وزیر انرژی عربستان بار دیگر نسبت به تهدید امنیت انرژی هشدار داد

 شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان تاکید کرد که منطقه با خطرات متعددی مواجه است

SAUDI ARABIA'S MINISTRY OF ENERGY / AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، روز سه‌شنبه با اشاره به این که منطقه با خطرات متعددی مواجه است، اعلام کرد که بیانیه هفته گذشته این کشور در مورد مسئولیت نپذیرفتن در قبال امنیت انرژی واضح است.

در بیانیه هفته گذشته عربستان سعودی با تاکید بر این که «حملات شبه‌نظامیان تروریستی حوثی تحت حمایت ایران به تاسیسات نفتی این کشور سبب کمبود عرضه نفت خواهد شد»، بر اهمیت آگاهی جامعه بین‌المللی از خطر ادامه ارائه فناوری‌های موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته ایران به شبه‌نظامیان حوثی‌ تاکید شده بود.

به گزارش الحدث، او با تاکید بر این که «ما به صورت جمعی برای امنیت انرژی تلاش می‌کنیم»، افزود: «کشورهای حوزه خلیج فارس آنچه را که در این زمینه از آنها خواسته شده است اجرا کرده‌اند، اما سایرین نیز باید به تعهدات خود عمل کنند.»

وزیر انرژی عربستان افزود: «شکی نیست که اگر امنیت ذخایر تحت تاثیر قرار گیرد، اقتصاد منطقه‌ای و جهانی نیز به تبع آن متاثر می‌شود بنابراین لازم است که همه در این زمینه تلاش کنند.»

اظهارات وزیر انرژی عربستان پس از آن است که روز اول فروردین این کشور اعلام کرد با توجه به حملات حوثی‌های یمن تحت حمایت ایران به تاسیسات نفتی عربستان، مسئولیت هرگونه کمبود احتمالی عرضه نفت در بازار جهانی با آن‌ها نیست.

در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری عربستان سعودی (SPA) انتشار یافت، تاکید شد که این حمله‌ها و تداوم آن‌ها، تاثیراتی وخیم بر بخش‌های تولید، فرآوری و پالایش می‌گذارد و ظرفیت تولید نفت عربستان و توانایی آن در انجام تعهدات خود را متاثر کرده و بدون شک امنیت و ثبات عرضه انرژی به بازارهای جهانی را تهدید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان همچنین با اشاره به تحریم‌های نفتی روسیه پس از تهاجم نظامی به اوکراین ادامه داد: «روسیه حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند که حدود ۱۰ درصد مصرف جهانی را تشکیل می‌دهد و این میزان قابل توجهی است. در شرایط فعلی با نوسان‌هایی که اتفاق افتاده، اگر ائتلاف اوپک پلاس تلاش نکرده بود امکان دسترسی به انرژی به صورت پایدار وجود نداشت.»

او اشاره کرد که دلیل تداوم فعالیت اوپک و اوپک پلاس این است که موضوعات با رویکردی مورد بحث قرار می‌گیرند که تمرکز زیادی بر مسائل عمومی جهان به دور از سیاست دارد اما سایر کشورها نیز نباید نقش خود را فراموش کنند. 

اوپک پلاس به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در تنظیم بازار شکل گرفته است. البته این ائتلاف صرفا برای کاهش تولید شکل نگرفت بلکه دقیق‌ترین عبارت شاید تعیین سیاستی مشترک در تنظیم بازار است؛ سیاستی که برای نمونه و در قالب آن در نیمه سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفته شد تا با افزایش سقف تولید، از فراتر رفتن بهای نفت از ۷۵ دلار جلوگیری شود و به این ترتیب قیمت‌های بالا بر تقاضا اثر منفی نگذارد.

بیشتر از جهان