سلاح گرمافشاری؛ جنگ‌افزار جدید پوتین چگونه عمل می‌کند؟

این موشک انباشته از مخلوط به‌شدت انفجاری از مواد شیمیایی و سوخت است که در اثر انفجار، امواجی فراصوتی پدید می‌آورد که هر آنچه را در مسیرش باشد، از جمله ساختمان‌ها و انسان‌ها را، نابود می‌کند.

فقط انفجارهای ناشی از حملات هسته‌ای از انفجار سلاح ترموباریک بدترند  - nypost

کارشناسان نگران هشدار داده‌اند اگر ولادیمیر پوتین از جنگ‌افزارهای گرمافشاری (thermobaric) برای در هم کوبیدن اوکراین استفاده کند، احتمال دارد حمله ارتش روسیه به این قلمرو شوروی سابق چرخشی هولناک داشته باشد.

جنگ‌افزار گرمافشاری یکی از وحشیانه‌ترین سلاح‌های جنگی موجود به شمار می‌آید.

این موشک انباشته از مخلوط به‌شدت انفجاری از مواد شیمیایی و سوخت است که در اثر انفجار، امواجی فراصوتی پدید می‌آورد که هر آنچه را در مسیرش باشد، از جمله ساختمان‌ها و انسان‌ها را، نابود می‌کند. این موشک به بمب خلأ یا بمب افشانه‌ای هم معروف است.

از جمله تسلیحات روسیه که در حال حرکت به سمت کیف، پایتخت اوکراین، و سایر شهرها دیده شده است، پرتابگر‌های راکت گرمافشاری تی.‌او.اس-۱ (TOS-1) است که دقت زیادی ندارد، ولی برای تخریب محدوده‌های وسیع استفاده می‌شود.

بعد از آن که روسیه متهم شد از این بمب در سوریه استفاده کرده است، پیتر لی از دانشگاه پورتسموت در مورد عملکرد آن در سال ۲۰۱۶ توضیح داد.

او نوشت: «تصور کنید بعد از کشیدن نفسی عمیق به زیر آب می‌روید. سپس تصور کنید که در بازدم تمام اکسیژن را به یکباره بیرون بدهید. بعد که سعی می‌کنید دوباره عمل دم را انجام دهید، شش‌هایتان به‌جای آب سرد با ذرات اشتعال‌پذیر سمی پر می‌شود و این ذرات از درون بدن را متلاشی می‌کنند.»

فقط انفجارهای ناشی از حمله‌های هسته‌ای از انفجار این بمب بدترند. روسیه متهم است که از این موشک‌ها در جمهوری چچن و سوریه استفاده کرده است.

طبق گزارش‌های دیگر، گویا روسیه این موشک‌ها را وارد اوکراین کرده اما هنوز از آن‌ها استفاده نکرده‌ است.

ان‌آر جنزن-جونز، کارشناس اطلاعاتی تسلیحات و توپخانه، در توییتر نوشت: «مجموعه وسیعی از تجهیزات نظامی در حمله روسیه دیده شده است که پرتابگر موشکی چندلوله‌ای نوع گرمافشاری از خانواده تی.او.اس-۱ از جمله آن‌ها است. در حالی که حملات تا کنون کمابیش محدود بوده است، اما استفاده از موشک تی.او.اس-1 این پتانسیل را دارد که به نقض جدی حقوق بشر منجر شود، به‌خصوص آن که روسیه سابقه استفاده از آن را نیز دارد (برای مثال در جمهوری چچن).

در بدترین درگیری نظامی اروپا در دهه‌های اخیر که ولادیمیر پوتین از پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز کرد، نیروهای روسیه حملات هماهنگ موشکی و توپخانه‌ای به شهرهای اوکراین و از جمله به پایتخت آن کی‌ف کردند. در حالی که جهانیان در پی اعلام جنگ پوتین در روز پنجشنبه، حیرت‌زده و هراسان این رویدادها را شاهدند، رهبران جهان حمله روسیه به اوکراین را محکوم و تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که مقام‌های اوکراین از مردم درخواست کردند فوری پناه بگیرند، روز شنبه ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در کی‌یف، نبردهای خیابانی شدیدی با نیروهای روسیه در گرفت. دو موشک به کی‌یف اصابت کرده است و از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ۱۹۸ اوکراینی و از جمله ۳ کودک کشته شده‌اند.

پوتین هنگام اعلام جنگ به اوکراین در سخنرانی‌ روز پنجشنبه خود به اوکراینی‌ها هشدار داد فوری سلاح‌ها را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. او گفت: «تمام نیروهای ارتش اوکراین که این الزام را رعایت کنند، می‌توانند آزادانه منطقه عملیات نظامی را ترک کنند و به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.»

او در ادامه تهدید کرد: «هر کس بخواهد جلو ما را بگیرد و کشور ما و مردم ما را بیشتر تهدید کند، باید بداند پاسخ روسیه فوری خواهد بود و چنان تبعاتی برایتان خواهد داشت که هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اید.»

© The Independent

بیشتر از جهان