نیروهای طالبان یک بازرگان را در بلخ بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند

ملا عبدالغفور وهاب، بازرگان بلخی، ۶۲ سال دارد و از قوم ترکمن است

افراد گروه طالبان ظهر دوشنبه، ۱۵ فروردین، ملا عبدالغفور وهاب، عضو هیئت مدیره شرکت‌های تجارتی کفایت، را در محل کارش واقع در بازار کفایت شهر مزارشریف بازداشت و به مکانی نامعلومی منتقل کردند.

تصاویر ویدیویی دوربین‌های مدار بسته محل کار ملا عبدالغفور که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفت، نشان می‌دهد که یک فرمانده طالبان همراه با سه فرد مسلح مجهز به کلاشنیکف، به دفتر ملا عبدالغفور وارد می‌شوند و پس از چند ثانیه گفت‌وگو، او را با خود می‌‎برند. در یکی از این ویدیوها، دیده می‌شود که فرمانده طالبان پس از بازداشت ملا عبدالغفور، بخشی از دفتر او را بازرسی می‌کند.

یک عضو خانواده ملا عبدالغفور به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان ملا عبدالغفور را با رفتاری خشن و تحقیرآمیز و بی‌دلیل بازداشت کرده‌اند. به گفته این منبع، با گذشت بیش از یک شبانه‌روز از بازداشت ملا عبدالغفور، هنوز از سرنوشت او هیچ اطلاعی در دست نیست و طالبان نیز در این مورد پاسخ روشنی نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع افزود: «شماری از متنفذان قومی نزد مسئولان محلی طالبان رفتند تا درخواست کنند ملا عبدالغفور آزاد شود، اما به آنان پاسخ واضحی داده نشد. این متنفذان روز سه‌شنبه کابل رفتند تا با مسئولان طالبان در کابل صحبت کنند.»

 او می‌گوید که ملا عبدالغفور پس از بازداشت به کابل منتقل شده است و اکنون در زندان استخبارات ( اطلاعات) طالبان نگهداری می‌شود.

ملا عبدالغفور، رئیس شرکت تجارتی حیات و بنیان‌گذار چند مرکز آموزشی و سازمان خیریه است که زیر مجموعه‌ شرکت‌ تجارتی کفایت‌اند. او ۶۲ سال دارد و از قوم ترکمن است. در چند ماه اخیر و با افزایش فقر و گرسنگی در افغانستان، ملا عبدالغفور از سرمایه شرکت تجارتی کفایت حدود یک میلیون دلار به فقرا و نیازمندان شهرهای شمالی افغانستان کمک کرد.

در روز ششم فوریه ۲۰۲۲، نظرمحمد مطمئن، رئیس کمیته المپیک طالبان و شماری از فرماندهان این گروه، به محل کار ملا عبدالغفور در مزارشریف رفتند و بابت اقدام‌های بشردوستانه شرکت‌های بازرگانی کفایت به او تقدیرنامه‌ دادند.

یک عضو خانواده ملا عبدالغفور که با ایندیپندنت فارسی صحبت کرد، تاکید می‌کند که او درهیچ یک از احزاب و جریان‌های سیاسی عضو نیست و در تمام مدت فعالیت تجاری خود در فعالیت‌های سیاسی شرکت نکرده است و با وجودی که شمار زیادی از بازرگانان پس از سلطه طالبان بر افغانستان، این کشور را ترک کردند، ملا عبدالغفور همچنان در مزارشریف ماند و شرکت‌های تجارتی‌ خود را که با کشورهای آسیای میانه دادوستد دارند، فعال نگه‌ داشت.

دلیل بازداشت ملا عبدالغفور هنوز روشن نیست؛ اما در هشت ماه گذشته، فرماندهان طالبان با پرونده‌سازی و اعمال فشار بر شماری از بازرگانان افغان، از آنان اخاذی کرده‌اند. این بازرگانان که در افغانستان مانده‌اند، به دلیل ترس از برخورد طالبان با اعضای خانواده یا سرمایه‌های خود نمی‌توانند درخواست‌های فرماندهان این گروه را رد کنند.