زاغچه آدم‌ «خطرناک» را تشخیص می‌دهد

زاغچه در زمان خطر با دو برابر سرعت عادی‌‌اش به آشیانه‌ برمی‌گردد

pixabay

به گفته دانشمندان زاغچه‌ها با گوش دادن به هشدارهای یکدیگر می‌توانند آدم‌های «خطرناک» را تشخیص دهند.

محققان دانشگاه «اکسه‌تر» می‌گویند این پرنده که خیلی اجتماعی است هم‌چنین شخصی را که قبلاً به نزدیکی لانه‌اش آمده باشد به خاطر می‌سپارد.

محققان در این بررسی شخصی را که برای زاغچه وحشی ناشناخته است به سوی لانه‌اش روانه می‌کنند و در همان زمان صداهایی را که زاغچه برای دادن هشدار یا برقراری تماس درمی‌آورد ضبط می‌کنند.

اگر زاغچه بار دیگر همین شخص را ببیند و قبلاً صدای هشدار را شنیده باشد حالت دفاعی به خود می‌گیرد و به طور میانگین با سرعتی دو برابر مواقع عادی به آشیانه برمی‌گردد. اما اگر صدای برقراری تماس را شنیده باشد با سرعت کم‌تری به آشیانه برمی‌گردد اما مدتی که صرف برگشتن به لانه می‌کند ۶۳ درصد مدت برگشت زاغچه‌هایی است که هیچ صدایی نشنیده باشند.

در این بررسی که در نشریه «اوپن ساینس» انجمن سلطنتی انتشار یافته است ۳۴ آشیانه زاغچه را زیر نظر گرفته بودند.

«ویکتوریا لی» نویسنده اصلی این پژوهش و محقق دوره دکترای تخصصی دانش‌گاه «اکسه‌تر» می‌گوید: «زیستن در کنار انسان‌ها یک از چالش‌های بزرگ برای بسیاری از جانوران است. انسان گاهی منفعت‌هایی برای جانوران دارد و برای مثال برای‌شان غذا می‌ریزد اما در مواردی هم تهدیدی برای آن‌ها به شمار می‌رود».

او می‌افزاید: «تشخیص دادن انسان خطرناک از انسان بی‌آزار می‌تواند مفید باشد و در این مورد دیدیم که زاغچه می‌تواند یاد بگیرد بی آن که دچار دردسر شود آدم‌های خطرناک را تشخیص دهد».

زاغچه کوچک‌اندام‌ترین عضو در خانواده کلاغ‌ها است، در قسمت گردن دارای پرهایی به رنگ خاکستری روشن است و عنبیه چشمانش به رنگ سفید کم‌رنگ است.

این پرنده از این بابت شهرت دارد که پیوند محکمی با جفت خود برقرار می‌کند و حتی اگر سال‌های سال هم نتواند تولید مثل کند تا پایان عمر از جفتش جدا نمی‌شود.

زاغچه‌ها بسیار اجتماعی هستند، با هم استراحت می‌کنند و به لانه برمی‌گردند و حتی اگر جایی پر از غذا پیدا کنند بقیه زاغچه‌ها را به آن جا راهنمایی می‌کنند.

طبق نوشته این محققان «بر اساس شواهد مهم به دست آمده در این بررسی، این پرندگان با استفاده از یادگیری‌های اجتماعی می‌توانند شدت خطر انسان‌ها را ارزیابی کنند».

در این مقاله آمده است: «فهم این که یادگیری‌های اجتماعی چگونه باعث پدید آمدن واکنش‌های مقابله با شکارچی می‌شود، در پیش‌بینی و مقابله با اثرات اقدامات انسانی نقشی حیاتی دارد. همچنین بررسی این که قابلیت‌های شناختی چگونه در راستای سازگاری با محیط‌های در حال تغییر متحول می‌شوند، بینشی با‌ارزش در اختیار انسان قرار می‌دهد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان