بازگشت گروه «آبا» به سالن کنسرت

آیا «آبا» دوباره مخاطبان خود را با کاراکترهای مجازی جلب می‌کند؟

چهل سال از منحل شدن گروه سوئدی «آبا» (ABBA) می‌گذرد و حالا خبر بازگشتشان با آلبوم جدید و اجرای کنسرت بار دیگر نام این گروه محبوب را بر سر زبان‌ها انداخته است.

آبا در دهه ۷۰ پرفروش‌ترین گروه موسیقی بود. بنی اندرسون و بیورن اولویس آهنگسازان گروه در کنار خوانندگان آن یعنی فریدا لینگستاد و اجنتا فالتسگوگ که همسرانشان هم بودند، گروه «آبا» (ABBA) را در سال ۱۹۷۲ و در استکهلم سوئد تاسیس کردند. آبا به مدت ۱۰ سال فعالیت کرد و تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون نسخه از آلبوم‌های آن‌ها در بازار موسیقی به فروش رفته است. قطعات Dancing Queen، Gimme Gimme و The Winner Takes It All از معروف‌ترین و محبوب‌ترین موزیک‌های منتشر شده آبا است. با جدایی بنی و فریدا در سال ۱۹۸۱ فعالیت این گروه هم رو به افول رفت و در عرض یک سال متوقف شد تا آن‌که آبا در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که با آلبوم جدیدی می‌خواهد به عرصه موسیقی بازگردد.

ماه مه امسال شهر لندن میزبان کنسرت «آبا» (ABBA) و آلبوم جدیدشان به نام «وُیج» (سفر Voyage) خواهد بود. اما این کنسرت، یک اجرای عادی و همیشگی نیست و همین موضوع ماجرا را هیجان‌انگیزتر می‌کند. کنسرت آبا درواقع یک اجرای مجازی خواهد بود که اعضای اصلی با آواتارهای مجازی که برایشان ساخته‌ شده است، به اجرا خواهند پرداخت. این کنسرت به کمک شرکتی که «جرج لوکاس» خالق جنگ ستارگان آن را تاسیس کرد، برگزار خواهد شد و هدف از آن نشان دادن حال حاضر اعضای گروه که اکنون در دهه ۷۰ زندگی‌شان به سر می‌برند نیست، بلکه بازآفرینی روزهای اوج یکی از محبوب‌ترین گروه‌های موسیقی پاپ جهان است؛ یعنی بازگشت به دهه ۷۰ میلادی که آبا توانست با «واترلو» (Waterloo) در یورو ویژن اتفاقی به‌یادماندنی رقم بزند و پس‌ازآن ۴۰۰ میلیون نسخه فروش را در کارنامه‌اش ثبت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این کنسرت درواقع «آبا» در دهه ۷۰ و در اوج شکوه و جوانی و با کاراکترهای مجازی قرار است به روی صحنه بیاید. البته ماجرا جایی جالب‌تر می‌شود که می‌فهمیم این اجرا با اجراهای هولوگرامی معروف که به مایکل جکسون و ویتنی هیوستون جان دوباره بخشید و پس از مرگشان آن‌ها را روی استیج آورد، فرق می‌کند. کاراکترهای آبا بر اساس فیلمبرداری از شخصیت‌های واقعی که همگی زنده‌اند و در پروژه مشارکت داشته‌اند، ساخته‌ شده است. حدود۱۶۰ دوربین در پنج هفته مشغول فیلمبرداری از اعضای گروه آبا و اجرای موسیقی ‌آن‌ها بوده‌اند و جوان‌سازی کاراکترها هم از روی ترکیب تصاویر قدیمی با فیلم‌های جدید انجام شده است.

«بیلی والش» که کارگردانی این پروژه را بر عهده دارد می‌گوید که فناوری هولوگرام هنوز محدود است و نمی‌توانست آن میزان از طبیعی بودن که برای این پروژه در نظر گرفته شده بود را برآورده کند. ولی فناوری «آواتار» به کار رفته در کنسرت آبا پتانسیل بسیاری دارد و می‌تواند به ستاره‌ها کمک کند که تا حضورشان تا ابد جاودانه بماند. اگر پروژه کنسرت آبا با استفاده از فناوری جدید آواتارسازی که در این پروژه به خاطر گروه آبا نام آن را «آباتار» گذاشته‌اند، موفقیت‌آمیز باشد و همه چیز درست پیش برود، می‌توان از ستاره‌های بیشتری دعوت کرد که به استفاده از این فناوری بپیوندند و حتی می‌توان آن را جایگزین هولوگرام برای جان‌بخشی دوباره به هنرمندان و افرادی کرد که دیگر زنده نیستند.

این فناوری همچنین می‌تواند بسیاری از قیدوبندهای کنسرت‌ به شیوه قدیمی را پشت سر بگذارد و هرکس فارغ از زمان و مرز در هرکجای دنیا بتواند اجرای هنرمند موردعلاقه‌اش را از نزدیک تماشا کند.

از سوی دیگر استفاده از آواتار کار گروه‌هایی که اعضای آن‌ها به هر دلیلی ازنظر مکانی کنار هم نیستند ولی می‌خواهند به اجرا در کنار هم بپردازند را بسیار راحت می‌کند. فرض کنید اعضای یک گروه موسیقی هرکدام در کشورهای متفاوت باشند ولی شما می‌توانید آن‌ها را در کنار هم و در سالن کنسرت مشاهده کنید و حتی با آن‌ها بخوانید و برقصید.

البته به نظر می‌رسد این فناوری در حال حاضر بیشتر برای اهالی فناوری جذاب است تا طرفداران گروه‌ها؛ چراکه طرفداران ترجیح می‌دهند کاراکترهای واقعی را از نزدیک ببینند نه یک آواتار مجازی. اما این مشکل نیز با اضافه کردن گزینه‌های جذاب دیگر به اجراها و درگیر کردن مخاطبان ‌حل شدنی است و فناوری آواتار می‌تواند با گذر زمان و پیشرفته‌تر شدن در میان طرفداران هنرمندان نیز به محبوبیت برسد. کنسرت آبا در ماه می ۲۰۲۲ و میزان موفقیت و البته استقبال مردم از آن قرار است خیلی از معادلات مجهول آینده را درباره آواتار مشخص کند.

بیشتر از موسیقی