بحران روسیه-اوکراین؛ حکومت نظامی چیست و چگونه بر جنگ تاثیر می‌گذارد؟

این وضعیت غالبا برای برقراری مجدد امنیت ملی در پی قیام یا کودتا به اجرا درمی‌آید

اما رژیم‌های خودکامه در سراسر جهان این اصل را به‌‌مثابه ابزاری برای سرکوب مخالفت‌های مردمی به کار می‌گیرند‌ـ Daniel LEAL/AFP

براساس گزارش‌ها، پارلمان روسیه روز جمعه یک جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد که انتظار می‌رود در جریان آن، ظاهرا به‌منظور سرکوب اعتراض‌ها و تظاهرات داخلی در مخالفت با حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین حکومت‌نظامی وضع کند.

اما این برای شهروندان روسیه دقیقا به چه معنا است؟

حکومت‌نظامی یعنی تحمیل موقت قانون نظامی بر یک ایالت یا منطقه در مواقع بحران ملی، زمانی که قدرت مدنی از بین رفته است یا عملیات زمان جنگ به اجرا درمی‌آید.

حاکمیت قانون عادی به تعویق می‌افتد و نیروهای مسلح بر اداره عملکرد دولت نظارت می‌کند و ظاهرا این کار در جهت منافع عمومی انجام می‌شود.

اما رژیم‌های خودکامه در سراسر جهان این اصل را به‌‌ مثابه ابزاری برای سرکوب مخالفت‌های مردمی به کار می‌گیرند.

مثلا چین در سال ۱۹۸۹، برای محدود کردن تظاهرات میدان تیان‌آن‌من حکومت‌نظامی اعلام کرد.   

این وضعیت غالبا برای برقراری مجدد امنیت ملی در پی قیام یا کودتا به اجرا درمی‌آید، چنانکه در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ در تایلند و در سال ۲۰۱۳ در مصر دیدیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخاییلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه گفت که این اقدام به‌ منزله «ممنوعیت کامل همه راهپیمایی‌ها، قطع ارتباط با دنیای بیرون، محدودیت‌های غذایی و مالی در مقیاس وسیع» در روسیه آقای پوتین است.

انتظار می‌رود این تصمیم به ارتش روسیه اختیار بدهد سانسور بیشتری اعمال کند تا صدای دگراندیشان و مخالفان جنگ را خاموش کند و به تسلط بر رسانه‌ها، مسدود کردن انجمن‌های اینترنتی، رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های ارتباطی، زندانی کردن معترضان و محدود‌سازی سفرها منجر می‌شود.

طبق گزارش‌ها تاکنون حدود هفت هزار نفر به دلیل شرکت در تظاهرات خیابانی مخالف جنگ دستگیر شده‌اند، الکسی ناوالنی، رهبر زندانی مخالفان، نیز از مردم خواست به تجمع در میدان‌های شهر در سراسر کشور ادامه بدهند.

در سنت پترزبورگ روسیه، پلیس یلنا اوسیپووا، بازمانده معروف محاصره لنینگراد، را در جریان اعتراض ضد جنگ بازداشت کرد.

ــالکس کوکچارف، ۲ مارس ۲۰۲۲

در همین حال، با شروع «عملیات نظامی ویژه» پوتین در هفته گذشته، غرب تحریم‌های تنبیهی علیه روسیه اعمال کرده است، با سقوط ارزش روبل، بانک مرکزی این کشور مجبور شد نرخ بهره را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دهد و برای محافظت از اقتصاد، روش‌های کنترل بر سرمایه اعمال کند، زیرا شهروندان جلوی خودپردازها صف می‌کشند تا برای مقابله با کمبودهای آتی، پول نقد برداشت کنند.

اپل پی دیگر در روسیه فعال نیست و شرکت‌های سراسر جهان اقدام به قطع ارتباط تجاری خود با روسیه کرده‌اند و ستاره‌های ورزشی و شخصیت‌های فرهنگی این کشور از شرکت در مسابقات ورزشی منع شده‌اند.

آقای زلنسکی نیز در ۲۴ فوریه که روسیه اولین بار حمله به کشورش را آغاز کرد، در اوکراین حکومت‌نظامی اعلام کرد.

این چهره تلویزیونی که به رهبر محبوب مقاومت تبدیل شده است به شهروندان گفت: «نترسید. ما قوی هستیم. ما برای همه چیز آماده‌ایم. همه را شکست می‌دهیم. چون ما اوکراین هستیم.»

اوکراین پیش‌تر در نوامبر سال ۲۰۱۸ در زمان پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری پیش از زلنسکی، بعد از درگیری دریایی در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه که گارد ساحلی روسیه ۳ کشتی اوکراینی و ۲۳ خدمه آن‌ها را در دریای آزوف دستگیر کرد، حکومت‌نظامی اعلام کرده بود.

روسیه دو قایق توپخانه اوکراینی و یک یدک‌کش را متهم کرد که بدون مجوز از تنگه کرچ که داخل آب‌های این کشور است عبور کرده‌اند‌، با اینکه دو کشور در سال ۲۰۰۳ یک معاهده دریایی امضا و توافق کردند معبر دریای سیاه سرزمین مشترک محسوب شود، نشانه‌ای از تشدید ستیزه‌جویی‌ها پس از سال ۲۰۱۴ که اکنون به نظر می‌رسد مقدمه‌ای برای درگیری فعلی بود.

در سال ۱۹۴۵، اوکراین برای اولین بار حکومت‌نظامی اعلام و ۱۰ منطقه مرزی راهبردی را تصاحب کرد؛ پنج منطقه همسایه روسیه، دو منطقه در نزدیکی ترانس‌نیستریا، منطقه جدایی‌طلب مولداوی که روسیه در آن حضور نظامی دارد و سه منطقه در امتداد دریای سیاه و دریای آزوف.

آن زمان اعضای پارلمان آقای پوروشنکو را متهم کردند که از این فرمان برای بازگرداندن حقوقی که به‌سختی در جریان انقلاب میدان به دست آمده است (انقلاب سال ۲۰۱۴ اوکراین) بهره گرفته و از آن برای حمایت از انتخابات ریاست‌جمهوری قریب‌الوقوع آن زمان سود برده است، حتی یکی از وزیران او را به مارگارت تاچر تشبیه کرد که از طریق جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲ قدرتش را تقویت کرد.

ایالات متحده آمریکا و آلمان ازجمله کشورهایی بودند که از روسیه به دلیل تجاوزگری انتقاد کردند.

 ایندیپندنت در به راه انداختن کارزارهای ویژه حقوق اقشار بسیار آسیب‌پذیر، سابقه پرافتخاری دارد و نخستین کارزار استقبال از پناهندگان را در طول جنگ سوریه در سال ۲۰۱۵ اجرا کردیم. اکنون که کارزار خود را تجدید کردیم و این طومار را در پی پیدایش بحران اوکراین آغاز می‌کنیم، از دولت می‌خواهیم بیشتر و سریع‌تر پیش برود تا اطمینان حاصل کنیم که کمک‌ها به مقصد رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کارزار استقبال از پناهندگان این‌جا کلیک کنید. برای امضای طومار این‌جا کلیک کنید. اگر مایل به کمک مالی هستید، لطفا این‌جا کلیک کنید و به صفحه گو فاند می (Gofundme) بروید. 

© The Independent