جمهوری اسلامی ایران: «آمریکا واقع‌بین باشد تا به توافق برسیم»

معاون امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران با امیرعبداللهیان و باقری کنی دیدار کرد

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- ایرنا

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دیدار از تهران، ملاقات کوتاهی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داشت.

به گزارش ایرنا، در این دیدار در مورد آخرین وضعیت گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین بحث و تبادل نظر شد. امیرعبداللهیان در این دیدار گفت، ایران در مذاکرات وین جدی است و « برای رسیدن به توافق، ابتکارات لازم را ارائه کرده است». او افزود: «طرف‌های دیگر، به ویژه دولت آمریکا، باید جهت حل و فصل موضوعات باقی‌مانده رویکردی واقع‌بینانه اتخاذ نمایند.»

مورا پیش از ملاقات با وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با علی باقری، مذاکره‌ کننده ارشد و معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به تبادل نظر در مورد روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

به گزارش ایرنا، باقری کنی در این دیدار ضمن ابراز علاقه ایران به نتیجه رسیدن مذاکرات، گفت: «در صورتی که طرف آمریکایی از واقع‌گرایی برخوردار باشد، می‌توان به توافق دست یافت.»

آقای مورا روز جمعه، ۲۵ مارس، ضمن اعلام سفر خود در توییتر، نوشته بود:‌ «در تلاش برای پر کردن شکاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین در مورد برجام هستیم. ما باید این مذاکره را به خاتمه برسانیم. پای موضوعات مهمی در میان است.»

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از منابع مطلع نوشت که قرار است آقای مورا پس از ایران عازم آمریکا شود و روز دوشنبه در واشنگتن خواهد بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز روز جمعه به خبرنگاران گفته بود که آمریکا «هنوز به دنبال نتیجه دیپلماتیکی است که برنامه هسته‌ای ایران را عقب براند»، اما در عین حال آماده است تا اگر دیپلماسی موفق نشد، در همکاری با متحدان آمریکا، فشار را بر ایران افزایش دهد.

در حالی‌ که کشورهای غربی درباره طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران در وین هشدار داده‌اند و گروکشی روسیه در مورد پرونده هسته‌ای ایران، روند مذاکرات را با چالش جدی مواجه کرده است،  بحث در مورد حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی نیز این روزها به موضوعی چالش‌برانگیز در میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بدل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند خواست آن‌ها رفع همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، اما گزارش‌های رسیده از مذاکرات وین که برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی نیز آن‌ها را تایید کرده‌اند، حاکی از آن است که حکومت ایران لغو تحریم علی خامنه‌ای و نهادهای زیرمجموعه او و خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را به‌عنوان پیش‌شرط توافق مطرح کرده است.

حسین امیرعبداللهیان به‌تازگی در اظهاراتی تلویزیونی گفته بود: «جایگاه و نقش سپاه [باید]‌ به‌عنوان نقش امنیتی و دفاعی ما مورد توجه قرار بگیرد»، اما افزوده بود: «مقامات ارشد سپاه همواره به ما یادآوری می‌کنند در راستای منافع ملی کشور هرچه لازم است انجام بدهید و موضوع سپاه پاسداران را در اولویت خود قرار ندهید و این ازخودگذشتگی سپاه پاسداران است… علی‌رغم اجازه مقامات سپاه، اما این موضوع از موضوعات اصلی ما است.»

این سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با واکنش‌هایی در درون حکومت مواجه شد.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان که بازتاب‌دهنده دیدگاه رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران و دفتر او است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن انتقاد از این سخنان، آن را «عجیب و غیرمنتظره» خواند.

او خطاب به حسین امیرعبداللهیان گفت: «اشتباه دیگر حضرتعالی آن است که «تسلیم» را به خطا «ایثار» نامیده‌اید و بدتر این که این تسلیم را به فرماندهان سپاه نسبت داده‌اید.»

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دولت ایران، نیز در نشست قطر گفت: «سپاه یک ارتش ملی است و ارتش ملی نباید گروه تروریستی شناخته شود. این برای ایرانی‌ها بسیار مهم است که سپاه از فهرست خارج شود، اما این تنها موضوع نیست. موضوعات دیگری هم وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تضمین‌ها و دیگر موضوعات اشاره کرد.»