شرط مذاکره با آمریکا، برداشته شدن تحریم‌ها

مصاحبه مطبوعاتی حسن روحانی در نیویورک

KENA BETANCUR / AFP عکس از نشست مطبوعاتی حسن روحانی در نیویورک

چهارشمبه چهارمهر 1398، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مصاحبه مطبوعاتی که به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد. حسن روحانی روز سه‌شنبه در مقر سازمان ملل سخنرانی کرد. رئیس جمهور ایران شرط امکان دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را برداشتن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد. آقای روحانی طی سخنرانی‌اش به عدم پایبندی دولت کنونی آمریکا به برجام تاکید داشت و «نقض قطعنامه 2231» و «تجاوز به حاکمیت و استقلال سیاسی و اقتصادی کلیه کشورهای جهان» را از دیگر رویکردهای سیاست بین‌المللی آمریکا  نامید. 

نشست مطبوعاتی حسن روحانی در حالی در هتل میلنیوم هیلتون نیویورک برگزار شد که برایان هوک، نماینده وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران هم به طور همزمان در کنفرانس خبری در حال پاسخگویی به سوالات خبرنگاران بود. این نشست خبری در حالی برگزار شد که تعدادی از خبرنگاران از رسانه های گوناگون که پیشتر درخواست حضور درکنفرانس خبری را اعلام کرده بودند پشت درهای بسته بودند و تنها جمعی از خبرنگاران گزینشی موفق به راه یافتن به این نشست شده بودند. 

حسن روحانی در مورد مسئله خلیج فارس و تنگه هرمز تنها راه موجود را گفت‌وگوی سازنده بین کشورهای منطقه اعلام کرد. 

او در خصوص سوالی راجع به حملات به آرامکو گفت که ما نباید در این خصوص توضیحی بدهیم و از حق یمن برای دفاع از خودش سخن به میان آورد و گفت آن کسی که ادعایی در خصوص آرامکو دارد باید مدارک خود را ارائه کند و افزود که مقامات اروپایی هم گفته‌اند در این خصوص مدرکی ندارند.

روحانی با تشبیه ناامنی‌های منطقه به «شعله آتش»، راه‌حل را به جای اتهام پراکنی دست به دست یکدیگر دادن عنوان کرد. او در انتقاد از لغو برجام گفت که ایران دو سال مذاکره کرده است و به توافقی رسیده بودند و این به نفع کسی نیست که این توافق از بین برود.

در پاسخ سوال خبرنگاری در خصوص اینکه ایران امیدش به چیست؟ و آیا امیدوارم است که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده دونالد ترامپ انتخاب نشود گفت :« موضوع داخلی آمریکا برای ایران اهمیتی ندارد و آنچه اهمیت دارد این است که اعتمادی را که آمریکا خدشه دار کرده است به جهان بازگرداند».

رئیس جمهور ایران در خصوص جلوگیری از صدور ویزا برای مقامات ارشد گفت این اقدام به معنای استیصال دولت آمریکا است و مقامات ایران علاقه‌ای به آمریکا ندارند که بیایند به اینجا و تنها دلیلی که باعث می‌شود به آمریکا سفر کنند مکان سازمان ملل است. حسن روحانی در همین راستا در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت آیا شما فکر می‌کنید که محل سازمان ملل باید تغییر کند؟ گفت: «آمریکا حق ندارد رفت و آمد مقامات را در سازمان ملل محدود کند و این درواقع سواستفاده از امتیاز میزبانی است.  اگر قرار شود در خصوص تغییر مقر سازمان ملل تصمیم‌گیری شود، ایران موافق تغییر این محل است».

رئیس جمهور ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: « ما می‌گوییم که آمریکا پیش شرطش را بردارد». او در ادامه افزود: « تحریم‌ها باید برداشته شود و آمریکا دست از سیاست فشار حداکثری را بردارد و سیاست مذاکره و منطق را انتخاب کند. در این صورت امکان مذاکره وجود دارد».

Kena Betancur / AFP

حسن روحانی می‌گوید بعد از خروج آمریکا از برجام، ۴+۱ جلساتی داشتند و به ایران قول دادند که می‌توانند کاری کنند برجام ادامه پیدا کند. او افزود که ایران هم در تلاش بود که این توافق باقی بماند و برای همین به طرح‌های اروپایی‌ها گوش کرد.

