یارانه نقدی و معیشتی «خانوارهای پردرآمد» ظرف سه ماه حذف می‌شود

مرجع رسیدگی به اعتراض خانوارهایی که یارانه آنان حذف می‌شود، «کمیته امداد» است

پایگاه رفاه ایرانیان وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یارانه «دهک‌های پر درآمد» را قطع می‌کند - ATTA KENARE / AFP

نمایندگان مجلس ایران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف کردند تا ظرف سه ‌ماه، یارانه‌های نقدی و معیشتی «خانوارهای پردرآمد» را قطع کند. در این مصوبه معیار شناسایی خانوارهای پردرآمد مشخص نشده است.

مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن، خانوارهای ایرانی بر اساس میزان درآمد دهک‌بندی می‌شوند.

بر اساس این تصمیم، پایگاه رفاه ایرانیان وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید اطلاعات مربوط به درآمد خانوارهای ایرانی را استخراج کند و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز با اطلاعاتی که از این پایگاه دریافت می‌کند، موظف است ظرف سه ماه، یارانه «دهک‌های پر درآمد» را قطع می‌کند.

نمایندگان مجلس در مصوبه خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مسئول شناسایی دهک‌های به گفته خود «پردرآمد» معرفی کردند اما مشخص نیست که این خانوارها بر چه اساس به عنوان قشر پردرآمد شناخته می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی ایرنا پیش‌تر، مدعی شده بود که منابع حاصل از حذف یارانه پردرآمدها برای پرداخت یارانه به اقشار آسیب‌پذیر- با اولویت خانوارهای تحت‌پوشش نهادهای حمایتی- هزینه می‌شود.

منظور این گزارش از «نهادهای حمایتی»، سازمان‌هایی مثل «کمیته امداد امام خمینی» است؛ نهادی زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی ایران که به دلیل برخورداری از پشتوانه حمایتی نهاد متولی خود، درباره عملکردش به هیچ جا پاسخگو نیست.

در گزارش خبرگزاری ایرنا آمده بود خانوارهایی که یارانه آنان حذف می‌شود، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، اعتراض خود را اعلام کنند؛ اما مسئله اینجا است که طبق این گزارش، مرجع رسیدگی به اعتراض‌ها هم کمیته امداد است و این سازمان در صورتی‌ که تشخیص دهد خانواری «پردرآمد» است، می‌تواند یارانه آن خانواده را به نفع خود ضبط کند.

کمیته امداد با ادعای حمایت از مستمندان راه‌اندازی شد و بیش از پنج میلیون صندوق صدقه در سراسر ایران دارد. با این حال به مددجویان خود ماهانه فقط ۱۹۸ هزار تومان پرداخت می‌کند. این در حالی است که بنا بر اعلام مقام‌های کمیته امداد، این سازمان در ۱۰ ماه گذشته، فقط از محل جمع‌آوری صندوق‌ صدقات، ۴۵۰ میلیارد تومان پول جمع کرده است.

علاوه بر این، دولت سیزدهم هم با دست‌ودل‌ بازی تمام برای کمیته امداد در سال ۱۴۰۱، بودجه ۲۵ هزار و ۷۸۱ میلیارد و ۵۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته است. با این حال جمهوری اسلامی ایران با ادعای حمایت از مستمندان و اقشار آسیب‌پذیر و در واقع به نفع سازمان‌هایی همچون کمیته امداد، قصد دارد یارانه نقدی برخی دهک‌های جامعه را حذف کند.

بیشتر از اقتصاد