مسافران و خدمه هواپیمای توماس کوک در کوبا گیر افتاده‌اند

سفیر بریتانیا در کوبا وارد ماجرا شده است

مقامات دولت بریتانیا در حال گفتگو با مسافران - JAIME REINA / AFP

به دنبال اعلام ورشکستگی ناگهانی شرکت عظیم خدمات مسافرتی «توماس کوک»، گفته می‌شود حدود ۶۰ مسافر و خدمه هواپیما در هتلی درشرق کوبا گیر افتاده اند. 

قرار بود این مسافران، همراه با خدمه هواپیما و دو خلبان روز سه شنبه بعدازظهر با پرواز شماره ۲۸۱۷ هواپیمایی توماس کوک، از شهر «هولگن» به مقصد فرودگاه «گتویک» (در بریتانیا) حرکت کنند و قرار بود این پرواز در ساعت ۶:۳۰ صبح روز چهارشنبه بر زمین بنشیند، اما درحال حاضر مسافران همچنان منتظر هواپیمای نجاتی هستند که به آنها وعده داده شده است.

آنها در هتل «پارادیسوس ریو یِ اُروُ» در ساحل شمالی کوبا نزدیک به منطقه توریستی «گواردالاواکا» نگهداشته شده‌اند.

به مدیران هتل‌ها در کوبا و سایر مقاصد مسافرتی توماس کوک گفته شده که سازمان هواپیمایی غیرنظامی بریتانیا (سی اِی اِی) هزینه اقامت مسافران توماس کوک را خواهد پرداخت.

اما، دَنی کوُسار، یکی از خدمه هواپیمای توماس کوک در یک پست ویدئویی گفته است: «قرار بود امروز بعداز ظهر از هتل خارج شویم و به فرودگاه برویم. ما را از اتوبوس پیاده و به هتل برگرداندند و گفتند هم ما و هم مسافران (توماس کوک) باید هزینه اقامتمان در هتل را بپردازیم. اینجا، سخت در انزوا هستیم. هیچ خط ارتباطی واقعی وجود ندارد. منتظریم ببینیم می‌توانیم امشب به سوی خانه پرواز کنیم یا باید شب را در اینجا بگذرانیم. هیچ اتاقی به ما اختصاص داده نشده است. تنها انتظار است».

تمام پروازهای توماس کوک از صبح دوشنبه متوقف شده و بازگشت مسافران و خدمه هواپیماها برعهده هواپیماهای سازمان داده شده از طرف «سی اِی اِی» تحت عنوان «عملیات ماترهورن» گذاشته شده است.

هدف این عملیات بازگرداندن بیشتر ۱۵۵ هزار مسافر توماس کوک به بریتانیا در روزی است که از قبل در برنامه بوده است. «سی اِی اِی» همچنین در تلاش بازگرداندن خلبان‌ها و خدمه هواپیماهای توماس کوک است.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گقته است: «متوجه هستیم که این برای مسافران توماس کوک، کسانی که تعطیلاتشان را با توماس کوک رزرو کرده و کارکنان توماس کوک، شرایطی بسیار پریشان کننده است. دولت تیم‌هایی را برای حمایت از کسانی که در معرض (این معضل) قرار گرفته‌اند ایجاد کرده و با مقامات محلی و هتل‌ها در تماس است».

بتی نایت، ۵۲ ساله، که به مدت ۱۳ سال خدمه هواپیماهای توماس کوک بوده، با همکارانش که در کوبا سرگردانند، در تماس بوده است. 

او می‌گوید برخی از آن‌ها به شدت پریشانند: «بعضی از آن‌ها مادران جوانی هستند که برای بازگشت به خانه، مستاصل‌اند. آن‌ها را به گروگان گرفته‌اند».

خدمه هواپیما می‌گویند از آن‌ها خواسته شده مبلغ ۳۰۰۰ دلار نقد بپردازند. پیشنهاد خلبان هواپیما برای پرداخت این مبلغ با کارت اعتباری رد شد چون ظاهرا این کارت متعلق به یک بانک آمریکایی است.

استفاده از کارت‌های اعتباری آمریکایی در کوبا به خاطر تحریم‌های ایالات متحده علیه این کشور، دشوار است.

به ایندیپندنت گفته شده توریست‌های بریتانیایی «در لابی» یک هتل ساحلی به نام «بریساس گواردالاواکا» «نگاه داشته شده‌اند».

شری بولوُ گفت به والدینش گفته شده باید هزینه اقامتشان را بپردازند. او به ایندیپندنت گفت: «از آن‌ها خوسته شده مبلغ ۱۰۰۰ پوند بپردازند، اما آن‌ها چنین وجهی را در اختیار ندارند. آن‌ها ملاقاتی (با مدیران هتل) داشته‌اند، اما به آن‌ها گفته شده نمی‌توانند کاری انجام بدهند. هتل استفاده از اینترنت را به روی آن‌ها بسته است و به آن‌ها اجازه ضبط ملاقات‌ها و گفتگوها داده نمی‌شود. بسیار ناراحت کننده است».

آنتونی استوُکس، سفیر بریتانیا در کوبا وارد ماجرا شده و گفته می‌شود با موفقیت از جانب مسافران و خدمه هواپیما با مقامات کوبا مذاکره کرده است. 

او در توئیتی نوشت: «هتل‌ها در کوبا اکنون دستوردارند اجازه بدهند مسافران و خدمه هواپیما بدون پرداخت وجه (بر اساس تضمین‌های آتول) هتل را ترک کنند. از صبر و حوصله کسانی که در این شرایط ناراحت کننده قرار داشته‌اند، ممنونم».

در اواخر ساعات سه شنبه شب، گزارش شد شرکت‌های هوایی آلمان و فرانسه برای کمک به همکاران بریتانیایی‌شان محل اقامت اضطراری پیشنهاد کرده و حتی تلاش کرده‌اند در پروازهایشان به اروپا جای خالی برای آن‌ها پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوبا سخت به عایدات توریسم متکی است. تحت ریاست جمهوری اوباما، تحریم‌های بازرگانی علیه کوبا کاهش یافت و ده‌ها هزار آمریکایی از این جزیره دیدن کردند. اما دونالد ترامپ بار دیگر مقررات سفر به کوبا را سخت‌گیرانه و جریان توریسم به این کشور را محدود کرد.

در سال ۱۹۹۴ که توماس کوک نخستین پروازهای ارزان‌قیمت به کوبا را از فرودگاه «گتویک» به شهر «هولگن» عرضه کرد، راه جهانگردان بریتانیایی به این کشور گشوده شد. 

سقوط شرکت توماس کوک سخت به کوبا لطمه خواهد زد. انتظار می‌رفت در فصل زمستان، توماس کوک هفته‌ای ۲۰۰۰ توریست به کوبا ببرد، و چشم اندازی برای کمپانی‌های مسافرتی دیگر که در کوتاه مدت بتوانند جایگزین توماس کوک شوند، وجود ندارد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان