جایزه ۵ میلیون دلاری آمریکا برای کمک به ردیابی کشتی‌های تفریحی الیگارش‌های روس

کسانی که به وزارت خزانه‌داری در شناسایی دارایی‌های «مربوط به فساد مرتبط با دولت فدراسیون روسیه» کمک کنند، پاداش مالی می‌گیرند

قایق‌های تفریحی متعلق به چندین الیگارش روش در کشورهای فرانسه، اسپانیا، نروژ، آلمان و ایتالیا مصادره شده‌اند یا گیر افتاده‌اند-  REUTERS/Stevo Vasiljevic REFILE

دولت آمریکا حاضر است تا پنج میلیون دلار بابت شناسایی کشتی‌های تفریحی و دیگر اسباب‌بازی‌های الیگارش‌های روس که با پول نامشروع به دست آمده، جایزه بدهد. این بخشی از اقدامات تنبیهی دولت بایدن علیه ولادیمیر پوتین در پی تهاجم روسیه به اوکراین است.

این برنامه پاداش که کنگره سال گذشته آن را تصویب کرد به‌طور رسمی روز چهارشنبه فاش شد و به کسانی که به وزارت خزانه‌داری کمک کنند تا دارایی‌های «مربوط به فساد مرتبط با دولت فدراسیون روسیه» را پیدا کنند، پاداش مالی می‌دهد.

البته پاداش آن‌قدرها هم زیاد نیست و هر کسی نمی‌تواند از دولت ایالات متحده میلیون‌ها دلار جایزه بگیرد.

دارایی‌ها باید در ایالات متحده، در اختیار یک تبعه‌ یا یک موسسه‌ آمریکایی باشد و اطلاعات ارائه شده به برنامه پاداش بازیابی دارایی دزدسالاری (Kleptocracy) باید منجر به مهار، مصادره و جریمه برای غارت‌ این اموال شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق این برنامه دارایی‌های غیرقانونی می‌تواند شامل دارایی‌های فیزیکی مانند جت‌ها یا قایق‌های تفریحی و نیز دارایی‌های مالی باشد.

تصمیمات نهایی در مورد پرداخت [پاداش] را جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، مورد به مورد اتخاذ و تایید می‌کند.

راس دلستون، وکیل مستقل و متخصص در امر مبارزه با پولشویی به مجله وایس (VICE) که گزارشی از این برنامه تهیه کرده بود، گفت این موضوع ممکن است مشکل باشد. اگر انگیزه‌ها برای برنامه پاداش واضح و قانع‌کننده نباشد، آن‌هایی که اطلاعات دارند ممکن است مایل نباشند که این تجار قدرتمند و فوق‌العاده ثروتمند را به چالش بکشند.

او گفت: «به منظور انگیزه دادن به مردم برای مشارکت در عملی که ممکن است برای خودشان مسئولیت مدنی داشته باشد یا حتی اگر بعدها به کشوری اشتباه سفر کنند برایشان مسئولیت کیفری به همراه آورد، لازم است که واقعا دلگرمی وجود داشته باشد و این دلگرمی‌ها باید به شکلی روشن و فوری فراهم شود. آن‌ها نمی‌توانند سال‌ها منتظر بررسی بمانند تا نوبت پرونده برسد و بعد جایزه‌شان را بگیرند.»

مردم اروپا هم شروع کرده‌اند به سختگیری کردن در مورد دارایی‌های مشابهی که معتقدند با تعقیب قانونی در ارتباط است.

قایق‌های تفریحی متعلق به ایگور سچین، مدیرعامل روزنفت (Rosneft)، سرگئی چمزوف، افسر پیشین کا‌گ‌ب (KGB) و رئیس روستک (Rostec)، ولادیمیر استرازهالکوفسکی، مامور پیشین کا‌‌گ‌‌ب، آلیشر عثمانف، کارخانه‌دار و آندری ملنیچنکو، تاجر کود شیمیایی، بنا به تحلیل تارنمای ورج (The Verge) به ترتیب در کشورهای فرانسه، اسپانیا، نروژ، آلمان و ایتالیا مصادره شده‌اند یا گیر افتاده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان