الیگارش‌ها زیر ذره‌بین: آبراموویچ چگونه تبعه پرتغال شد؟

خاخامی که برای دریافت شهروندی پرتغال به مالک خلع شده باشگاه چلسی کمک کرده بود، بازداشت شد

رومن آبراموویچ صاحب باشگاه فوتبال چلسی بریتانیا است- REUTERS

خاخامی که به رومن آبراموویچ، «هزارفامیل» (Oligarch) روس، برای دریافت شهروندی کشور پرتغال کمک کرده بوده است، از خروج از آن کشور منع شده و به او ابلاغ شده است که باید در هر زمانی که لازم باشد، خود را به مقامات مسئول معرفی کند.

خاخام دنیل لیتواک روز پنجشنبه، ۱۰ مارس، در جریان تحقیق در مورد چگونگی اعطای شهروندی به آبراموویچ، بازداشت شد. در حال حاضر، شرایط حاکم بر اعطای شهروندی به چند یهودی در پرتغال در دست رسیدگی است.

روز جمعه، ۱۱ مارس، رومن آبراموویچ که صاحب باشگاه فوتبال چلسی بریتانیا است، در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین مورد تحریم قرار گرفت. در میان موارد تحریم، اخراج او از مدیریت باشگاه چلسی است.

آبراموویچ ۵۵ ساله یکی از هفت ثروتمند موسوم به «هزارفامیل» است که با ضبط دارایی‌ها و منع سفر، با تحریم‌های جدید مواجه شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رومن آبراموویچ در آوریل ۲۰۲۱ و در چارچوب قانون اعطای شهروندی به اعقاب یهودیان سفاردی که ۴۰۰ سال پیش در دوره «تفتیش عقاید» یا «انکیزیسیون» (Inquisition) از شبه‌جزیره ایبریه اخراج شدند، شهروندی پرتغال را دریافت کرد. 

تقاضا برای شهروندی پرتغال با استناد به این ماده قانون، باید مورد ارزیابی جامعه یهودیان منطقه پورتو یا لیسبون قرار گیرد. آقای لیتواک، خاخام جامعه یهودیان پورتو در شمال پرتغال، مسئول رسیدگی به تقاضای آبراموویچ بوده است.

خاخام لیتواک هنگامی که قصد داشت از پرتغال خارج شود، بازداشت، و گذرنامه‌اش ضبط شد. 

دادستان و پلیس قضایی پرتغال روز جمعه گفتند در روند اعطای شهروندی به اعقاب یهودیان سفاردی، ظن پولشویی، فساد، تقلب، و جعل اسناد وجود دارد.

جامعه یهودیان پورتو هرگونه عمل خلاف را تکذیب کرده است و می‌گوید که هدف کارزار اتهامات بی‌اساس قرار گرفته است. آنان می‌گویند خاخام لیتواک مسئولیت نظارت بر اداره صدور تاییدیه برای اعقاب یهودیان سفاردی را برعهده داشته است، و شرایط اعطای شهروندی پرتغال «از سوی دولت‌های متعدد پرتغال تایید شده بوده است.»

بیشتر از جهان