زلنسکی به شرکت‌های فرانسوی:‌ از حمایت ماشین جنگی روسیه دست بردارید

رئیس‌ جمهوری اوکراین خطاب به قانونگذاران فرانسوی سخنرانی کرد 

آقای زلنسکی اشغال کشورش به دست روسیه را با نبرد وردون در جنگ جهانی اول مقایسه کرد-EMMANUEL DUNAND / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین،‌ روز چهارشنبه از شرکت‌های فرانسوی مستقر در روسیه خواست برای توقف حمایت از «ماشین جنگی» روسیه، این کشور را ترک کنند. او مشخصا به شرکت‌های رنو، اوشان، و لروی مارتین اشاره کرد. 

آقای زلنسکی در سخنان ضبط‌شده خود که برای نمایندگان مجلس ملی و مجلس سنای فرانسه پخش می‌شد، گفت: «شرکت‌های فرانسوی می‌بایست بازار روسیه را ترک کنند. رنو، اوشان، لروی مارتین، و دیگران می‌بایست دست از حمایت از ماشین جنگی روسیه بردارند.»

آقای زلنسکی اشغال کشورش به دست روسیه را با نبرد وردون در جنگ جهانی اول مقایسه کرد؛ طولانی‌ترین نبرد این جنگ که در سال ۱۹۱۶ و در خاک فرانسه صورت گرفت و طی آن فرانسوی‌ها پس از نزدیک به ۱۰ ماه مقاومت، بر ارتش اشغال‌گر آلمان پیروز شدند. رئیس‌ جمهوری اوکراین، وردون را با بندر ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین مقایسه کرد که تحت اشغال روسیه، با نابودی وسیع مواجه شده است. 

زلنسکی گفت: «ماریوپول و سایر شهرها ما را به یاد وردون می‌اندازند.»

رئیس‌ جمهوری اوکراین افزود: «ارتش روسیه بین اهدافی که به آن‌ها حمله می‌کند تمایز قایل نمی‌شود. آن‌ها همه چیز را نابود می‌کنند: مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، همه چیز. آن‌ها ترس و وحشت به خاک اوکراین آورده‌اند.»

زلنسکی این روزها از کشورهای مختلف، به‌خصوص کشورهای غربی، می‌خواهد که تحریم‌های سنگین‌تری بر روسیه اعمال کنند. 

او روز سه‌شنبه، ۲۲ مارس، خطاب به نمایندگان مجلس ایتالیا سخنرانی کرد و یادآوری کرد که مرگ بیش از صد کودک در جنگ اوکراین، «بهای وقفه بیش از حد در امر فشار آوردن بر روسیه برای توقف این جنگ است.»

سخنرانی روز چهارشنبه زلنسکی در لحظه مهمی در سیاست فرانسه صورت می‌گرفت. این کشور تنها ۱۸ روز دیگر عازم اولین دور انتخابات ریاست‌ جمهوری می‌شود. 

رئیس‌ جمهوری اوکراین در سخنان خود همچنین یادآوری کرد که هنوز ۱۰۰ هزار نفر در بندر ماریوپول تحت «حصر کامل» هستند و از «شرایط غیرانسانی» رنج می‌برند. شهرداری ماریوپول اعلام کرده است که این شهر، که اکثریت جمعیت آن روس‌زبان هستند، به «خاکسترهای سرزمین مرده» بدل شده است. 

زلنسکی در روزهای اخیر برای قانونگذاران آمریکا، اسرائیل، و ژاپن نیز سخنرانی کرده است. 

او شب چهارشنبه (به وقت توکیو) در سخنرانی مجازی خود برای نمایندگان مجلس ژاپن، خطر فاجعه هسته‌ای را مطرح کرد و از ژاپن برای نقش «رهبری در قاره آسیا» در پاسخ به حمله روسیه، تشکر کرد. ژاپن تنها کشور جهان است که مورد حمله هسته‌ای قرار گرفته است (اگر آزمایش‌های هسته‌ای را حساب نکنیم). این کشور همچنین به عنوان همسایه شرقی روسیه، نقش مهمی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی خطاب به ژاپنی‌ها گفت: «ژاپن اولین کشور قاره آسیا بود که واقعا شروع کرد به فشار آوردن بر روسیه برای احیای صلح، اولین کشوری که از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کرد، و از شما می‌خواهم به این کار ادامه دهید.»

رئیس‌ جمهوری اوکراین در این‌جا نیز به لحظات کلیدی تاریخ ژاپن اشاره کرد: بمباران اتمی این کشور به دست آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در مارس ۲۰۱۱، و حمله شیمیایی سال ۱۹۹۵ در متروی توکیو که به‌دست فرقه‌ای ژاپنی به نام «اوم شینریکو» انجام شد. 

رهبران ائتلاف ناتو روز پنجشنبه، ۲۴ مارس، در بروکسل نشستی اضطراری در مورد جنگ اوکراین برگزار می‌کنند. ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت انتظار می‌رود این رهبران تصمیم به «افزایش عمده» نیروها در مرزهای شرقی خود بگیرند. 

فشارهای بین‌المللی بر روسیه همچنان ادامه دارد. کشورهای غربی احتمالا به زودی تحریم‌های بیشتری بر روسیه وارد می‌آورند که هم‌اکنون تحریم‌شده‌ترین کشور جهان است. سازمان جهانی بهداشت نیز از روسیه خواسته است که به اشغال اوکراین پایان دهد، و هشدار داده است که تصرف خشونت‌بار اماکن هسته‌ای و شیمیایی به‌دست کرملین، می‌تواند به حادثه‌ای با عواقب مرگبار بینجامد.

تدروس ادهانوم، مدیرکل این سازمان، در نشستی خبری در ژنو گفت: «ما همچنان از تمام طرفین می‌خواهیم خطر حادثه هسته‌ای یا شیمیایی را که می‌تواند عواقبی فاجعه‌بار برای سلامت انسانی داشته باشد، به حداقل برسانند.»

آقای ادهانوم گفت که این سازمان در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، همچنان مشغول نظارت بر ایمنی اماکن هسته‌ای و شیمیایی در اوکراين است. ارتش روسیه چند هفته پیش نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را تصاحب کرد و به سوی مرکزی تعلیماتی در نزدیکی آن شلیک کرد. درنتیجه، آتشی در این مجموعه درگرفت که به سرعت خاموش شد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در آن هنگام اعلام کرد که در این حادثه، که در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای قاره اروپا درمی‌گرفت، شاهد انتشار هیچ‌گونه موارد رادیواکتیو نبودیم.

بیشتر از جهان