مارک فریکس از زندان طالبان: صبورانه منتظر آزادی‌ام

شبکه حقانی مارک فریکس را در ژوئیه ۲۰۲۰، در شهر کابل ربود

مارک فریکس، کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا و مهندس عمران که شبکه حقانی او را در ژوئیه ۲۰۲۰ در کابل ربود، پس از بیش از دو سال، در ویدیویی که ۲۸ نوامبر ۲۰۲۱ ضبط شده و تازه منتشر شده است، می‌گوید در زندان طالبان است. او از رهبری گروه طالبان می‌خواهد او را آزاد کند تا به خانواده‌اش بپیوندد.

نیویورکر، روز جمعه ۱۲ فروردین، با پخش ویدیویی از مارک فریکس، خبر داد که او در زندان طالبان است و خانواده‌اش با دیدن این ویدیو، از زنده بودن او مطمئن شده‌اند. خانواده مارک فریکس از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، درخواست کرده‌اند که تمام تلاش خود را برای آزادی مارک فریکس بکند.

فریکس در این ویدئوی کوتاه می‌گوید: «امروز  ۲۸ نوامبر ۲۰۲۱ است. من صبورانه منتظر آزادی‌ام. از رهبری امارت اسلامی افغانستان می خواهم، لطفا مرا آزاد کنید. مرا رها کن تا به خانواده‌ام برسم.»

نیویورکر در مورد منبع این ویدیو گفت آن‌ را از یک فرد ناشناس در کابل گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فریکس یک کهنه‌سرباز نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است که در سال ۲۰۲۰، مشغول خدمت در یک پروژه عمرانی در افغانستان بود. او ۵۹ سال دارد و تا قبل از اینکه نیویورکر این ویدیو را منتشر کند، هیچ مدرکی که نشان دهد او زنده است وجود نداشت.

از زمانی‌ که شبکه حقانی مارک فریکس را در کابل ربوده است، خانواده او بارها از گروه طالبان و دولت آمریکا درخواست کرده‌‌اند تا او را آزاد کنند، اما تاکنون تلاش‌ها برای آزادی او نتیجه‌ای در پی نداشته است. شارلین کاکورا، خواهر مارک فریکس به نیویورکر گفت، این ویدیو آنان را امیدوار ساخته است که فریکس زنده است، اما از عملی نشدن وعده‌های دولت آمریکا مبنی بر آزادسازی او از زندان طالبان، نا‌امید شده‌اند. شارلین کاکورا افزود، تقاضای مکرر او برای ملاقات با مقام‌های ارشد ایالات متحده برای آزادی‌سازی برادرش، رد شده است.

هرچند در دو سال گذشته، دیپلمات‌های آمریکایی چند بار در دوحه پایتخت قطر، در مورد آزادی مارک فریکس با طالبان صحبت کردند، اما به توافقی نرسیدند. اواخر ژانویه و در آستانه دو سالگی اسارت مارک فریکس، جو بابدن، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی خواستار آزادی فوری مارک فریکس شد و به طالبان هشدار داد که بدون آزادی او، هرگز به مشروعیت دست نخواهند یافت. همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت دیپلمات‌های آمریکایی در هر ملاقات با طالبان، پرونده مارک فریکس را مطرح کرده‌اند و تا لحظه آزادی او، از تلاش دست نمی‌کشند.

گفته می‌شود طالبان در مذاکره با آمریکایی‌ها، خواهان تبادله مارک فریکس با حاجی بشیر نورزی، یکی از قاچاقچیان مشهور بین‌المللی شده است که از سال ۲۰۰۵ به این‌سو در آمریکا زندانی است. او به جرم قاچاق مواد مخدر بازداشت و به حکم دادگاه، به حبس ابد محکوم شد. حاجی بشیر نورزی با پولی که از طریق قاچاق مواد مخدر به دست می‌آورد، بخشی از نیازهای مالی گروه طالبان را در میدان‌های جنگ تامین می‌کرد.