تداوم مرگ ناشی از کووید-۱۹ در ایران زیر سایه بی‌توجهی مسئولان

نگرانی از موج جدید کرونا بعد از تعطیلات نوروزی وقتی بیشتر می‌شود که سفرهای برون‌مرزی نیز به سفرهای استانی اضافه شود

ایران در حال حاضر در رتبه چهاردهم کشورهایی که بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارند، قرار گرفته است‌ـ ATTA KENARE / AFP

تازه‌ترین آمار کرونا در ایران از ابتلای سه هزار و ۲۲۳ بیمار جدید و بستری شدن ۶۷۵ نفر از آن‌ها در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه، ۲۴ اسفند خبر می‌دهد. به گزارش وزارت بهداشت، در طول این ۲۴ ساعت، ۱۱۷ بیمار مبتلا به کووید‌ـ۱۹ جان خود را از دست دادند و به‌ این‌ ترتیب، مجموع جان‌باختگان به ۱۳۹ هزار و ۱۸۰ نفر رسید. این در حالی است که دو هزار و ۵۳۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

روند ابتلا به کووید‌ـ۱۹ در ایران و مرگ‌‌‌و‌میر ناشی از این بیماری در شرایطی ادامه دارد که تمهید خاصی برای مقابله با گسترش سویه اومیکرون در نظر گرفته نشده است. این موضوع به‌ویژه در آستانه تعطیلات نوروزی و افزایش دیدوبازدیدها و سفرهای استانی، با هشدار کارشناسان درباره احتمال موج جدید کووید‌-‌۱۹ در ایران مواجه شده است. به نظر می‌رسد مسئولان در چنین شرایطی  بدون توجه به توصیه‌های کارشناسان، با موضوع کرونا و انتقال سریع سویه اومیکرون سهل‌انگارانه برخورد می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، افزایش ۳۰ درصدی سفرها در نوروز ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود، تمهیدی برای مقابله با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در نظر گرفته نشده است. در حالی‌ که پیش‌ از این، از لزوم سه دوز واکسیناسیون صاحبان خودروهایی که به سفرهای استانی می‌روند سخن گفته شد و جریمه‌هایی برای دارندگان خودرو که واکسیناسیون کامل نشده باشند، پیش‌بینی شد‌، روز سه‌شنبه جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس، گفت: «انجام سفرهای نوروزی با تزریق دو دوز واکسن کرونا امکان‌پذیر است و پلیس خودروهایی که مالکانشان دو دوز واکسن را تزریق نکرده باشند، جریمه خواهد کرد.»

تسهیل سفرهای نوروزی در حالی است که به گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. تاکنون در ایران حدود ۶۳ میلیون نفر دوز اول، ۵۶ میلیون نفر دوز دوم و فقط ۲۵ میلیون نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. پایین بودن میزان واکسیناسیون به‌ویژه در دوزهای دوم و سوم در کنار اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط کمی بالاتر از ۵۰ درصد گزارش شده است، احتمال افزایش سرایت بیماری کرونا را بالا می‌برد.

نگرانی از موج جدید کرونا بعد از تعطیلات نوروزی وقتی بیشتر می‌شود که سفرهای برون‌مرزی نیز به سفرهای استانی اضافه شود. همان‌طور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، روز سه‌شنبه گفت: «تاکنون سه زیرشاخه از اومیکرون شناسایی شده که رگه‌هایی از آن‌ها در برخی از کشورهای اروپایی شیوع یافته است.» به گزارش خبرگزاری مهر، زالی، با اعلام اینکه معمولا منبع اصلی برای تغییر سویه‌های کرونا در کشور ما، منابع بیرون از مرزها و خارجی است، به مسافران نوروزی که قصد سفر به خارج از کشور دارند، توصیه کرد دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشورهای فنلاند، دانمارک و بخش‌هایی از آلمان و آرژانتین سویه‌هایی از شکل اومیکرون نوع بی‌ای‌۲ (BA2) شیوع یافته است، گفت: «مطالعات نشان می‌دهد مصونیت با اومیکرون نوع بی‌ای۱ (BA1)، پوشش و ایمنی کامل در برابر نوع بی‌ای۲ نمی‌دهد، بنابراین افراد برای در امان ماندن از ابتلا به اومیکرون نوع دو باید بیشتر احتیاط کنند.»

ایران با مجموع هفت میلیون و ۱۲۶ هزار و ۹۰۶ مورد ابتلا و بیش از ۱۳۹ هزار مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹، در حال حاضر در رتبه چهاردهم کشورهایی که بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارند، قرار گرفته است.