نتانیاهو به عرصه سیاسی بازمی‌گردد؟

ایدیت سیلمن، عضو راست‌گرای کنست، اعلام کرد از عضویت در حزب سیاسی بنت انصراف می‌دهد و بدین ترتیب، این حزب را در دولت از اکثریت انداخت

نتانیاهو برای برنده شدن در رای عدم اعتماد و برگزاری انتخابات جدید، فقط به یک نماینده متمرد نیاز دارد‌ـ Menahem KAHANA/AFP

درست هنگامی که اسرائیل خیال می‌کرد به کمی ثبات سیاسی رسیده است، رفتن ناگهانی یکی از اعضای دولت نخست‌وزیر نفتالی بنت اورشلیم را در بهت فرو برد.

روز چهارشنبه (۱۷ فروردین)، ایدیت سیلمن، عضو راست‌گرای پارلمان اسرائیل موسوم به کنست اعلام کرد از عضویت در حزب سیاسی بنت، یامینا، انصراف می‌دهد و بدین ترتیب، این حزب را در دولت از اکثریت انداخت.

گویا این فرد شاخص ائتلاف در پی گزارش‌هایی استعفا کرده که از جلسه‌های شبانه و سری با نخست‌وزیر سابق و رهبر لیکود، بنیامین نتانیاهو، که مشتاق بازگشت به عرصه سیاسی است، منتشر شده است.

این بحران پس از سلسله حمله‌هایی مرگبار در اسرائیل رخ داد که در آن‌ها ۱۱ اسرائیلی کشته شد و فشار زیادی بر دولت وارد شد. این کشور در ماه رمضان و عیدهای پسح و پاک در بیشترین حالت آماده‌‌باش قرار گرفته و ممکن است بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خشونت درگیرد.

نتانیاهو در بیانیه‌ای ویدیویی به سیلمن تبریک گفت: «از تمامی منتخبان اردوی ملی می‌خواهم به ادیت بپیوندند و به آغوش ما بازگردند. با احترام کامل و آغوش باز از شما استقبال خواهد شد.» او همچنین از دیگر اعضای دولت خواست از دولت خارج شوند و به ائتلاف مخالفان ب‍پیوندند. نتانیاهو ساعاتی بعد گردهمایی مخالفان را در اورشلیم برگزار کرد و دولت بنت را «ضعیف» خواند و پیش‌بینی کرد سقوط می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنت در جلسه جناح حزب خودش، یامینا، نتانیاهو را که اسرائیلی‌ها به او بی‌بی می‌گویند، به قلدری کلامی علیه سیلمن متهم کرد و هشدار داد اگر جای پای ائتلاف را محکم نکنند، «چاره بعدی برگزاری انتخابات‌های بیشتر و شاید بیشتر و بازگشت به دوران خطرناک بی‌ثباتی کشور اسرائیل خواهد بود».

سیلمن در استعفانامه‌اش خطاب به بنت دلایل کنار رفتنش از ائتلاف را «ناسازگاری» ارزش‌های اصلی خودش «با واقعیت جاری(ائتلاف)» اعلام کرده است.

«به عضویتم در ائتلاف پایان می‌دهم و همچنان تلاش خواهم کرد همقطاران خود را به بازگشت به خانه خود و تشکیل دولت دست‌راستی ترغیب کنم. می‌دانم که فقط من نیستم که چنین احساسی دارم.»

منظور او مشاجره با نیتزان هوروویتس، وزیر بهداشت چپ‌گرا، بر سر بخش‌نامه‌ای بود که این وزیر خطاب به بیمارستان‌ها صادر کرده بود تا از تصمیم دیوان عالی دادگستری پیروی کنند و در تعطیلات که از هفته آینده آغاز می‌شود، مانع افرادی نشوند که غذای غیرکوشر برای عید پسح، معروف به هامتز، می‌آورند.

اما بسیاری معتقدند محرک واقعی سیلمن برای درهم شکستن ائتلاف، وعده‌های نتانیاهو، رهبر پیشین اسرائیل، است که قول داده اگر پیروز شود و دولت جدید را تشکیل دهد وزارت بهداشت را به او خواهد سپرد.