روحانی در ادامه پاسخ دادن به سوال خبرنگاران گفت: :«که اظهارات اروپایی‌ها در خصوص مبادلات مالی «تا کنون در مقام عمل» راه نیفتاده است و اروپا «ناتوانی» و یا «بی ارادگی» خودش را در این زمینه ثابت کرده است. او می‌گوید که اروپا می‌خواهد هزینه‌ای ندهد».

حسن روحانی افزود که البته هنوز هم مذاکرات با ۴+۱ ادامه دارد ولی تا کنون متاسفانه آن‌ها موفق نبوده‌اند.

رئیس جمهور ایران گفت ما به اروپا هشدار داده‌ایم که اگر نتواند به وظایفش عمل کند، ما نیز تعهداتمان را کاهش می‌دهیم و تا الان نیز مقداری از تعهدات را کاهش داده‌ایم.

حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص تلاش‌های مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت: « رئیس جمهور فرانسه در تلاش است تا برای معضل برجام راه حلی پیدا کند. آقای مکرون همیشه می‌گفت بهتر است که مشکل بین ایران و آمریکا حل شود که ایران هم همیشه گفته است که آمریکا اگر پیش شرط را بر دارد زمینه برای شرایط جدید آماده می‌شود».

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: «آمریکا می‌خواست به نوعی به مردم ایران بگوید که دولت و حکومت ایران مقصر است که کارها به خوبی پیش نمی‌رود».

Kena Betancur / AFP

حسن روحانی ادامه متذکر شد که: «ترامپ شیوه‌ای را در قبال ایران انتخاب کرد که خود به خود در افکار عمومی ایران، آمریکا محکوم شد.هدف آمریکا از تحریم فشار بر مردم بود تا مردم از نظام و دولت جدا شوند که از آغازش پیدا بود که ناموفق است. او ادامه می‌دهد که اقدامات ترامپ میان ملت ایران و دولت آمریکا فاصله ایجاد کرد».

رئیس جمهور ایران همان‌طوری که در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل تاکید کرده بود گفت: «ما با پیش شرط حاضر نیستیم مذاکره بکنیم. آمریکا به یک نوعی صداقت خودش را. ثابت بکند، آن وقت شرایط کاملا متفاوت خواهد شد».

رئیس جمهور ایران در خصوص تبادل زندانیان دو کشور مدعی شد که ایران یک شهروند آمریکایی لبنانی را آزاد کرد ولی آمریکا به جای این که یک ایرانی را در مقابل آزاد کند تنها تشکر کرد. او در ادامه افزود: « ما همچنان آمادگی داریم و توپ در زمین آمریکاست». فرد مذکور که آقای روحانی به آزادی‌اش اشاره کرد، «نزار زکا» کارشناس فناوری اطلاعات و مدافع آزادی اینترنت اهل لبنان است وی شهروند آمریکا نیست بلکه دارنده کارت اقامت دائم ( گرین کارت ) است. 

حسن روحانی در خصوص امکان میانجیگری ژاپن میان ایران و آمریکا به تلاش‌های شینزو آبه اشاره کرد که همواره موضوع «برداشتن تحریم‌های آمریکا» را دنبال کرده است و باز تایکد داشت: «آمریکا باید به این نتیجه برسد که وضع  تحریم‌ها به ضرر همه بوده است».

رئیس جمهور ایران در خصوص گزارش امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نقض برجام از سوی ایران گفت: «ایران رسما اعلام کرده که سومین مرحله کاهش تعهداتش را انجام داده ولی نظارت آژانس را کاهش نداده است. ما داریم برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب می‌کنیم که در راستای کاهش تعهداتمان است که از پیش هم اعلام کرده‌ایم».

رئیس جمهور ایران در پایان نشست خبری خود اظهار داشت که در نیویورک راجع به برداشته شدن کل تحریم‌ها بحث شده است که به گفته وی بحث به نتیجه کامل نرسید.

آقای روحانی ساعاتی پس از اتمام این کنفرانس خبری عازم ایران خواهد شد. 

بیشتر از