ند پرایس: اکنون تصمیم بازگشت به برجام بر عهده ایران است

خبرگزاری فرانسه: مقامات آمریکا گمان می‌کردند تهران پس از جشن نوروز در روز یکشنبه بازگشت به برجام را اعلام می‌کند

ند پرایس: ایران باید تصمیم‌‌های بگیرد که شاید دشوار باشند-Nicholas Kamm / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت، اکنون تصمیم بازگشت به تعهدات دوجانبه در برجام بر عهده ایران است. این در حالی است که مقامات تهران نیز می‌گویند این آمریکا است که باید برای بازگشت به توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند.

دو هفته پس از اعلام «تنفس» در مذاکرات هسته‌ای وین با حضور نمایندگان ایران، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان و حضور غیرمستقیم نمایندگان آمریکا در حال حاضر ایران و آمریکا مسئولیت تصمیم‌گیری سیاسی را بر دوش دیگری می‌اندازند. حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا . لغو تحریم‌ها از جمله مواردی است که تهران بر آن اصرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در این زمینه به دولت بایدن هشدار داده‌اند.

مذاکرات پس از آن به حالت تعلیق درآمد که روسیه پس از حمله به اوکراین و مواجه شدن با تحریم‌های سنگین بین‌المللی، خواستار تضمین منافع خود در توافق با تهران شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پرایس گزارش داد که اگر توافق احیا نشود، آمریکا به سوی «پلن بی» یا طرح جایگزین حرکت می‌کند.

البته او مانند همیشه تصویری از این طرح ارایه نداد. بسیاری از ناظران بر این باورند که دولت بایدن گزینه‌های اندکی برای مواجهه با جمهوری اسلامی ایران برای خود باقی گذاشته است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که موضع‌گیری اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حاکی از کاهش امیدواری به دستیابی به توافق است.

براساس این گزارش مقامات آمریکا امیدوار بودند که ایران پس از جشن نوروز در روز یکشنبه، بازگشت به برجام را اعلام کند. اما این اتفاق نیفتاد و پرایس هم روز بعد اعلام کرد، «بازگشت به برجام نه فوری است نه حتمی.»
پرایس روز سه‌شنبه گفت که اکنون ایران باید تصمیم‌هایی بگیرد که شاید آنها را دشوار ارزیابی کند. او بار دیگر تاکید کرد که آمریکا برای هر دو سناریوی بازگشت دوجانبه به تعهدات یا احیا نشدن برجام آماده است.