درگیری طالبان با نیروهای مرزی پاکستان در سپین بولدک

ده‌ها جنگجوی طالبان به محل اعزام شدند

 زخمی‌های رویداد سپین بولدک در بیمارستان مرکزی قندهار-  صدیق الله افغان/ توییتر

افراد طالبان روز پنجشنبه، پنجم اسفند، در منطقه مرزی سپین بولدک و چمن در قندهار، با نیروهای مرزی پاکستان درگیر شدند. منابع محلی در سپین بولدک تایید کردند که این درگیری حدود ساعت ۱۲ ظهر به‌ وقت افغانستان آغاز شد و تا چند ساعت‌ ادامه داشت. در نتیجه این درگیری، دست‌کم سه غیرنظامی کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند.

منابع محلی از سپین بولدک گزارش دادند که درگیری میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی هنگامی آغاز شد که مرزبانان پاکستانی چند کودک پناهجوی افغان را که سعی می‌کردند از مرز دیورند بگذرند، مورد ضرب و شتم قرار دادند. این منابع تایید می‌کنند که پس‌زمینه این درگیری در واقع ایجاد ایست‌‌ بازرسی نیروهای طالبان در نقطه صفر مرزی میان افغانستان و پاکستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از ساعت‌ها درگیری، طالبان نیروهای جدیدی به منطقه اعزام کرد. شماری از اعضای گروه طالبان در توییتر نوشته‌اند که نیروهای سپاه (قول اردو) البدر به محل رسیده‌ و منطقه تحت کنترل است. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های محلی نشان می‌دهد که جنگجویان اعزامی طالبان به محل درگیری نزدیک شده‌اند و غیرنظامیان هم آنان را همراهی می‌کنند.

صدیق‌الله افغان، خبرنگار مستقر در قندهار، در توییتر نوشت: «نیروهای پاکستانی به منازل غیرنظامیان و مراکز تجاری تیراندازی کردند که در نتیجه آن، سه غیرنظامی کشته و پنج تن دیگر از جمله چند سرباز طالبان زخمی شدند.» این خبرنگار تایید کرد پس از آنکه درگیری برای ساعاتی متوقف شد، با تیراندازی نیروهای پاکستانی به سمت منازل مسکونی، دوباره از سر گرفته شد.

نیروهای طالبان پیش از این نیز بر سر دیوارکشی در مرز دیورند، جایی که پاکستان آن را نقطه صفر مرزی می‌داند، با مرزبانان پاکستانی درگیر شده بودند. در دسامبر ۲۰۲۱، نیروهای طالبان تلاش کردند سیم‌خاردارهایی را که پاکستان در مرز کشیده بود، بردارند. این اقدام نیروهای طالبان به بروز تنش‌هایی میان آن‌ها و مرزبانان پاکستانی منجر شد.

اخیرا گزارش‌هایی نیز از بدرفتاری مرزبانان پاکستانی با مسافران و تاجران افغان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.