توان نیروی هوایی اوکراین در مقابل روسیه چقدر است؟

مقام‌های اوکراینی روز سه‌شنبه گفتند بیش از ۷۰ نظامی اوکراینی در حمله موشکی روسیه کشته شدند

برخی کشورهای غربی به کمک اوکراین آمده‌اند تا پدافند نظامی‌اش را تقویت کنند - AFP

روسیه به پیشروی در اوکراین ادامه می‌دهد و حملات هوایی ویرانگری در کی‌یف و خارکیف در شمال شرق این کشور گزارش می‌شود.

حمله روسیه در حالی وارد روز ششم شد که سناتور کریس مورفی گفت نیروهای پوتین برای محاصره‌ «بلندمدت و خونین» پایتخت اوکراین آماده می‌شوند، در همین حال، بوریس جانسون گفت ولادیمیر پوتین به شیوه‌های «وحشیانه‌ای» متوسل می‌شود که «هیچ تبعیضی قائل نیست» و شهروندان غیرنظامی اوکراینی را هدف قرار می‌دهد.

در حالی که یک کاروان نظامی بزرگ روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین، نزدیک می‌شود، مقام‌های اوکراینی روز سه‌شنبه گفتند بیش از ۷۰ نظامی اوکراینی در حمله موشکی روسیه کشته شدند و ده‌ها شهروند غیرنظامی در بمباران «وحشیانه» جان باختند.

در حمایت از پدافند هوایی اوکراین در مقابل حمله روسیه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا، تایید کرد که ۷۰ جنگنده از چند کشور به اوکراین اهدا و در فرودگاه‌های کوچکی در لهستان مستقر خواهد شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی نیروی دریایی اوکراین، «در صورت ضرورت، آن‌ها را می‌شود در فرودگاه‌های لهستان مستقر کرد، و خلبانان اوکراینی از آن‌جا ماموریت‌های رزمی را انجام خواهند داد.»

با وجود این، رئیس ناتو گفت این ائتلاف برای حمایت از کی‌یف، جت‌های جنگنده و نیرو نمی‌فرستد یا منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ایجاد نمی‌کند زیرا ناتو قصد ندارد وارد این درگیری شود. 

هرچند ارتش روسیه از هر لحاظ به‌میزان قابل‌ملاحظه‌ای بزرگ‌تر از ارتش اوکراین است، نیروهای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، همچنان تهدیدکننده‌اند و دست‌کم می‌توانند در مقابل تهاجم مداوم روسیه سد دفاعی ایجاد کنند، همان‌طور که جهان در شش روز گذشته شاهد بود.

نیروی هوایی اوکراین چقدر است؟

بر اساس پایگاه داده‌های نیروهای هوایی جهان ۲۰۲۲ در فلایت اینترنشنال،  نیروی هوایی اوکراین ۲۱۰ هواپیمای نظامی از جمله ۹۸ جنگنده دارد.

این تعداد متشکل از جنگنده‌های میگ‌ـ۲۹ ساخت شوروی و سه نوع جت سوخو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما بنا بر داده‌های فلایت اینترنشنال، روسیه با مجموع ۳۸۶۳ هواپیمای فعال، نیروی هوایی به‌مراتب بزرگ‌تری دارد، که تعداد جنگنده‌هایش تقریبا ۱۵ برابر اوکراین است.

به‌رغم زرادخانه کوچک‌تر اوکراین، وزارت دفاع این کشور گزارش داد که تا روز اول مارس، ۲۹ هواپیما و ۲۹ هلیکوپتر روسیه را سرنگون و ۷ واحد پدافند هوایی را منهدم کرده است.

ارتش روسیه چقدر است؟

از سال ۲۰۱۴ـ ۲۰۱۵، اوکراین در تلاش برای تقویت ارتش و رعایت استانداردها و پیش‌شرط‌های ورودی مورد‌نیاز برای پیوستن به ناتو، بودجه دفاعی‌اش را سه برابر کرده است.

افزایش سرمایه‌گذاری به تقویت ظرفیت ارتش اوکراین در مقابل روسیه کمک کرده است. ارتش اوکراین در حال حاضر ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ سرباز در مقایسه با ۲۸۰ هزار سرباز روسیه دارد.

با وجود این، از لحاظ پرسنل نظامی، روسیه با ۹۰۰ هزار نیروی فعال از اوکراینِ کوچک‌تر با  ۱۹۶ هزار و ۶۰۰ نیرو پیشی می‌گیرد.

