سیگنال‌های روحانی برای ترامپ از تریبون شبکه محبوب او

روحانی در گفتگو با فاکس نیوز: چرا دیدار اتفاقی با ترامپ، ‌برنامه‌ریزی ‌می‌کنیم

sarpoosh.com

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دومین شب حضور خود در نیویورک در گفتگوی اختصاصی با کریس والاس،‌ مجری فاکس نیوز که شبکه محبوب دونالد ترامپ به شمار‌ می‌رود، ضمن انتقاد از همتای آمریکایی خود، درهای مذاکره با آمریکا را باز گذاشت.

قبلا ‌محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز از تریبون فاکس نیوز برای سخن گفتن با رئیس‌جمهور آمریکا استفاده کرده بود.

روحانی امروز (چهارشنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند. سخنرانی او یک روز پس از سخنرانی ترامپ انجام می‌شود که لغو تحریم‌ها قبل از مذاکره را رد کرد و از رهبران ایران خواست به دنبال صلح و امنیت باشند.

انتشار مصاحبه روحانی با فاکس قبل از سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل، یک سیگنال دیگر مبنی بر تمایل تهران به مذاکره و خروج از بن بستی است که در آن گرفتار شده است.

در روزهای اخیر امانوئل مکرون، ‌رئیس‌جمهور فرانسه که علاقمند به ایفای نقش میانجی بین ایران و آمریکا است، دو بار با روحانی ملاقات کرده و می‌کوشد روند تعامل تهران و واشینگتن را هموار کند.

روحانی در پاسخ به این پرسش والاس که آیا در این هفته احتمال ملاقات او با ترامپ وجود دارد،‌ یا خیر گفت:« چرا باید به هم برخورد کنیم؟ اگر به دنبال اهداف عالی‌تری باشیم که به نفع هر دو کشور است، ‌ملاقات باید برنامه ریزی شده باشد و بر مبنای این اهداف باشد».

اشاره او به برخورد با رئیس‌جمهور آمریکا به گمانه‌زنی‌هایی است که در مورد برخورد اتفاقی روسای جمهور دو کشور در راهروهای سازمان ملل مطرح می‌شود. هر سال در زمان حضور روسای جمهور ایران،‌ موضوع برخورد یا عدم برخورد روسای جمهور دو کشور داغ می‌شود. یکی از نمونه‌های پرهیز از چنین برخوردی، پنهان شدن محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران از دید بیل کلینتون است که گفته می‌شود،‌ قصد داشت در تلاش برای عادی‌سازی روابط به طور برنامه ریزی نشده در راهروی سازمان ملل رئیس‌جمهور وقت ایران را ملاقات کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ‌پیشنهاد ملاقات را از سوی باراک اوباما دریافت کرد، ‌اما گفت زمان کافی برای برنامه ریزی و هماهنگی وجود نداشت ‌و این دعوت را نپذیرفت. در نهایت نیز در زمان بازگشت به فرودگاه جان اف کندی برای بازگشت به تهران ۱۵ دقیقه با همتای آمریکایی خود گفتگوی تلفنی انجام داد.

روحانی در ادامه گفتگو با فاکس نیوز در مورد ملاقات با ترامپ گفت:« قبل از ملاقات باید اعتماد دوجانبه ایجاد شود و آقای ترامپ این اعتماد را از بین برده است. ما توافقی داشتیم و آقای ترامپ بدون دلیل قانع کننده از آن خارج شد».

او در ادامه گفت، اگر دولت آمریکا مذاکره می‌خواهد، ‌باید شرایط لازم را فراهم کند. روحانی گفت لغو تحریم‌ها گامی در جهت اعتمادسازی خواهد بود.

روحانی قبل از انجام این سفر در سخنانی گفته بود حاضر است، برای حل مشکلات کشور با هر کسی ملاقات کند. البته او بعدا لغو تحریم‌ها را به عنوان پیش‌شرط مذاکره مطرح کرد. ظریف نیز در گفتگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد در صورتی که آمریکا تحریم‌ها را در قبال نظارت دایمی بر تاسیسات هسته‌ای لغو کند، روحانی علاقمند است این هفته با ترامپ ملاقات کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت، برنامه‌ای برای ملاقات با روحانی ندارد، اما باید دید چه پیش می‌آید و هیچ گزینه‌ای از روی میز حذف نشده است. آمریکا قبلا به پیشنهاد لغو تحریم‌ها در مقابل نظارت دایمی بر تاسیسات هسته‌ای ایران پاسخ مثبت نداده بود.

آنگلا مرکل، ‌صدر اعظم آلمان که با روحانی ملاقات کرده نیز بر این باور است، درخواست تهران برای لغو تحریم‌ها قبل از مذاکره، غیر‌منطقی است.

روحانی در بخش دیگری از این مصاحبه از حق مشروع مردم یمن برای دفاع از خود تاکید کرد و در پاسخ به والاس که گفت، ‌اروپا و آمریکا ایران را متهم به حمله شنبه گذشته به تاسیسات نفتی عربستان کرده‌اند، این اتهام را رد کرد و گفت، آنها نمی‌توانند تنها به دلیل نوشته شدن «یا‌علی» روی موشک‌ها، جمهوری اسلامی را متهم کنند.