ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران یک سال دیگر تمدید شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل بار دیگر خواستار موافقت دولت جمهوری اسلامی ایران با سفر گزارشگر ویژه به ایران شد

جاوید رحمان از سال ۲۰۱۸ میلادی ازسوی شورای حقوق بشر به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران معرفی شده است- UN Photo/Evan Schneider

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن تمدید دوره یک‌ساله ماموریت جاوید رحمان به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، بار دیگر خواستار همکاری همه‌جانبه دولت جمهوری اسلامی ایران با گزارشگر ویژه و موافقت با سفر او به ایران شد.

جاوید رحمان از سال ۲۰۱۸ میلادی ازسوی شورای حقوق بشر به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران معرفی شده، اما با وجود درخواست‌های مکرر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، تاکنون اجازه سفر به ایران و بازدید از زندان‌های جمهوری اسلامی به او داده نشده است.

در آخرین روز از چهل‌و نهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۱۲ فروردین‌ماه، قطعنامه‌ای درمورد وضعیت حقوق بشر در ایران صادر شد. 

این قطعنامه با ۱۹ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید. شورای حقوق‌ بشر با انتشار تصویری از فهرست کشورهایی که به قطعنامه رای داده‌اند، در حساب توییتر رسمی خود اعلام کرد: «قطعنامه A/HRC/49/L.7 درمورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.»    

روسیه، چین، ونزوئلا، کوبا، ارمنستان، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، هند، اندونزی، بولیوی و اریتره کشورهایی بودند که با صدور این قطعنامه مخالف بودند. امارات متحده عربی، قطر، برزیل، مالزی، نپال و تعدادی از کشورهای آفریقایی ازجمله لیبی و سودان هم در میان کشورهایی بودند که به قطعنامه رای ممتنع دادند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این قطعنامه با اشاره به قطعنامه‌های پیشین شورای حقوق بشر و همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد درمورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و ابراز تاسف از همکاری نکردن جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موارد مطرح‌شده در آن‌ها و همچنین آخرین گزارش ارائه‌شده جاوید رحمان به آن شورا، به سه تصمیم چهل‌ونهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اشاره شده است: 

۱) تمدید ماموریت گزارشگر ویژه درمورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به‌مدت یک سال دیگر و درخواست از او برای ارائه گزارشی درمورد اجرای ماموریت خود در پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر و همچنین در هفتادو هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد.

۲) درخواست از دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری همه‌جانبه با گزارشگر ویژه و دادن اجازه‌ به او برای سفر به آن کشور و همچنین ارائه تمامی اطلاعات مورد نیاز به گزارشگر ویژه برای انجام ماموریتش.

۳) درخواست از دبیرکل سازمان ملل متحد برای این‌که کلیه منابع لازم برای انجام ماموریت را در اختیار گزارشگر ویژه قرار دهد.

این شورا سال گذشته نیز با صدور قطعنامه‌ای ضمن تمدید ماموریت جاوید رحمان، درخواست‌هایی مشابه از دولت جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرده بود. سال گذشته این قطعنامه و ماموریت جاوید رحمان با ۲۱ رای مثبت، ۱۲ رای منفی و ۱۴ رای ممتنع تمدید شده بود.