تلاش طالبان برای کسب مشروعیت منطقه‌ای از نشست چین

طالبان در چین لابی قدرتمندی را برای جلب حمایت کشور‌های منطقه به راه انداخت

مولوی امیر خان متقی، در راس هیئتی در نشست چین اشتراک نمود.عکس: خبرگزاری باختر

نشست چین با حضور شش کشور همسایه افغانستان، پیام‌های روشن و دلگرم‌کننده‌ای برای امارت طالبان داشت. شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در پیامی که به این نشست فرستاد غیرمستقیم از امارت طالبان حمایت کرد.

او گفت افغان‌ها آرزوی یک افغانستان آرام، باثبات، توسعه یافته و مرفه را دارند که در راستای منافع مشترک کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی است. رئیس‌جمهوری چین در این پیام هیچ اشاره‌ای به نقض صریح حقوق بشر در افغانستان نکرد و تنها بر حمایت کشورهای همسایه از افغان‌ها تاکید کرد.

هم‌زمان با آن وزیر خارجه روسیه نیز حرف‌های دلگرم‌کننده‌ای در مورد طالبان زد. او نیز تلویحا خواهان به رسمیت شناختن طالبان شد، هرچند از فعالیت داعش در مرزهای شمالی کشورش ابراز نگرانی کرد.

نشست کشورهای همسایه افغانستان در تونشی چین تلاشی برای رسمیت بخشیدن بیشتر به طالبان بود. روس‌ها و چینی‌ها که مدیریت نشست را بر عهده داشتند، کشورهای دیگر را هم به برقراری روابط نزدیک با طالبان ترغیب کردند. از سوی دیگر هیئت طالبان که در این نشست حضور داشت نیز برای مشروعیت بخشیدن به امارت طالبان در بین کشورهای همسایه تلاش کرد.‌

هیئت طالبان در حاشیه این نشست دو روزه، با بیشتر مقام‌های دعوت شده به نشست دیدار و گفت‌وگو کردند. سخنگویان امارت می‌گویند هیئت طالبان در این دیدارها تلاش کردند تا سطح همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای همسایه با افغانستان را بالا ببرند.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در یک رشته توییت‌ نوشت که مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در حاشیه نشست تونشی با سردار عمر زاکوف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

محور این گفت‌وگوها گسترش روابط بازرگانی میان دو کشور عنوان شد. معاون نخست‌وزیر ازبکستان همچنین وعده داد که کار ساخت خط آهن بزرگ ترمذ- مزارشریف-کابل- پیشاور که آسیای میانه را به جنوب آسیا وصل خواهد کرد به زودی آغاز خواهد شد و در صورت به وجود آمدن مشکل اقتصادی، دولت ازبکستان تامین مالی این پروژه را به عهده خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز در صفحه توییترش از دیدار متقی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خبر داد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه طالبان، متقی در این دیدار از حمایت روسیه از طالبان در نشست‌ها و کنفرانس‌ها سپاسگزاری کرده است.

متقی همچنین از پذیرفته شدن نخستین دیپلمات طالبان در سفارت افغانستان در روسیه خبر داد. به گفته بلخی، وزیر خارجه روسیه نیز از جهان خواست‌ با طالبان رابطه نزدیک‌تری برقرار کنند تا زمینه به رسمیت شناختن این گروه به وجود بیاید.

همچنین مولوی شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و نفت امارت طالبان که در این سفر با متقی همراه است، با شرکت‌های طرف قرارداد برای استخراج معدن مس عینک نیز دیدار کرد. دلاور در این دیدار از شرکت (MCC) خواست که خیلی زود کار استخراج معدن مس عینک را آغاز کنند. او به این شرکت چینی اطمینان داد که تمامی امکانات برای استخراج از این معدن آماده است و امارت طالبان به قرارداد پایبند خواهد بود.

به نظر می‌رسد طالبان که با عملکرد ضد حقوق بشر‌ی در برابر مردم افغانستان به‌خصوص زنان، واکنش تند جامعه جهانی را برانگیخته، حالا به فکر کسب مشروعیت منطقه‌ای ‌است. مسلما در چنین وضعیتی کشورهای جهان حاضر نیستند این گروه را به‌نام یک دولت به رسمیت بشناسند. اما اگر کشورهای منطقه پیشگام مشروعیت بخشیدن به این گروه شوند به‌ویژه کشورهای همچون روسیه و چین که خیلی هم به اجماع جهانی در این‌گونه مسائل پایبند نیستند، احتمال دارد تا حدی از فشار سیاسی- اقتصادی بر طالبان کم شود.

طالبان به‌شدت در پی بهره‌برداری از معادن افغانستان ‌است تا بخشی از نیازهای اقتصادی خود را تامین کند. کشورهای آسیای میانه نیز زیر نفوذ روسیه‌اند و همچنین به ارتباط با کشورهای جنوب آسیا نیاز دارند و حتی اگر دولت طالبان را به رسمیت نشناسند، می‌توانند با ایجاد روابط تجاری گسترده تا حد زیادی طالبان را حمایت کنند.

به نظر می‌آید که نشست تونشی حاوی چنین پیام‌هایی برای امارت طالبان بوده است. آن‌هم درست در روزهایی که جامعه جهانی به دلیل سرخوردگی از رویکرد طالبان، نتوانست یا نخواست تمامی وجه درخواستی سازمان ملل متحد برای مردم افغانستان را که چیزی حدود ۴.۴ میلیارد دلار بود را تامین کند.

 
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه