آغاز هفته مد لندن: تازه‌واردی که یک‌پا مدعی شد

اولین هفته مد لندن در یک پارکینگ راه افتاد، اما حالا در سالن‌های مجلل پایتخت بریتانیا برگزار می‌شود

طرحی از دفیله جک ایروینگ، طراح جوان بریتانیایی، در اولی روز مراسم هفته مد لندن - REUTERS/Henry Nicholls

با پایان کار هفته مد نیویورک، هفته مد لندن روز جمعه ۱۸ فوریه (۲۹ بمهن) به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. هفته مد لندن نیز مانند سایر هفته‌های مد سالانه دوبار در ماه‌های فوریه و سپتامبر برگزار می‌شود.

هفته مد لندن جوانترین‌هفته مد از میان ۴ هفته مد مطرح و تاثیر گذار در دنیای صنعت مد است. اولین هفته مد در میانه جنگ جهانی دوم در نیویورک به دست النور لمبرت، روزنامه نگار و منتقد صنعت مد و لباس راه اندازی شد، بیش از یک دهه بعد، زمانی که اروپا در حال بازسازی اقتصاد خود بود، صنعت مد نیز جان تازه‌ای گرفت، هفته مد میلان در سال ۱۹۵۸ آغاز به کار کرد و سپس هفته مد پاریس در سال ۱۹۷۳ و در آخر هفته مد لندن در سال ۱۹۸۴ به طور رسمی برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دهه هفتاد میلادی، برخی طراحان اینجا و آنجا در لندن دفیله‌های کوچک خود را راه می‌انداختد یا طرح‌های جدیدشان در مزون‌های خود به نمایش در می‌آوردند. اما آنچه که امروز به عنوان هفته مد لندن می‌شناسیم در دهه ۸۰ میلادی از سوی شورای مد بریتانیا (BFC) پایه‌گذاری شده، که حالا پس از ۳۷ سال یکی از چهار قطب اصلی دنیای مد و لباس شده است. 

اولین هفته مد لندن در یک پارکینگ راه افتاد، اما حالا در سالن‌های مجلل پایتخت بریتانیا برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به صنعت مد، منتقدان، روزنامه‌نگاران، فروشنده‌های عمده لباس و بوتیک‌داران از حاضرین پروپاقرص هفته مد لندن هستند. طراحان نوپا و مدل‌ها در کنار طراحان اسم و رسم دار خود‌نمایی می‌کنند. پل اسمیت در دهه ۸۰ میلادی، الکساندر مک‌کوئین در دهه ۹۰ و استلا مک‌کارتنی در اواخر دهه نود و آغاز قرن جدید، از طراحان بریتانیایی هستند که  طرح‌هایشان به روی صحنه هفته مد لندن رفت و بخت با آنان بود که حالا پس از سه دهه از طراحان مطرح دنیا شناخته می‌‌شوند. 

شاهدخت دایانا نیز بارها در هفته مد لندن و مراسم جوایز مد بریتانیا (British Fashion Awards) شرکت کرده بود تا اهمیت این هفته مد نوپا را در میان سایر هفته‌های مد برجسته‌تر کند.

بیشتر از مُد و زیبایی