میکی زوهار، عضو کنست از حزب لیکود و متحد نزدیک نتانیاهو، در مصاحبه با ایندی‍‍پندنت گفت: «مشکل به سیلمن مربوط نمی‌شود، او را متقاعد کردیم که این تصمیم درستی برای اسرائیل و مردم است. امیدواریم یک یا دو عضو دیگر از یامینا پیدا کنیم که بیرون بیایند و به لیکود بپیوندند. در حال حاضر، سعی داریم این کار را انجام دهیم.»

«اگر دولت جدیدی می‌خواهیم، باید سایر اعضا را به پیوستن به آن متقاعد کنیم و داریم روی همین کار می‌کنیم. باید منتظر ماند و دید. حتی اگر دولت جدیدی تشکیل ندهیم، مشکلی برای شرکت در انتخابات نداریم، شهروندان خودشان تصمیم خواهند گرفت.»

از همان روزی که  دولت بنت، نتانیاهو را در جبهه مخالفان قرار داد، او هم اعلام کرد این دولت را پایین خواهد کشید. حتی از زمانی که به اتهام فساد تحت محاکمه بود، استعفای سیلمن را سازمان داد. دولت بنت اعلام کرده بود قانونی را تصویب خواهد کرد تا نگذارد نتانیاهو تا زمانی که به اتهام‌های کیفری‌اش رسیدگی نشده است، رهبری اسرائیل را به دست گیرد. اما اکنون معلوم  نیست بنت برای جلوگیری از بازگشت نتانیاهو، وقت یا آرای لازم را داشته باشد.

دولت ائتلافی شکننده، متشکل از هشت حزب مختلف‌ــ میانه، چپ، راست، عرب و یهودی‌ــ فقط در ژوئن گذشته پس از چهار انتخابات بی‌نتیجه، با تشکیل ائتلاف موافقت کرده بود. اکثرشان عقاید سیاسی بسیار متفاوتی داشتند اما در تمایل به کنار زدن  نتانیاهو پس از بیش از ۱۲ سال قرار داشتن بر مسند قدرت اشتراک داشتند. با تصویب اولین بودجه دولتی پس از سه سال هم توانستند اعتباری برای خود دست‌و‌پا کنند.

دولت ائتلاف فقط با یک کرسی برتری، اکثریت داشت و خروج سیلمن به معنای آن است که دیگر دارای اکثریت نیست. اما مخالفان هم اکثریت ندارند. هر دو جبهه با داشتن ۶۰ نماینده در بن‌بست قرار گرفته‌اند، البته جناح نتانیاهو فقط ۵۴ کرسی دارد و ۶ کرسی دیگر به بزرگ‌ترین حزب عربی یعنی گروه «فهرست مشترک» تعلق دارد. آن‌ها پیشاپیش ایده پیوستن به جناح نتانیاهو را رد کرده‌اند. بخت نتانیاهو برای جذب شش نفر دیگر از دولت بنت، به نظر ناچیز می‌رسد.

اکنون انتخابات زودهنگام به‌عنوان محتمل‌ترین نتیجه بر سر زبان‌ها است‌ــ یعنی طبق توافق‌نامه ائتلاف، یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت خواهد شد.

اما تا وقتی که دیگر کسی جناح بنت را ترک نکند، ممکن است چنین نتیجه‌ای سریع رخ ندهد. البته بنت بدون برخورداری از اکثریت، روزگار سختی در تصویب دستورکارهای قانون‌گذاری خواهد داشت و بعید است که بتواند ۱۶ ماه دوام بیاورد چون نتانیاهو برای برنده شدن در رای عدم اعتماد و برگزاری انتخابات جدید، فقط به یک نماینده متمرد نیاز دارد.

اما برای رخ دادن چنین رویدادی  حداقل یک ماه باید بگذرد زیرا مجلس اسرائیل به‌مناسبت ماه رمضان، عید پسح و عید پاک در تعطیلات به سر می‌برد.

بنابراین، بنت قدری وقت دارد تا صحنه شطرنج سیاست را بررسی کند و برای حرکت بعدی خود چاره‌اندیشی کند.

© The Independent

بیشتر از جهان