بریتانیا مالک روسی باشگاه چلسی را تحریم کرد

دولت بریتانیا رومن آبراموویچ را به دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تحریم کرده است

ولادیمیر پوتین (چپ)، رئیس‌جمهوری روسیه، و رومن آبراموویچ، مالک باشگاه فوتبال چلسی- VLADIMIR RODIONOV / ITAR-TASS / AFP

لندن مدت‌ها است که مقصد اصلی پول‌های روسیه است و ثروتمند روس‌ فرزندان خود را در مدارس گران‌قیمت این کشور ثبت‌نام می‌کنند. حالا بریتانیا به دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تحریم‌هایی را علیه رومن آبراموویچ، مالک باشگاه فوتبال چلسی، و ایگور سچین، مدیر اجرایی شرکت نفتی بزرگ «روس‌نفت» (Rosneft) اعمال کرده است. بر این اساس، دارایی‌ها این افراد مسدود شده است و اجازه ندارند به این کشور سفر کنند.

به گزارش رویترز، این دو میلیاردر به‌اضافه اولگ دریپااسکا و چهار الیگارش روس دیگر، سرشناس‌ترین سرمایه‌دارانی‌اند که از زمان حمله روسیه به اوکراین، به فهرست تحریم‌های بریتانیا اضافه شده‌اند. این اقدام در پی انتقادهایی مبنی بر اینکه بریتانیا در برابر اقدام‌های روسیه بسیار کند عمل کرده است، صورت می‌گیرد.

این تحریم برنامه‌های آبراموویچ را برای فروش باشگاه چلسی در لیگ برتر متوقف می‌کند و درواقع قهرمان فعلی اروپا را تحت کنترل دولت قرار می‌دهد. این تیم می‌تواند به بازی ادامه دهد، اما دولت اعلام کرده تا زمانی که خود آبراموویچ منتفع نشود، آماده است باشگاه را بفروشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، دراین‌باره گفت: «برای کسانی که از حمله وحشیانه پوتین به اوکراین حمایت کرده‌اند، هیچ پناهگاه امنی وجود ندارد. ما در تعقیب کسانی که امکان کشتن غیرنظامیان، تخریب بیمارستان‌ها و اشغال غیرقانونی خاک کشورهای مستقل را فراهم می‌کنند، خواهیم بود.»

پیش‌ از این، انتقادهای فراوانی از اینکه دولت جانسون در مقایسه با اتحادیه اروپا و ایالات متحده به‌اندازه کافی سریع حرکت نمی‌کند، وجود داشت و قانون‌گذاران بریتانیایی از بی‌عملی دولت در برابر آبراموویچ و سایر میلیاردرهای روسی شاکی بودند.

لندن مدت‌ها است که مقصد اصلی پول‌های روسیه است و ثروتمندان روس‌های از آن به‌عنوان یک زمین‌بازی مجلل استفاده می‌کنند و فرزندان خود برای تحصیل به مدارس گران‌قیمت لندن می‌فرستند؛ به همین دلیل برخی این شهر را «لندنگراد» می‌خوانند.

 نام سچین که بریتانیا او را دست‌راست پوتین توصیف می‌کند، قبلا در فهرست تحریم‌های ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا قرار داشت و هفته گذشته مقام‌های فرانسوی قایق تفریحی او را توقیف کردند.

 از زمان حمله به اوکراین که مسکو آن را یک «عملیات نظامی ویژه» توصیف می‌کند، بریتانیا حدود ۲۰ شخصیت مرتبط با روسیه را تحریم کرده است.

 اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۴ الیگارش روس دیگر اعلام کرد؛ به این معنی که بر ۸۶۲ نفر و ۵۳ نهاد محدودیت‌های شدیدی اعمال می‌شود. نام افرادی مانند دیمیتری لبدف، رئیس بانک روسیه، الکسی میلر، مدیر اجرایی غول انرژی گازپروم، و نیکولای توکارف، رئیس شرکت دولتی خط لوله ترانس نفت روسیه، هم در میان اسامی افراد تحریم‌شده دیده می‌شود.

بیشتر از جهان