وزیر خزانه‌داری آمریکا: نفت روسیه را ممنوع کنیم، قیمت نفت سرسام‌آور می‌شود 

تلاش‌ها برای کاهش اثر تحریم‌ها علیه پوتین بر دیگر نقاط جهان ادامه دارد

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در کنگره گفت که اگر واردات نفت از روسیه به‌کلی ممنوع شود، مصرف‌کنندگان در سراسر جهان با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. 

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه، ۱۷ فروردین‌ماه (ششم آوریل)، در صحن کنگره گفت: «مشکل مسدود کردن صادرات نفت از روسیه این است که بسیاری از کشورها، به‌ویژه در اروپا، بسیار به همین نفت متکی‌اند، و اگر نفت این کشور را کاملا ممنوع کنیم، احتمالا با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها مواجه می‌شویم.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت چون تقاضای نفت عموما تغییری نمی‌کند، محدودشدن عرضه می‌تواند تاثیر بسیار گسترده‌ای بر قیمت این منبع انرژی بگذارد. 

یلن گفت: «ما در طراحی تحریم‌ها می‌خواهیم حداکثر فشار (رنج) را بر روسیه اعمال کنیم، اما در ضمن احتیاط داشته باشیم که رنج نالازمی بر آمریکایی‌ها [و شرکای این کشور] وارد نشود.»

در عین حال، مدیران شرکت‌های نفتی روز چهارشنبه با حضور در کنگره ضمن دفاع از سرمایه‌گذاری‌های خود در روسیه، وعده دادند که به سرعت روابط خود را با این کشور قطع کنند. دارن وودز، رئیس شرکت «اکسان»، بار دیگر گفت که شرکتش می‌خواهد آخرین پروژه‌ای را که در روسیه دارد، خاتمه دهد. این وعده‌ یک ماه پیش هم داده شده بود. 

از مایک ورت، مدیر کل شرکت شِوران، نیز خواسته شد تا تعهدی مشابه بدهد و ازجمله، به شرکت‌های روسی هیچ موادی نفروشد. ورت گفت: «ما تمامی فروش‌ها را متوقف کرده‌ایم و در آینده قابل تصور، امکان ندارد این خریدوفروش‌ها ازسر گرفته شوند.»

دیوید لولر، رئیس «بی‌پی آمریکا»، گفت که شرکتش ظرف ۹۶ ساعت قصد خود را به ترک سهام در شرکت «روس‌نفت» روسیه را اعلام کرده است. «بی پی» همان شرکت «بریتیش پتریلیوم» است که نام سابق آن «شرکت نفت ایران و انگلیس» بود. 

رئیس واحد شرکت «شل» در آمریکا هم گفت که این شرکت به خرید نفت خام و گاز طبیعی از روسیه پایان داده است و می‌کوشد «هرچه سریع‌تر» سرمایه‌گذاری‌های خود در روسیه را نیز خاتمه دهد.

از سوی دیگر، شماری از کشورها قصد دارند ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر خود را وارد بازار کنند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی «آژانس بین‌المللی انرژی»، ضمن اعلام این خبر گفت که این اقدام غیر از ۶۰ میلیون بشکه نفت دیگری است که آمریکا به بازار آورده است. آمریکا هفته گذشته در مجموع ۱۸۰ میلیون بشکه نفت وارد بازار کرد که میزانی بی‌سابقه است. 

آموس هوخشتاین، هماهنگ‌کننده رئیس ‌جمهوری آمریکا در امر امنیت جهانی انرژی، به «سی‌ان‌ان» گفت آمریکا و اروپا «بی‌وقفه» می‌کوشند تا فشارها را بر ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، افزایش دهند. او گفت، این تلاش‌ها لاجرم هزینه‌هایی درپی خواهند داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صحنه نبرد در اوکراین، شاهد عقب‌نشینی نیروهای روسیه از شمال اوکراین و تمرکز آن بر مناطق شرقی این کشور هستیم. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه تاکید کرد که روسیه تمامی نیروهای خود را که علیه دو شهر کی‌یف و چرنیهف موضع گرفته بودند، عقب‌ کشیده است و آن‌ها را به روسیه و بلاروس فرستاده است. این مقام گفت، انتظار می‌رود که این نیروها پس از تجهیز مجدد، به شرق اوکراین فرستاده شوند. 

