تدابیر شدید امنیتی در آستانه برگزاری انتخابات افغانستان

72 هزار سرباز امنیت انتخابات افغانستان را تامین می کنند

در شب قبل از برگزاری انتخابات در افغانستان تدابیر شدید امنیتی برقرار شده است/ عکس از خبرنگار ایندیپندنت فارسی در افغانستان، فریدون آژند

ساعات کوتاهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است . قرار است 5373 مرکز رای دهی در سرتاسر افغانستان از ساعات دیگر به روی رای دهنده‌ها باز شود . البته با احتساب اینکه 443 مرکز رای دهی در مناطق مختلف افغانستان به دلیل مشکلات امنیتی شدید بسته خواهند ماند . این تعداد بیشتر از آن چیزی است که چند روز قبل مسئولین نهادهای امنیتی از بسته شدن آن‌ها خبر داده بودند . قبل از این گفته شده بود که 431 مرکز رای دهی به دلیل تشدید مشکلات امنیتی در روز انتخابات بسته خواهند ماند . سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رسانه‌ها گفته است که نهادهای امنیتی هشدار داده‌اند احتمال این که تعدادی از مراکز رای دهی به لیست (سقوط) وارد شوند زیاد است . این احتمال پس از آن مطرح می‌شود که طالبان در خبرنامه‌ای اعلام کرده است مراکز رای دهی را مورد هدف قرار خواهند داد . طالبان با نشر اعلامیه‌ای در روز پنجشنبه 26 سپتامبر گفت ه‌اند که مصممند که روند انتخابات را مختل ساخته و مراکز رای دهی را مورد حمله قرار دهند . طالبان در این اعلامیه انتخابات را یک روند آمریکایی و جعلی عنوان کرده‌اند که می‌خواهد مردم افغانستان را فریب دهد و سبب افتراق و نفاق میان مردم افغانستان شده و در خدمت اشغالگران باشد . طالبان از مردم خواسته‌اند تا به مراکز رای دهی نروند تا آسیبی نبینند .

با این حال وزارت داخله افغانستان تاکید کرده است که هیچ گونه تهدیدی متوجه مراکز رای دهی نبوده و آنان امنیت انتخابات را تامین کرده‌اند . نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رسانه‌ها گفته است که آنان به هیچ تروریستی اجازه تهدید کردن روند انتخابات را نخواهند داد . آقای رحیمی گفته است که ۷۲ هزار نیروی امنیتی برای تامین انتخابات در سرتاسر افغانستان حاضر هستند . از سوی دیگر عملیات نظامی متعددی که در چند ماه گذشته با شدت در مناطق ناامن افغانستان صورت گرفت و موفق شد تعدادی از شهرستان‌های افغانستان را  از چنگ طالبان رها سازد. این مسئله حاکی از این است که دولت افغانستان می‌خواهد انتخابات را در گستره بیشتری در افغانستان برگزار کند .

 

آیا امکان تقلب گسترده در انتخابات وجود دارد؟

نخستین بار گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان گفت که در صورت انجام تقلب در انتخابات ، او و پیروانش دوباره سلام  را به دست گرفته و به جنگ خواهند پرداخت . آقای حکمتیار چند روز قبل در یک همایش انتخاباتی خطاب به هوادارانش گفت که او به این نتیجه رسیده که پیروز میدان است و در صورتی که با آرای تقلبی کسی دیگر به پیروزی برسد . او ناگزیر است تا دوباره با سنگر برگردد . آقای حکمتیار و حزبش  تا همین دو سال پیش هم در صف مخالفان دولت افغانستان قرار داشته و در حال نبرد با نیروهای خارجی و دولت افغانستان بودند . او پس از توافق با دولت آقای غنی به زندگی ملکی روی آورد و به سیاست پرداخت . با این حال بخش عمده‌ای از هوادارانش در همراهی طالبان علیه دولت هنوز هم می‌جنگند . همزمان با آن یک سری توییت‌هایی که جان بس سفیر ایالات متحده آمریکا در افغانستان منتشر کرد نیز نگرانی از وقوع تقلب را بیشتر کرده است . سفیر آمریکا در کابل نوشته است که کمیسیون انتخابات باید از همه ابزار برای تضمین شفافیت انتخابات استفاده کند و جلوی تقلب را در این انتخابات بگیرد . پیش از این نیز وزارت خارجه آمریکا از دولت افغانستان خواسته بود تا زمینه برگزاری انتخابات شفاف و با اعتبار را در افغانستان فراهم سازند. همچنان این وزارت از طالبان نیز خواسته بود تا بگذارند که مردم افغانستان به پای صندوق های رای بروند و هیچ گونه خشونت و دلهره مانع رفتن آن‌ها به مراکز رای دهی نشود. 

آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات 

از اواخر جمعه شب تدابیر امنیتی در سراسر افغانستان برای برگزاری انتخابات شدت گرفته است. در شهر هرات در غرب افغانستان ، نیروهای امنیتی از ساعت یازده جمعه شب ، پاسگاه‌های موقت امنیتی در مسیرهای ورودی به شهر و همچنان جاده‌های داخل شهری ایجاد کرده‌اند. تمامی ماشینهای که در این ساعت شهر در حال تردد هستند، مورد بازرسی قرار می‌گیرند . همچنان در تمام طول روز شنبه تردد انواع ماشین‌های شخصی در داخل شهرها ممنوع است و به جز ماشین‌های که کارت تردد دارند به  بقیه اجازه تردد داده نمی شود. این منع تردد تا شنبه شب برقرار خواهد بود تا زمینه مشکلات امنیتی کمتری ایجاد شود .

چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا لحظات دیگر در سرتاسر افغانستان آغاز خواهد شد . انتظار می‌رود که در این دور از انتخابات  حدود نه میلیون شهروند افغانستان که در روند انتخابات ثبت نام کرده‌اند، به پای صندوق‌های رای بروند. ولی مشکلات امنیتی، بی اعتمادی به انتخابات و یاس ناشی از حکومتداری ضعیف، دغدغه‌هایی است که می‌تواند حضور شهروندان افغانستان در این دور از انتخابات را با چالش روبرو سازد . 

بیشتر از