وزیر دفاع قزاقستان به دلیل تردید در سرکوب اعتراضات برکنار شد

در جریان اعتراضات اخیر در قزاقستان دست‌کم ۲۲۵ تن کشته شدند

توقایف برای خاموش کردن اعتراضات، از ائتلاف به رهبری روسیه خواست به قزاقستان نیرو اعزام کنند-ALEXANDER PLATONOV / AFPTV / AFP

رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه، ۱۹ ژانویه، وزیر دفاع آن  کشور را برکنار کرد. او مراد بکتانوف، وزیر دفاع دولت خود را متهم کرد که در زمانی که کشورش با شدیدترین ناآرامی‌ها در سه دهه استقلال خود روبه‌رو بود، توانایی رهبری از خود نشان نداده است.

به گزارش رویترز، برکناری وزیر دفاع یکی از گام‌های قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهوری قزاقستان، در پاکسازی نهادهای امنیتی آن کشور است که به منظور تحکیم دوباره قدرت انجام می‌شود.

توقایف با لحنی تند وزیر دفاع را متهم کرد که «کیفیت فرماندهی» از خود نشان نداده است، و گفت: «نیروهای مسلح در جریان رویدادهای ژانویه به آن علت که فرماندهی آن‌ها به شدت مردد بود و ابتکاری نشان نمی‌داد، از اجرای درست وظیفه خود ناتوان بودند.» او سپس رسلان ژاکسیلیکف، معاون وزیر کشور و فرمانده گارد ملی، را جایگزین مراد بکتانوف  کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توقایف برای خاموش کردن اعتراضات، از ائتلاف به رهبری روسیه خواست به قزاقستان نیرو اعزام کنند. این اقدام او تصویر آرام و باثبات قزاقستان را که صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری غربی به صنعت معدن و نفت آن کشور سرازیر کرده بود، مختل کرد. 

دفتر دادستانی کل قزاقستان می‌گوید که در جریان اعتراضات دست‌کم ۲۲۵ تن کشته شده‌اند.

توقایف در سال ۲۰۱۹ رئیس جمهوری شد، اما نورسلطان نظربایف که پیش از او سه دهه رئیس جمهوری آن کشور بود، در جایگاه رئیس شورای امنیت کشور، همچنان از قدرت چشمگیری برخوردار بود.

توقایف در جریان ناآرامی‌‌ها نظربایف را از جایگاه خود خلع کرد و برادرزاده او را نیز از سمت معاونت اطلاعات برکنار کرد. سه داماد نظربایف نیز از سمت‌های ارشد خود در شرکت‌های دولتی و یک گروه لابی بازرگانی استعفا دادند.

نظربایف ۸۱ ساله روز سه‌شنبه به تلویزیون آمد و هرگونه شکاف در میان حاکمان کشور را رد کرد و گفت که اکنون بازنشسته است و توقایف مسئولیت کامل کشور را برعهده دارد.