»

این کشور جنگ‌زده در بحبوحه اختلاف‌ها در اروپا، از متحدانش خواسته است خرید نفت و گاز از روسیه را متوقف و به اوکراین کمک نظامی کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در پیامی شبانه خطاب به ملت در روز پنجشنبه گفت: «اوکراین به سلاح نیاز دارد تا قدرت پیروزی در میدان نبرد را داشته باشد و این قوی‌ترین تحریم ممکن در برابر روسیه است.»

او گفت وضعیت در بورودیانکا که حدود ۱۵ مایل (حدود ۲۴ کیلومتر) با بوچا فاصله دارد «بسیار اسفبارتر» است.

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گفت خوش‌بین نیست که آتش‌بس به جنگ خاتمه دهد زیرا تمرکز روسیه معطوف منطقه دونباس در شرق اوکراین می‌شود.

معاون دبیرکل گفت: «به نظر من آسان نخواهد بود زیرا دو طرف تا آن‌جا که من در حال حاضر می‌دانم، اعتماد بسیار کمی به یکدیگر دارند. خوش‌بین نیستم.»

ایندیپندنت سابقه پر افتخاری در مبارزه برای حقوق آسیب‌پذیرترین افراد دارد و ما اولین کارزار خوشامدگویی به پناهجویان‌ را در طول جنگ سوریه در سال ۲۰۱۵ به راه انداختیم. در حال حاضر، با تجدید این کارزار و راه‌اندازی طوماری برای آگاهی دادن در مورد بحران اوکراین، از دولت می‌خواهیم هرچه بیشتر و سریع‌تر تحویل کمک‌ها را تضمین کند. برای اطلاع بیشتر از کارزار خوشامدگویی به پناهجویان ما این‌جا کلیک کنید. برای امضای طومار این‌جا کلیک کنید. اگر مایلید کمک مالی کنید این‌جا کلیک کنید تا به صفحه گوفاندمی (GoFundMe) بروید.

© The Independent

بیشتر از جهان