واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به اتهام وابستگی به روسیه: اقمار هیچ کشوری ‏نیستیم

در روزهای گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های حکومتی بارها از حمله روسیه به ‏اوکراین حمایت تلویحی کرده‌اند

خطیب‌زاده: «ما به اندازه کافی قوی هستیم و برای حفظ منافع ملی و استقلال و تمامیت کشور از هیچ تلاشی دست برنمی‌داریم» - اقتصادآنلاین

در حالی که این روزها انتقادها به گروکشی روسیه از پرونده هسته‌ای ایران به نفع خود برای مقابله با غرب افزایش یافته است، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با بیان این که «ما اقمار هیچ کشوری نیستیم»، مدعی شد: «ما به اندازه کافی قوی هستیم و برای حفظ منافع ملی و استقلال و تمامیت کشور از هیچ تلاشی دست برنمی‌داریم و از طرفی اجازه بهره‌برداری و مداخله را هم به هیچ کشوری نمی‌دهیم.»

به گزارش تسنیم، او که در پانزدهمین همایش سالانه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور حضور یافته بود، ضمن تکرار مواضع رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین گفت که ما مخالف جنگ و بلعیدن جهان به وسیله آمریکا و ناتو هستیم.

روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین با تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و حالا قصد دارد با افزودن شرط‌هایی به متن برجام، روابط تجاری خود و ایران را از تحریم‌های بین‌المللی مستثنی کند و از کشورهای غربی تضمین کتبی بگیرد.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که مذاکرات هسته‌ای در آخرین مرحله، به دلیل شرط‌های جدید روسیه، در آستانه شکست قطعی قرار دارد. به گفته آنان، طرف‌های مذاکره در وین نمی‌توانند راهی برای انطباق با شرط‌های جدید روسیه بیابند و به همین دلیل مذاکرات وین پس از ۱۱ ماه متوقف شد تا امکان گفت‌وگوی دوجانبه میان ایران و روسیه درباره این وضعیت فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که رسانه‌های نزدیک به سپاه سعی دارند گروکشی روسیه را نادیده بگیرند و توقف مذاکرات را به ‌طرف آمریکایی نسبت دهند؛ موضوعی که طرف غربی آن را «عامل خارجی» غیرمرتبط با برجام می‌داند.

رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که شرط‌ها و درخواست‌های جدید آمریکا باعث توقف مذاکرات در وین شده است. با این حال، آن‌ها درباره درخواست‌های جدید آمریکا پس از مطرح شدن شرط‌های روسیه هیچ توضیحی نداده‌اند.

در مقابل، بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی در ایران قانع شده است که مذاکرات وین به دلیل پیروی جمهوری اسلامی ایران از روسیه و تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده جهانی علیه روسیه پس از تجاوز نظامی آن کشور به اوکراین، به شکست انجامیده است.

در حالی‌ که جامعه جهانی خشم خود را از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ابراز می‌کند و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است، ایران در حکم یکی از متحدان روسیه، به رویکرد جانبدارانه خود ادامه می‌دهد.

در روزهای گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های حکومتی بارها از حمله روسیه به اوکراین حمایت تلویحی کرده‌اند. ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی خود با پوتین، تهاجم او به خاک اوکراین را «قابل درک» خواند و علی خامنه‌ای نیز در سخنانی بدون اشاره به نام روسیه، آمریکا را مسئول جنگ در اوکراین دانست. پس از آن نیز تلویزیون دولتی ایران نشست خبری وزیر امور خارجه روسیه را به طور زنده پخش کرد.

خبرگزاری‌‌های فارس و تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران‌‌اند نیز در گزارش‌های متعدد خود حمله نظامی روسیه به اوکراین را توجیه کرده‌اند.