نشست سه‌جانبه سران مصر، اسرائیل و امارات در شرم‌الشیخ

«با توجه به پیشرفت مذاکرات ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی در وین، ایران در دستورکار این نشست قرار دارد و جبهه مشترک مصر، اسرائیل و امارات، پیام مهمی به واشینگتن خواهد فرستاد»

رسانه‌های اسرائیلی دوشنبه‌شب، اول فروردین‌ماه، از نشست سه‌جانبه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل و شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی در شهر شرم‌الشیخ، واقع‌در جنوب صحرای سینا در مصر، خبر دادند.  

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، این نشست بخشی از تلاش برای ایجاد ائتلافی با حمایت آمریکا میان اسرائیل و کشورهایی است که پیش‌تر دشمنان آن محسوب می‌شدند- ازجمله مصر، کشورهای خلیج‌فارس و ترکیه - تا به‌ویژه دربرابر ایران، در کنار یکدیگر بایستند.

هاآرتص به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: «با در نظر گرفتن اسرائیل به‌عنوان یک نیروی تثبیت‌کننده در منطقه، برنامه‌‌ریزی‌ها برای این نشست در چند روز گذشته به‌صورت مخفیانه نهایی شد.»

یک مقام مصری به این رسانه گفت که تمرکز سه رهبر در مذاکراتشان، بر روی ایران، سوریه و اوکراین خواهد بود. او افزود: «با توجه به پیشرفت مذاکرات بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در وین، ایران در دستور کار قرار دارد و جبهه مشترک مصر، اسرائیل و امارات، پیام مهمی به واشینگتن خواهد فرستاد.»

امارات متحده عربی و اسرائیل پیش‌تر مخالفت خود را با اقدام احتمالی آمریکا برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خارجی در جریان مذاکرات وین با ایران، اعلام کرده‌اند.

روزنامه اورشلیم‌پست هم به نقل از یک منبع دیپلماتیک، موضوع این نشست سه‌جانبه را «منافع امنیتی مشترک در تمامی جنبه‌های مختلف آن» عنوان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌ها روز دوشنبه از سفر غیرمنتظره نفتالی نخست‌وزیر اسرائيل و همچنین ولیعهد ابوظبی به شهر شرم‌الشیخ و دیدار و گفت‌وگوی هریک از آن‌ها با رئيس جمهوری مصر خبر دادند. 

دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که سیسی و شیخ محمد بن‌زاید، درمورد مسائلی ازجمله سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی مذاکرات دوجانبه گسترده‌ای داشته‌اند و سیسی بر تعهد مصر به امنیت در خلیج فارس و «رد هرگونه اقدامی که به‌دنبال بی‌ثبات‌کردن آن باشد»، تاکید کرده است.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، وام، نیز بدون اشاره به جزئیات، نوشت که دو رهبر ضمن بررسی مسائل مرتبط با منافع دو کشور و آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی، بر «اهمیت تقویت همبستگی اعراب در مواجهه با چالش‌های مشترک» تاکید کردند.  

هنوز هیچ گزارش رسمی در مورد گفت‌وگوهای دوجانبه سیسی و نفتالی بنت منتشر نشده است.

بنت و سیسی پیش‌تر برای نخستین‌بار، در ماه سپتامبر سال گذشته در شرم‌الشیخ مصر دیدار کرده بودند.

بنت و شیخ محمد بن‌‌زاید نیز در ماه دسامبر سال گذشته، در نخستین سفر رسمی یک رهبر اسرائیلی به امارات پس از عادی‌سازی روابط دو کشور، در کاخ شخصی ولیعهد در ابوظبی دیدار و درباره ایران و مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرده بودند.