این در حالی است که هفته گذشته برخی مقامات آمریکا مطمئن نبودند که وعده روسیه مبنی بر عقب کشیدن نیروهایش از کی‌یف و سایر نقاط شمال اوکراین، واقعیت داشته باشد. 

در صحنه دیپلماتیک، آمریکا به خواست خود برای مطرح کردن اتهام جنایت جنگی علیه روسیه ادامه داده است. جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در جریان کنفرانسی در واشنگتن گفت رویدادهای شهر بوچا، از حومه‌های شمال غربی کی‌یف، «جنایات عمده جنگی» بوده‌اند، و افزود که هدف تحریم‌هایی که روز چهارشنبه اعلام شدند، منزوی کردن بیشتر روسیه است.

از سوی دیگر، امیدواری به این‌که چین کاملا با مسکو هم‌موضع نباشد، همچنان در غرب ادامه دارد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور، مجری «سی‌ان‌ان»، مدعی شد که پکن در موضع خود در حمایت از روسیه «احساس راحتی نمی‌کند.»

خانم توماس گرینفیلد گفت: «می‌توانم به شما بگویم که چین در این موضع احساس راحتی نمی‌کند و می‌بینید که در بیشتر رای‌ها هم غیبت داشته‌اند و همراه با روسیه رای نداده‌اند و رای ممتنع داده‌اند.» 

این سفیر گفت: «گرچه برخی از این آرای ممتنع برای ما مایوس‌کننده بود، اما وقتی چین رای ممتنع می‌دهد، پیام مهمی است مبنی بر اینکه چین در این جنگ خلاف وجدان علیه اوکراین، کاملا کنار روسیه نیست.»

یکی از خواست‌های دیگر مخالفان روسیه به زودی در چارچوب سازمان ملل پیش برده خواهد شد. پائولینا کوبیاک گریر، سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت فردا (پنجشنبه، ۷ آوریل) رایی در مورد تعلیق احتمالی روسیه از عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل گرفته می‌شود. 

مجمع عمومی صبح پنجشنبه جلسه اضطراری و ویژه خود را از سر می‌گیرد. پائولینا کوبیاک گریر گفت این جلسه علنی خواهد بود و سخنرانی‌های آن از تلویزیون سازمان ملل پخش مستقیم می‌شوند.

خانم توماس گرینفیلد روز سه‌شنبه در سخنان خود در شورای امنیت تاکید کرد که واشنگتن خواهان تعلیق مسکو از شورای حقوق بشر است. برخی از دیگر اعضای سازمان ملل نیز این خواست را تکرار کرده‌اند. 

شورای حقوق بشر مستقر در ژنو است و روسیه تنها در صورتی از عضویت آن کنار زده می‌شود که دو سوم اعضای مجمع عمومی (یعنی دو سوم کل اعضای سازمان ملل) به آن رای مثبت دهند. توماس گرینفیلد روز چهارشنبه ابراز اطمینان کرد که آمریکا آرای لازم را در مجمع برای حذف روسیه دارد. این دیپلمات گفت: «ما از زمان آغاز جنگ سخت کوشیده‌ایم تا ائتلافی از کشورهایی بسازیم که آماده محکوم کردن روسیه باشند. می‌دانم که به دو سوم لازم برای پیروزی در این زمینه خواهیم رسید.»

از سوی دیگر، روسیه نیز به تلاش‌های خود درون سازمان ملل ادامه می‌دهد. این کشور روز چهارشنبه جلسه‌ای غیررسمی با حضور برخی از اعضای شورای امنیت تشکیل داد تا در مورد ادعای خود، مبنی بر این که آمریکا تامین‌کننده شماری از آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیک در اوکراین است، صحبت کند. آمریکا و بریتانیا، که رئیس دوره‌ای شورا است، حاضر به شرکت در این جلسه نشدند. سازمان ملل گفته است که هیچ شاهدی بر این ادعا وجود ندارد، و آمریکا نیز آن ‌را بخشی از پروپاگاندای روس‌ها خوانده است. از میان کشورهای غربی، فرانسه و نروژ در جلسه غیررسمی شرکت کردند و روسیه را متهم به پخش سوءاطلاعات کردند. چین و برزیل ضمن شرکت در جلسه، خواهان تحقیقات مستقل در مورد دعاوی روسیه شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه خواهان حذف روسیه از عضویت دائم شورای امنیت شد و صلاحیت این نهاد را زیر سوال برد.

بیشتر از جهان