فرمانده ازبک‌تبار مسند پیشنهادی رهبر طالبان را رد کرد

قاری صلاح‌الدین ایوبی از نخستن افرادی بود که با جنگجویان تحت امرش، کاخ ریاست جمهوری افغانستان را تصرف کرد

قاری صلاح‌الدین ایوبی، فرمانده ازبک‌تبار طالبان- WAKIL KOHSAR / AFP

روز پنجشنبه، ۱۲ اسفند، قاری صلاح‌الدین ایوبی، فرمانده ارشد ازبک‌تبار طالبان، که در تشکیلات آن گروه به عنوان معاون سپاه ۲۰۳ تندر انجام‌وظیفه می‌کرد، با فرمان ملاهیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، به عنوان معاون وزارت «احیا و انکشاف دهات» ( توسعه روستاها)، منصوب شد. یک منبع نزدیک به قاری صلاح‌الدین ایوبی که نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفت که او آن مسند را نپذیرفته است، چون توقع داشته است که در چارچوب نهادهای امنیتی طالبان، به مسند مهم‌تری گمارده شود.

قاری صلاح‌الدین ایوبی، از قوم ازبک و از ساکنان بومی فاریاب در شمال افغانستان است. او دست‌کم ۱۵ سال در صفوف نظامی طالبان، علیه دولت‌های پیشین افغانستان جنگیده است و مدتی را در زندان دولت پیشین افغانستان محبوس بوده است. 

در پانزدهم اوت سال گذشته، قاری صلاح‌الدین ایوبی از نخستن افرادی بود که با جنگجویان تحت امرش، کاخ ریاست جمهوری افغانستان را تصرف کرد و بر کرسی اشرف غنی که ساعاتی پیش از آن از کابل گریخته بود، نشست.

او به دلیل نفوذ گسترده در میان جنگجویان ازبک طالبان، توقع داشت که در راس یکی از مهم‌ترین نهاد‌های امنیتی این گروه گمارده شود، اما پس از ماه‌ها خانه‌نشینی، در اوایل فوریه به معاونت سپاه تندر در استان پکتیا منصوب شد. بعد از یک ماه، از آن مسند برکنار شد و سمت معاونت برنامه‌ریزی در وزارت توسعه روستاها به او داده شد. آن وزارت‌خانه به دلیل متوقف شدن پروژه‌های توسعه‌ای کشورهای حامی دولت پیشین افغانستان، تعطیل است و عملاً هیچ فعالیتی ندارد.

به گفته منبع آگاه مذکور، قاری صلاح‌الدین در جلسه‎ای با فرماندهان تحت امرش که ازبک‌های شمال افغانستان هستند، از برکناری‌اش از یک مسند نظامی و منصوب شدن در یک مسند دولتی انتقاد کرده و گفته است که نشستن در خانه، بهتر از کار کردن در وزارت توسعه روستاها است که عملاً فلج است و هیج برنامه‌ای ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اطلاعات این منبع خبری، فرماندهان ازبک‌تبار گروه طالبان به شدت نگران به‌ حاشیه رانده شدن و اخراج از مسندهای خود در استان‌های شمال هستند. به همین دلیل، آنان مرتب باهم جلسه برگزار می‌کنند و می‌کوشند وفاداری خود را به رهبران طالبان ثابت کنند. در ادامه این تلاش‌ها، اخیراً چهار تن از فرماندهان ازبک‌تبار طالبان برای دیدار با ملاهیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، به قندهار رفته‌اند. آنان از یک‎سو می‌کوشند تا رضایت رهبر طالبان را به آزادسازی مخدوم عالم ربانی که در ماه ژانویه بازداشت شد جلب کنند، و از سوی دیگر، از او می‌خواهند که در صفوف آن گروه، نقش و مسئولیت بیشتری به فرماندهان ازبک بدهد. 

هنوز مشخص نیست که فرماندهان ازبک‌تبار طالبان موفق به دیدار با ملاهیبت‌الله آخوندزاده شده‌اند یا خیر.

در همین حال، عرفان برزگر، خبرنگار ساکن تخار در شمال‌شرق افغانستان، می‌گوید که مولوی نورالدین عمیر، والی ازبک‌تبار طالبان در تخار، از یک ماه پیش به کابل خواسته شده است و تا کنون اجازه نیافته دوباره به محل کارش برگردد. به گفته آقای برزگر، اخیراً طالبان دو خانه مربوط به مولوی نورالدین را بازرسی کرده و تمامی تجهیزات و خودروهای نظامی او را ضبط کرده‌اند.

هم‌زمان با برکنار شدن قاری صلاح‌الدین از معاونت سپاه ۲۰۳ تندر در شرق افغانستان، مولوی عطاءالله عمری که او نیز از قوم ازبک است، از فرماندهی سپاه ۲۰۹ الفتح برکنار شد.

با برکنار شدن این دو فرمانده ارشد ازبک، در حالی که مخدوم عالم ربانی در زندان است و مولوی نورالدین عمیر نیز اجازه بازگشت به محل کار خود ندارد، فرماندهان ازبک‌تبار در انزوای کامل قرار گرفته‌اند و دیگر تهدیدی برای سلطه فرماندهان پشتون به شمار نمی‌آیند.

به نظر می‌‎رسد که هدف نخست رهبری طالبان از کنار زدن فرماندهان ازبک‌تبار از مسندهای مهم نظامی، از میان برداشتن زمینه‌های تبدیل شدن آنان به چهره‌های بانفوذ و مهارناپذیر است. هرچند شمار دقیق جنگجویان ازبک‌تبار در صفوف طالبان مشخص نیست، قاری صلاح‌الدین ایوبی در ماه اوت سال گذشته میلادی در یک مصاحبه گفته بود که حدود ۳۰ هزار جنگجوی ازبک در صفوف طالبان جنگیده‌اند.

بیشتر از