استفاده از وی‌پی‌ان در روسیه هزار درصد افزایش پیدا کرد

کرملین سازمان‌های خبری خارجی ازجمله بی‌بی‌سی و نیز بسترهای رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر را مسدود کرده است

شرکت‌هایی چون اپل، مایکروسافت، گوگل و سونی خدمات خود را در روسیه و بلاروس متوقف کرده‌اند‌ـ Pexels

در یک ماه گذشته، تقاضای شهروندان روسیه برای «وی‌پی‌ان» [ارتباط رمزگذاری‌شده خصوصی از محل اتصال به اینترنت] برای دریافت اطلاعات از خارج کشور و در ارتباط با تحریم‌های خارجی و سانسورهای داخلی، هزار درصد افزایش یافته است. 

کرملین سازمان‌های خبری خارجی ازجمله بی‌بی‌سی و نیز بسترهای رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر را مسدود کرده است. در این میان، شرکت‌هایی چون اپل، مایکروسافت، گوگل و سونی خدمات خود را در روسیه و بلاروس متوقف کرده‌اند.

استفاده از «وی‌پی‌ان»‌ــ virtual private network‌ــ برای انتقال ترافیک اینترنتی به دیگر بسترها یکی از معمول‌ترین راه‌های دور زدن آن است.  بنا بر یافته‌های «تاپ تِن وی‌پی‌ان» (Top10VPN)، ترافیک جست‌وجو برای این سرواژه در ۳۰ روز گذشته هزار و ۹۲ برابر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اپ فیگرز» (AppFigures) هم گزارش داد که از ۲۴ فوریه دانلود نرم‌افزارهای وی‌پی‌ان عمده در روسیه‌ــ از میانگین ۱۶ هزار بار در روز به بیش از ۷۰۰ هزار دانلود روزانه‌ــ افزایشی قابل توجه داشت است که بالغ بر چهار هزار و ۳۷۵ درصد می‌شود.

«در ۱۰ روز میان ۲۴ فوریه و ۵ مارس، ۱۰ برنامه عمده وی‌پی‌ان در اپ استور و گوگل پلی بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دانلود داشته است. و برآورد ما در اینجا بسیار محتاطانه است.»

یک سخنگوی «سرف شارک» (Surfshark) این افزایش را با قوانین نظارتی چین مقایسه کرد و به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «آخرین باری که شاهد افزایشی مشابه در فروش بودیم زمان تصویب قانون امنیت هنگ‌کنگ در مه ۲۰۲۰ بود.»

این قانون هرگونه اقدام جدایی‌طلبی، براندازی، تروریسم و تبانی با نیروهای خارجی و بیرونی را جرم اعلام می‌کند. منتقدان این قانون می‌گویند این امر سرکوبی معترضان و کنترل این منطقه را برای چین آسان‌تر می‌کند.

احتمال دارد این ابزار جدید در صورت قطع تماس کشور با اینترنت، برای شهروندان روسیه ضروری شود، این چیزی است که روسیه در سال ۲۰۱۹ تجربه کرد و می‌تواند در صورت حمله‌های عمده سایبری به اوج برسد.

گروه «آنون» و دیگر گروه‌های هکری در کنار «والنتیر آی‌تی آرمی»  (volunteer IT Army) و دفاع سایبری اوکراین در عملیات روسیه اختلال ایجاد کرده‌اند. 

دو سند وزارت توسعه دیجیتالی اقدام‌هایی را که دولت روسیه می‌خواهد تارنماهای دولتی برای «هماهنگی اقدام‌ها در دفاع از خدمات مخابراتی در اینترنت» در نظر بگیرند، منتشر کرده است.

این اقدام‌‌ها انتقال از خدمات هاستینگ (میزبانی) خارجی به مشابه آن در روسیه و نیز برداشتن کدهایی است که منشا آن در داخل کشور قرار ندارد.

© The Independent

بیشتر از جهان