ابرثروتمندان روس قایق‌هایشان را کجا می‌برند؟

الیگارش‌های روس در تلاش‌اند دارایی‌های خود را به مالدیو منتقل کنند؛ زیرا با ایالات متحده معاهده استرداد ندارد

دولت بایدن اعلام کرد، دارایی‌های ثروتمندان نزدیک به پوتین، از جمله ساختمان‌ها و قایق‌های عظیم تفریحی، در معرض توقیف‌اند - bushandnoble

پس از حمله نظامی مسکو به کی‌یف و اعمال تحریم‌های اقتصادی گسترده ایالات متحده علیه روسیه و چهره‌های بانفوذ اقتصادی آن کشور، حالا ثروتمندان روسی از توقیف دارایی‌هایشان در آمریکا نگران‌اند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، میلیاردرهای روسی که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ارتباط دارند، از ترس توقیف قایق‌های تفریحی‌ مجهز و گران‌قیمت خود در آمریکا به سمت مناطق دیگر حرکت کرده‌اند.

داده‌های بررسی‌شده نشان می‌دهد در روزهای اخیر و از زمان اعلام طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه، دست‌کم چهار قایق بادبانی بزرگ متعلق به مدیران تجاری روس به سمت مونته‌نگرو و مالدیو حرکت کرده‌اند. مالدیو با ایالات متحده معاهده استرداد ندارد و الیگارش‌های (اشراف وابسته به دولت) روسی در تلاش‌اند هرچه سریع‌تر برخی از دارایی‌هایشان را به آنجا برسانند؛ با این حال مونته‌نگرو گزینه چندان امنی نیست؛ زیرا عضو ناتو است.

وزیر خارجه مونته‌نگرو گفت این کشور که در سال ۲۰۰۸ درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را داده بود، در تحریم‌ روسیه به اتحادیه اروپا خواهد پیوست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حرکت هم‌زمان قایق‌های تفریحی ثروتمندان روس پس از آن انجام می‌شود که با ادامه حمله نظامی روسیه به اوکراین، دولت بایدن اعلام کرد در یک اقدام ضربتی، دارایی‌های ثروتمندان نزدیک به پوتین، از جمله ساختمان‌ها و قایق‌های عظیم تفریحی، در معرض توقیف قرار می‌گیرند.

کاخ سفید به‌تازگی در توییتی اشاره کرد: «در طول هفته آینده، یک کارگروه چندجانبه برای شناسایی، تعقیب و مسدود کردن دارایی‌ شرکت‌ها و الیگارش‌های تحریم شده روسی راه‌اندازی خواهیم کرد.»

نگرانی فعالان اقتصادی روس وقتی بیشتر شد که فرانسه هم اعلام کرد در حال تهیه فهرستی از اموال چهره‌های اقتصادی بانفوذ روس از جمله خودروها و قایق‌های تفریحی آنان است و ممکن است این‌ها تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گیرند و مصادره شوند.

واگیت الک‌پروف، رئیس شرکت لوک اویل مستقر در روسیه، یکی از رهبران تجاری روس است که در روزهای اخیر با قایق بادبانی خود به سمت مونته‌نگرو حرکت کرده و امیدوار است از بارسلون اسپانیا به آنجا برود. بر اساس گزارش فوربس، دارایی خالص الک‌پروف حدود ۲۵ میلیارد دلار است. قایق بادبانی لوکس و مجهز او یک استخر شش متری با کف شیشه‌ای، سکویی اختصاصی برای هلی‌کوپتر و یک باشگاه تفریحی ساحلی بزرگ دارد.

قایق بادبانی میلیاردر دیگری به نام اولگ دریپاسکا نیز تقریبا دو هفته پیش سریلانکا را ترک کرد و انتظار می‌رود به‌زودی به مالدیو برسد. ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ دریپاسکا و شرکت‌های مرتبط با او را تحریم کرد و حالا نگرانی‌های او شدت گرفته است. البته دریپاسکا، با دارایی خالص حدود چهار میلیارد دلار، یکی از معدود میلیاردرهای روس است که با درگیری نظامی در اوکراین مخالفت کرده است. او روز یکشنبه در توییتی نوشت: «صلح در اولویت است و گفت‌وگو میان روسیه و اوکراین باید هرچه سریع‌تر آغاز شود.»

حداقل دو قایق تفریحی دیگر که مالکان آن‌ها نیز میلیاردرهای روس‌اند، به مالدیو نزدیک می‌شوند.

مالدیو که در اقیانوس هند واقع شده، کشور جزیره‌‌ای کوچکی است که در طول سالیان متمادی یکی از مقاصد گردشگری ثروتمندان روسیه بوده است. در پی اتفاق‌های اخیر، وزیر گردشگری مالدیو گفت تهاجم روسیه و تحریم‌های گسترده علیه چهره‌های بانفوذ روسی بر گردشگری این جزیره تاثیر زیادی خواهد داشت.