نهمین آزمایش موشکی کره شمالی در دو ماه اخیر

تازه‌ترین آزمایش تسلیحاتی پیونگ یانگ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کره جنوبی انجام شد

به نظر می‌رسد که کره شمالی در حال آماده شدن برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی در آینده نزدیک است - STR / AFP / KCNA VIA KNS

کره شمالی روز شنبه نهمین آزمایش تسلیحاتی خود در سال جدید میلادی را انجام داد و تنها چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی، موشک بالستیک مشکوکی را به سمت دریا در شرق شبه جزیره کره شلیک کرد.

به گزارش رویترز، این پرتاب با محکومیت ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن مواجه شد که نگران هستند کره شمالی در ماه‌های آینده یک آزمایش بزرگ تسلیحاتی را انجام دهد.

با متوقف شدن مذاکرات خلع سلاح اتمی، کره شمالی رکورد پرتاب موشکی را در ژانویه شکست و پس از توقف در ماه فوریه، دوباره آزمایش‌های موشکی خود را با پرتاب در تاریخ ۲۷ فوریه از سر گرفت و تازه‌ترین موشک نیز شنبه پنجم مارچ پرتاب شد.

با در نظر گرفتن روندی که کره شمالی در پیش گرفته است، به نظر می‌رسد که این کشور در حال آماده شدن برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی در آینده نزدیک است. پیونگ یانگ تهدید کرده که می‌تواند آزمایش تسلیحات هسته‌ای یا پرتاب طولانی‌ترین موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBMs) را برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۷ از سر بگیرد.

پس از پرتاب موشکی اخیر کره شمالی، نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت: «اقدام کره شمالی در توسعه فناوری و پرتاب موشک، چیزی نیست که کشور ما آن را نادیده بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا نیز پرتاب اخیر را محکوم کرد و آن را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست که تحریم‌هایی را علیه کره شمالی به دلیل برنامه‌های تسلیحاتی این کشور اعمال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «این پرتاب تهدیدی را که برنامه‌های موشکی و سلاح‌های کشتار جمعی غیرقانونی کره شمالی برای همسایگان و کل منطقه ایجاد می‌کند، بیشتر آشکار می‌کند.»

در کره جنوبی نیز که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه آماده می‌شود، شورای امنیت ملی، پرتاب مکرر بی‌سابقه موشک‌های بالستیک کره شمالی را محکوم کرد و آن را تهدید صلح و ثبات در شبه جزیره کره دانست.

کره جنوبی امسال مجموعه‌ای از زمین لرزه‌های کوچک در نزدیکی پونگی-ری را گزارش کرده است که به گفته کارشناسان، می‌تواند ناشی از آخرین و بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۱۷ باشد.

ارتش کره جنوبی اعلام کرده که پرتاب روز شنبه از محلی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی پیونگ یانگ انجام شده است. این منطقه محل آزمایش‌های قبلی از جمله آخرین پرتاب در ۲۷ فوریه نیز بوده است. 

تحلیلگران می‌گویند کره شمالی ممکن است از دوره انتقال ریاست جمهوری آینده در کره جنوبی یا تعطیلات ملی بزرگ در روز پانزدهم آوریل برای پرتاب ماهواره یا آزمایش یک موشک جدید بزرگ یا سلاح‌های دیگر استفاده کند.

روز جمعه، یک نهاد مستقر در ایالات متحده که بر فعالیت‌های کره شمالی نظارت می‌کند، خبر داد که در یونگ بیون، تولید سوخت برای سلاح‌های هسته‌ای در حال توسعه است. این در حالی است که از زمانی که کره شمالی در سال ۲۰۱۸ تعلیق آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای خود را اعلام کرد، این مرکز بسته شده بود. با این حال، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفته است که پس از توقف مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای، دیگر خود را ملزم به تعلیق فعالیت هسته‌ای نمی‌داند.

بیشتر از جهان