تلاش سازمان ملل برای اسکان مجدد ۳.۴ میلیون آواره در داخل افغانستان

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای سال ۲۰۲۲ به ۳۴۰ میلیون دلار در افغانستان نیاز دارد

کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد که در جریان سفر چهار روزه خود به افغانستان، از کابل، قندهار و جلال‌آباد بازدید کرد- @FilippoGrandi/ توییتر

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، در پایان سفرش به افغانستان در روز پنجشنبه، ۲۶ اسفند، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تلاش این آژانس بر اسکان مجدد آوارگان داخلی و رسیدگی به مهاجران افغان در کشورهای منطقه متمرکز است. در اطلاعیه‌ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد آمده است که این آژانس در سال ۲۰۲۲ برای ادامه فعالیت‌هایش در افغانستان، به ۳۴۰.۳ میلیون دلار نیاز دارد. در حال حاضر تنها ۲۸ درصد از هزینه‌های مالی موردنیاز فعالیت‌های این آژانس در افغانستان تامین شده و از مجموع بودجه موردنیاز تنها ۹۷ میلیون دلار به افغانستان رسیده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از اوایل سال ۲۰۲۲ تاکنون، بین بیش از ۵۰۰ هزار نفر در افغانستان کمک‌های فوری امدادی از جمله پول نقد توزیع کرده است. این آژانس همچنین در قالب ۵۵ برنامه در ۱۱ هزار روستا فعالیت می‌کند تا آوارگان داخلی را به خانه‌هایشان بازگرداند و به آنان امکانات رفاهی ارائه دهد.

فیلیپو گراندی بر ادامه حضور سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی در افغانستان تاکید کرد و گفت: «با وجودی که جنگ اوکراین توجه جهان را به خود جلب کرده است، بحران جاری در افغانستان نباید فراموش شود.» او افزود: «جامعه جهانی باید در افغانستان فعال بماند. حفاظت از حقوق و رفاه افغان‌ها مستلزم ثبات سیاسی و اقتصادی طولانی‌مدت است.»

او رویکردهای بشردوستانه را کافی ندانست و بر احیای سیستم بانکی و اقتصاد افغانستان تاکید کرد. وی همچنین از سرگیری پروژه‌های توسعه‌ای که می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت داوطلبانه افغان‌های آواره و پناهندگان به کشورشان شود را مهم ارزیابی کرد.

کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد که در جریان سفر چهار روزه خود به افغانستان، از کابل، قندهار و جلال‌آباد بازدید و با شماری از سران طالبان و سازمان‌های امدادرسان فعال در افغانستان ملاقات کرده بود، یادآور شد که دسترسی یکسان زنان و مردان افغان به حقوق اساسی‌ خود به روند بازگشت مهاجران و سامان گرفتن وضعیت آوارگان داخلی کمک می‌کند.

گراندی تصریح کرد: «این همچنین مستلزم آن است که مقام‌ها [طالبان] به کسانی که آواره شده‌اند، اطمینان دهند. در ملاقات‌هایم با آن‌ها [طالبان]، گفتم که بهترین راه برای این کار این است که اطمینان حاصل شود همه افغان‌ها اعم از اقلیت‌ها، مردان، زنان، دختران و پسران می‌توانند از حقوق خود استفاده کنند و به کار و خدمات یکسان دسترسی داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد با تاکید بر نیاز به اقدام فوری برای رسیدگی به بحران جاری در افغانستان اعلام کرد که شمار نیازمندان به دریافت کمک‌های غذایی و بهداشتی افزایش یافته و بر اساس آمار منتشر شده در گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، شمار این افراد اکنون از مرز ۲۴ میلیون نفر فراتر رفته است.

با وجودی که در هفت ماه گذشته، علاوه بر آژانس‌های سازمان ملل متحد، شماری دیگر از سازمان‌های بین‌المللی مستقل و وابسته به سایر کشورها هم تلاش کردند با ارائه کمک‌های بشردوستانه از بحران ناشی از فروپاشی دولت پیشین، خشکسالی مداوم و قطع حمایت‌های جهانی جلوگیری کنند، به دلیل تحریم‌های وضع شده بر سران طالبان، این روند با چالش‌‎هایی مواجه شده است و شماری از سازمان‌‎های امدادرسان از ترس تحریم‌ها جرات نمی‌کنند با نهادهای دولتی که سران طالبان در راس آنان قرار دارد، تماس و تعامل برقرار کنند.

از زمان قدر‌ت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، نه هیچ‌یک از دولت‌های جهان این گروه را به رسمیت شناخته و نه طالبان در راستای اجرای پیش‌شرط‌های جهانی برای به رسمیت شناخته شدن رژیم جدید در افغانستان، اقدامی صورت داده است.

بیشتر از جهان