دو کارمند سازمان پزشکان بدون مرز در یمن ربوده شدند

گروه‌های افراطی اسلام‌گرا، از جمله نیروهایی هستند که به بی‌ثباتی اوضاع در یمن دامن می‌زنند

سازمان پزشکان بدون مرز خدمات درمانی به آوارگان جنگ یمن می دهد - KHALED ZIAD / AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی و دو منبع محلی، گزارش می‌دهد که مردان مسلح دو کارمند خارجی سازمان پزشکان بدون مرز را در شرق استان «هادراموت» ربوده‌اند.

این سازمان خیریه امداد پزشکی می‌گوید تماس خود را با کارکنانش در یمن از دست داده است و در حال حاضر به دلایل امنیتی و حفاظت از جان آن‌ها، نمی‌تواند جزئیات بیشتری در این مورد ارائه دهد.

منبع امنیتی یاد شده افزوده است که دو فرد ربوده شده، شهروندان آلمان و مکزیک هستند و از سوی مردان مسلحی ربوده شده‌اند که به باور نیروهای امنیتی، با القاعده در عربستان سعودی مرتبط بوده‌اند.

گروه‌های افراطی اسلام‌گرا، از جمله نیروهایی هستند که به بی‌ثباتی اوضاع در یمن جنگ‌زده  که با بحران انسانی رو‌به‌رو است، دامن می‌زنند.

در ماه فوریه نیز پنج کارمند سازمان ملل، از جمله چهار شهروند یمن در استان «ابیان»، به‌دست اعضای القاعده ربوده شدند.

این گروه افراطی عمدتا در جنوب و شرق یمن فعال است. در اثر جنگ هفت ساله در یمن،  آن کشور میان بخش جنوبی تحت تسلط دولت رسمی و تحت‌الحمایه عربستان، و بخش شمالی تحت کنترل حوثی‌های تحت‌الحمایه جمهوری اسلامی ایران تقسیم شده است.

گروه مزبور همچنین هدف حملات هوایی ایالات متحده نیز قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر سازمان ملل متحد از ربوده‌شدن پنج کارمند این نهاد بین‌المللی در جنوب یمن خبر داده بود. گروهی از افراد مسلح ناشناس، این پنج نفر را هنگام بازگشت به عدن پس از یک ماموریت میدانی کمک‌رسانی، ربودند.

به گفته راسل گیکی، سخنگوی یک مقام ارشد هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، این افراد روز جمعه، ۲۲ بهمن‌ماه، در استان اَبیَن، واقع‌در شرق عدن ربوده شدند.

پیش‌تر خبرگزاری «یمن‌پرس» به‌نقل از منابع محلی در یمن، از ربودن شش کارمند سازمان ملل متحد در استان ابین و جاده‌ای تحت کنترل «شورای انتقالی جنوب یمن» خبر داده و نوشته بود که پنج‌نفر از این کارمندان، یمنی و یک‌نفر بلغار بوده است.

گروه‌های مختلفی در این درگیری‌ها در یمن فعال‌اند و در سال‌های گذشته به‌طور مکرر در این کشور درگیر جنگ داخلی، مواردی از آدم‌ربایی رخ داده است. قبایل مسلح و شبه‌نظامیان مرتبط با گروه‌‌های القاعده یا داعش در یمن، اغلب با ربودن افراد، از آن‌ها به‌عنوان گروگان برای مبادله با زندانیان خود یا پول نقد استفاده کرده‌اند.

در جنگ هفت‌ساله یمن ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند و درگیری‌ها در آن کشور منجربه یک بحران انسانی وخیم شده است، به‌شکلی که زندگی ۸۰ درصد از جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه متکی است.

بیشتر از جهان