دنیای مد و نابودی زیست‌بوم روی زمین

صنعت مد جهانی امروز بیشتر از همیشه به برنامه‌ای زیست‌محیطی نیاز مبرم دارد

فست فشن به تولیدی‌های پوشاکی اتلاق می‌شود که با حجم انبوهی در تولید، قیمت‌هایی ارزان، عرضه سریع فقط به فکر سود بیشترند - Getty Images via Canva

شاید اصطلاح «فست فشن» یا مد سریع به گوشتان آشنا باشد. درواقع فست فشن به شرکت‌ها و تولیدی‌های پوشاکی اطلاق می‌شود که با حجم انبوهی در تولید، قیمت‌هایی ارزان، عرضه سریع و رقابتی، فقط به فکر سود بیشترند و سعی دارند که مشتری‌های هرچه بیشتری را به سمت خود بکشانند.

این شرکت‌ها از روی کت واک‌ها در نمایشگاه‌ها و هفته‌های مد، تولیداتشان را در کمترین زمان ممکن، به پشت ویترین فروشگاه‌هایشان می‌رسانند.

توجه به محیط‌زیست و زیست‌بوم برای این شرکت‌ها ظاهرا آخرین اولویت است.

صنعت مد جهانی امروز بیشتر از همیشه به برنامه‌ای زیست‌محیطی نیاز مبرم دارد. گزارش گاردین از هفته مد لندن نشان می‌دهد که هنوز چنین برنامه‌ای در دنیای مد وجود ندارد.

کاهش طول عمر لباس‌ها، استفاده زیاد از الیاف مصنوعی مبتنی بر نفت مثل پلی‌استر، و روند مصرف‌گرایی در مد، همه از عوامل نابودکننده محیط‌زیست و زیست‌بوم روی کره زمین هستند.

با به پایان رسیدن هفته مد لندن، «Pretty Little Thing» که از خرده‌فروشان آنلاین دنیای مد است، از مجموعه جدیدش که تحت تاثیر پوشش‌ها و لباس‌های هفته مد لندن بود، رونمایی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالی-می هیگ، سوپراستار فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی که از سال گذشته مدیر خلاق این خرده‌فروشی شده است، اعلام کرد که «برای تشویق خریداران به پذیرش پایداری در زیست‌بوم تلاش می‌کند» و قصد دارد در اواخر امسال بازار فروش مجدد اجناسی را راه‌اندازی کند که متعلق به گذشته‌اند.

فروش مجدد، استفاده مجدد، و افزایش طول عمر لباس‌ها موضوعی بسیار مهم در چرخه مد است.

اما هم‌زمان با اعلامPretty Little Thing ، پلتفرم اجاره «Onloan» که در صنعت مد جایگاه ویژه‌ای دارد، اعلام کرد که کارش متوقف شده است و این شکافی در سیستم مد پایدار و سازگار با زیست‌بوم ایجاد خواهد کرد.

پلتفرم‌های اجاره مد، مدل‌های تجاری متنوعی دارند. Byrotation و MyWardrobe سبک‌های متفاوتی را در اجاره لباس ارائه می‌دهند، اما Onloan که سهام خرید و نگهداری می‌کرد، مدلی را ارائه داد که در آن کاربران می‌توانند ماهیانه دو یا چهار قطعه را با قیمت ۶۹ یا ۹۹ پوند اجاره کنند. این طرح برای بنیان‌گذاران، کلیدی تازه برای بازگشت مجدد به صنعت مد بود. تامسین چیسلت، مجری پروژه تجارت عادلانه پنبه در اوگاندا، در این باره گفت: «چرخه تامین مد با پرداخت غیرعادلانه و ناکافی پر شده است.»

در ماه می ۲۰۲۱، گزارشی از دانشگاه فنلاند منتشر شد که نشان می‌دهد اجاره لباس نسبت به سایر موارد، از جمله دور انداختن آن‌ها، طرفدار کمتری دارد. این گزارش بازتاب زیادی در جامعه داشت و ایرادهایی نیز به آن وارد بود، زیرا که محققان تأثیر اجاره یک شلوار جین را که به‌ندرت از چنین پلتفرم‌هایی قرض گرفته می‌شود، ارزیابی کرده بودند.

با این حال، کارآفرینان اجاره مد بر این باورند که به‌زودی داده‌هایی در اختیار خواهند داشت که ثابت می‌کند اجاره لباس، گزینه‌ پایدارتر و سازگارتر با محیط‌زیست است.

شاید مهم‌ترین دستاورد و برد پلتفرم‌هایی مانند Onloan تغییر طرز فکر مردم درباره لباس‌های پوشیده شده یا دست دوم باشد.

این ننگ به‌وضوح در حال ناپدید شدن است، و خرده‌فروشان جهان مد کاملا از آن آگاهند.

قطعا دنیای مد پایدار و زیست‌پذیر دلتنگ حضور Onloan خواهد بود.

بیشتر از مُد و زیبایی