فرایند رسمی تحقیقات از ترامپ آغاز می‌شود

دونالد ترامپ: پومپئو از دولت اوکراین مجوز انتشار مکالمه من با رئیس‌جمهور این کشور را دریافت کرده است

MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFPنانسی پلوسی در حال اعلام آغاز روند تحقیقات رسمی از دونالد ترامپ

نانسی پلوسی، ‌رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از آغاز روند رسمی تحقیقاتی خبر داد که می‌تواند به استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا منجر شود.

به گفته پلوسی تمرکز این تحقیقات بر این نکته است که آیا ترامپ از قدرت ریاست جمهوری خود برای کمک گرفتن از دولت خارجی به منظور تقویت شانس پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو استفاده کرده یا خیر.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که یکی از چهره‌های برجسته دمکرات‌هاست تا پیش از این از تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ حمایت نکرده بود،‌اما فشار زیادی روی او وجود داشت.

به گزارش ای‌بی‌سی،‌پلوسی پس از ملاقات با دمکرات‌ها گفت:«رئیس‌جمهور باید پاسخ دهد و هیچ کس بالاتر از قانون قرار ندارد».

او افزود: اقداماتی که رئیس‌جمهور انجام داده، ‌نقض قانون اساسی بوده است، ‌به خصوص زمانی که ترامپ گفت هر کاری که بخواهد،‌می‌تواند انجام دهد.

پلوسی همچنین به این نکته اشاره کرد که ترامپ پذیرفته است که با رئیس‌جمهور اوکراین در مورد اقداماتی که می‌تواند از نظر سیاسی به نفع او باشد،‌گفتگو کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دمکرات‌ها می‌گویند ترامپ با صرف ده‌ها میلیون‌دلار برای کمک نظامی به اوکراین از رئیس‌جمهور این کشور خواسته در مورد جو بایدن،‌معاون سابق رئیس‌جمهور و رقیب او در رقابت‌های انتخاباتی نوامبر آینده تحقیق کند. گفته می‌شود که پسر بایدن روابطی با اوکراین دارد.

دمکرات‌ها پس از آن طرح استیضاح را با جدیت کلید زدند که وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز در گزارش‌هایی که روز جمعه منتشر شد،‌به نقل از منابع آگاه از گفتگوی تلفنی ترامپ و همتای اوکراینی خود در این زمینه پرده برداشتند.

ترامپ که در زمان اعلام خبر آغاز تحقیقات رسمی در پنت‌هوس خود در برج ترامپ واقع در نیویورک به سر می‌برد، در توییتی با حروف بزرگ به آن واکنش نشان داد و آن را آزار رئیس‌جمهور توصیف کرد.

ترامپ همچنین در توییت دیگری گفت مایک پومپئو، ‌وزیر امور خارجه آمریکا،‌ مجوز دولت اوکراین برای انتشار مکالمه او با همتای اوکراینی‌اش را دریافت کرده است.

او که در نیویورک سرگرم میزبانی رهبران جهان است که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا آمده‌اند،‌قبلا گفته بود،‌در صورتی که دمکرات‌ها به دنبال استیضاح بروند، انتخابات آینده را می‌بازند.