اوکراین ۹۰۰ هزار نیروی ذخیره نیز دارد‌ــ کسانی که در پنج سال گذشته آموزش نظامی دیده‌اند‌ــ در مقایسه با دو میلیون نیروی ذخیره روسیه.

ظرفیت توپخانه روس‌ها بیش از سه برابر، تعداد تانک‌ها شش برابر، و تعداد خودروهای زرهی‌اش تقریبا هفت برابر اوکراینی‌ها است.

نیروی دریایی روسیه ۷۴ رزم‌ناو و ۵۱ زیردریایی در اختیار دارد، در مقایسه با اوکراین که دو رزم‌ناو دارد.

تحلیلگران نظامی می‌گویند پدافند ضدهوایی و ضدموشک اوکراین ضعیف است، و این کشور را در مقابل حملات هوایی روس‌ها به زیرساخت‌های حیاتی‌اش به‌شدت آسیب‌پذیر می‌کند. به گفته آن‌ها، روسیه برای زمین‌گیر کردن فرماندهی و کنترل حریف و قطع ارتباط با واحدهای توی میدان، به استفاده از برتری‌اش در جنگ الکترونیک نیز متوسل خواهد شد.

اوکراین چه سلاح‌هایی دارد؟

چند کشور غربی به کمک اوکراین آمده‌اند تا پدافند نظامی‌اش را تقویت کنند.

ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۴، بیش از ۲.۵ میلیارد دلار (۱.۸۷ میلیارد پوند) کمک نظامی کرده است، از جمله موشک‌های ضدتانک جاولین، قایق‌های گشت ساحلی، خودروهای هاموی، تفنگ‌های تک‌تیرانداز، پهپادهای شناسایی، سامانه‌های رادار، تجهیزات دید در شب و ارتباط رادیویی.

ترکیه چند گروه پهپاد بیرق‌دار تی‌بی‌۲ به کی‌یف فروخته است، و بریتانیا بر اساس گزارش‌ها، در ژانویه، ۲۰۰۰ موشک ضدتانک کوتاه‌برد به اوکراین داد و متخصصان بریتانیایی را فرستاد تا به اوکراینی‌ها آموزش بدهند.

آنچه در ادامه می‌آید فهرستی است از سلاح‌هایی که اوکراین اکنون در اختیار دارد و کاربردی که این سلاح‌ها دارند.

موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک جاولین

کاربرد موشک‌های ضد‌تانک این است که از سامانه‌های مادون قرمز استفاده می‌کنند تا روی هدف قفل شوند، به این معنی که نیروها لازم نیست هدف بگیرند.

این موشک قادر است پیش از اصابت به هدف، تا ارتفاع ۴۹۰ پایی (۱۵۰ متری) در هوا به پرواز درآید.

نسل بعدی سلاح ضدتانک سبک

این سلاح چه کاربردی دارد: این سلاح نوع دیگری از موشک‌های ضدتانک است، که بریتانیا ۲۰۰۰ واحد از آن را به اوکراین اهدا کرده است.

این موشک قادر است با سرعت ۴۴۰ مایل (۷۰۸ کیلومتر) در ساعت پرواز کند و با استفاده از سامانه خودناوبری به خودرو هدف برسد.

موشک‌های استینگر

این موشک‌ها چه کاربردی دارند: لتونی و لیتوانی موشک‌های استینگر به اوکراین اهدا کرده‌اند که یک سامانه پدافند هوایی همراه (MANPADS) است و از فناوری هدفیاب مادون قرمز استفاده می‌کند تا اهداف در حال پرواز را جست‌و‌جو کند و هدف اصابت قرار دهد.

نیروهای اوکراینی با استفاده از این سلاح، هواپیماهای روسیه را سرنگون کرده‌اند.

پهپادهای بیرق‌دار تی‌بی‌۲

چه کاربردی دارند: این پهپادها را ترکیه تامین می‌کند و قابلیت ۲۴ ساعت پرواز در ارتفاع ۲۴ هزار پایی (۷۳۰۰ متری) و حمل ۳۳۰ پوند (۱۵۰ کیلوگرم) بار را دارند.

این پهپاد قادر است تانک‌‌ها و سنگرها و پناهگاه‌ها را هدف حمله هوایی قرار دهد، و برای اجتناب از آتش تیربار دشمن، تا حداکثر ۵ مایل (۸ کیلومتری) ارتفاع بگیرد.

این پهپاد در صورت از دست دادن سیگنال جی‌پی‌اس (سامانه موقعیت‌یابی جهانی) نیز قادر به ناوبری و مسیریابی است اما هنوز مشخص نیست در اوکراین استفاده شده‌اند یا خیر.  

© The Independent

بیشتر از جهان