سه فرمانده روسیه در اوکراین کشته شدند

در روزهای آغازین تهاجم، کمبودهای شدیدی در برنامه‌ریزی ارتش روسیه و اجرای عملیات دیده شد

مقام‌های غربی پیش از عملیات اوکراین از ضعف آمادگی نظامی روسیه آگاهی داشتند - Sergey BOBOK / AFP

به گفته منابع غربی، سه فرمانده ارتش روسیه در تلاشی آشکار برای بازگرداندن شتاب به حمله به اوکراین پس از حرکت به سمت خط مقدم کشته شدند.

سرلشکر آندره سوخوتسکی، معاون فرمانده نیروهای مسلح ترکیبی چهل و یکم که مرگش در اثر ضربه گلوله احتمالی یک تک‌تیرانداز روز پنجشنبه فاش شد، بلندپایه‌ترین عضو نیروهای مهاجمی بود که جانش را پس از ۹ روز نبرد ازدست‌ داد.

حالا مقام‌های غربی تایید کرده‌اند که یک فرمانده لشکر و یک فرمانده هنگ نیز در موقعیتی که آن را رویداد «عجیب» ناشی از اختلال سامانه‌های کنترل و فرماندهی توصیف می‌کنند، جانشان را ازدست‌ داده‌اند.

ممکن است افسران ارشد از موقعیت‌های خود در پشت جبهه به سمت موقعیت‌های غیرعادی رها شده در خط مقدم حرکت کرده باشند تا اقتدار شخصی‌شان را در پیشرفت رو به ضعف گذاشته‌‌ تحمیل کنند، اما درگیر مشکلات لجستیکی (تدارکاتی) و مقاومت شدید نیروهای اوکراینی شدند.

در روزهای اخیر نیروهای ولادیمیر پوتین از نقشه اولیه خود در گرفتن فوری اوکراین از طریق پیش رفتن در «جاده آذرخش» به سمت شهرها عقب نشسته‌اند و به ترفند محتاط‌‌تر و وحشیانه‌تر بمباران متوسل شده‌اند که جان بسیاری از غیرنظامیان را گرفته است.

به گفته مقام‌های غربی در ۲۴ ساعت گذشته حملات پی‌درپی هوایی و توپخانه‌ای به شهرهای اوکراین ازجمله مناطق مسکونی و نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا (Zaporizhzhia) ادامه داشت.

یکی از این مقام‌ها اظهار داشت که این «احتمالا پیامد تلاش‌های روسیه برای سبک کردن مشکلات تدارکاتی موجود و مقابله با مقاومت شدید اوکراینی‌ها بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام گفت در روزهای آغازین تهاجم، کمبودهای شدیدی در برنامه‌ریزی ارتش روسیه و اجرای عملیات دیده شد؛ عملیاتی که از هر عملیات دیگری که برایش آموزش دیده بودند، بزرگ‌تر است‌.

مهاجمان با شکست در روز اول برای دستیابی به برتری هوایی‌، فقط توانستند آهسته حرکت کنند و درگیر مشکلات مربوط به تدارک سوخت، غذا، فرار سربازان و ناهماهنگی «فراوان» ساختارهای کنترل و فرماندهی شدند.

کاروان ۴۰ مایلی خودروهای زرهی در شمال کی‌یف در عمل «مشکل ترافیکی عظیمی» به وجود آورد و کمابیش چندین روز است که بی‌حرکت مانده‌ و در برابر حمله نیروهای اوکراینی آسیب‌پذیر است. وسعت زیاد آن- و وجود وسایل نقلیه رها شده و از بین رفته در میان آن‌ها- جابه‌جایی تدارکات حیاتی و واحدهای مهندسی را مشکل کرده است.

یکی از مقام‌های غربی گفت در چنین شرایطی بود که افسران بلندپایه تصمیم گرفتند به‌ اجبار به جلو حرکت کنند.

او اظهار داشت: «برآورد من این است که آن‌ها به این دلیل کشته شدند که به‌جای ماندن و کشته شدن در پشت جبهه عملیات، باید جلو می‌رفتند و به خط مقدم نزدیک‌تر می‌شدند.»

«دلیل این‌که چنین اتفاقی افتاد این است که فرماندهان احساس می‌کنند باید جلو بروند تا انگیزه بیشتری بدهند و بر عملیات کنترل داشته باشند. من فکر می‌کنم این نشان‌دهنده نوعی درماندگی و تا حدی حاصل نشدن پیشرفت است.»

«آن‌ها سعی می‌کنند شخصیت خود را بر میدان نبرد تحمیل کنند و خود را در معرض خطر فردی قرار می‌دهند.»

مقام‌های غربی پیش از عملیات اوکراین از ضعف آمادگی نظامی روسیه آگاهی داشتند، اما از اجرای ناقص طرح تهاجم شوکه شده‌اند.

یکی از این مقام‌ها گفت: «آنچه واضح است این است که آن‌ها قادر نیستند با همان سرعتی که برنامه‌ریزی کرده بودند طرحی که روسیه روی آن کار می‌کرد را حفظ کنند. آن‌ها به‌ویژه مقاومت اوکراین را دست‌کم گرفته بودند.»

«آن‌ها در اجرای این نقشه با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده‌اند که ما آن را ضعف سیستم نظامی روسیه می‌دانیم؛ اما آن‌ها به‌نوعی موفق شدند با بازی هم‌زمان از پس همه آن ضعف‌ها برآیند که نتیجه‌اش نبود پیشرفت است که با مقاومت شدید اوکراینی‌ها ادغام شده است.»

این مقام اظهار داشت بسیار زود است که بگوییم آیا مسکو می‌تواند سرانجام اوکراین یا قسمت‌هایی از آن را بگیرد و بر آن غلبه کند یا نه. بیشتر به این بستگی دارد که آیا اوکراینی‌ها قادرند عملیات «قابل‌توجه» روزهای آغازین نبرد را حفظ کنند یا نه.

یکی از مقام‌های غربی گفت اوکراینی‌ها «به خاطر روش جنگیدنشان و همچنین عملیات و ترفندهایی که به کار گرفته‌اند سزاوار تحسین بسیار زیادی هستند.»

«به نظر من این عملیات قابل‌توجهی از طرف آن‌ها بود - عملیاتی که فرماندهان روسیه را متعجب و به نحوی شوکه کرده و تاثیر روان‌شناختی روی نیروهای روسی با عنوان پیامد وحشیگری در نبرد گذاشته است.»

این مقام اظهار داشت در گذشته قوانین نظامی روسیه - و شوروی سابق- همیشه برای این بود که «موفقیت را تقویت کند» و ترفندهایی را که به نظر می‌رسید کارایی ندارند به آرامی از رده خارج کند.

او افزود: «در این اردوگاه این موضوع قابل‌توجه است که آن‌ها به شکست ادامه‌ می‌دهند. به نظر من هوشیاری عملیاتی نداشتن به این شکل تعجب‌آور است.»

«شاید این یکی از چالش‌های فرماندهی و کنترل آن‌هاست که مانع از این می‌شود که بتوانند به شکل انعطاف‌پذیرتری عمل کنند.»

«پافشاری بر ادامه همان اهداف و امید به گرفتن نتیجه متفاوت در شرایطی متفاوت را شاید بشود دیوانگی نامید، اما در اصطلاحات نظامی من چنین کاری را از طرف آن‌ها قطعا تعجب‌آور می‌دانم.»

© The Independent

بیشتر از جهان