شاهزاده هری: در بریتانیا احساس امنیت نمی‌کنم

دوک ساسکس پیش‌تر گفته بود که با تولد در خاندان سلطنتی خطر را به «ارث» برده است

خانواده دوک ساسکس به دلیل استعفا از سمت خود به‌عنوان اعضای ارشد خانواده سلطنتی حمایت پلیس را از دست داد - Tolga AKMEN / AFP

در جلسه استماع دادگاه عالی بریتانیا گفته شد که شاهزاده هری به دنبال از دست دادن حقوقش برای برخورداری از حفاظت پلیس، احساس امنیت نمی‌کند.

هری علیه تصمیم پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا مبنی بر اجازه ندادن به او برای پرداخت هزینه حفاظت پلیس از خود و خانواده اش در زمانی که در بریتانیا است اقامه دعوا کرده است‌.  

خانواده دوک ساسکس به دلیل استعفا از سمت خود به‌عنوان عضو ارشد خانواده سلطنتی در اوایل سال ۲۰۲۰، حمایت پلیس را که هزینه‌اش از مالیات‌دهندگان تامین می‌شد از دست دادند.

وکلای شاهزاده هری ضمن اشاره به این‌که بریتانیا «خانه او است و همواره خواهد بود» گفتند دوک مایل است فرزندانش را از آمریکا برای دیدار به بریتانیا بیاوردُ اما او و خانواده‌اش «قادر به بازگشت نیستند» زیرا این اقدام بیش‌ازحد خطرناک است. 

هری می‌گوید تیم حفاظت خصوصی او در آمریکا صلاحیت قضایی کافی در خارج از مرزهای آمریکا یا دسترسی به اطلاعات امنیتی را که برای حفاظت از خانواده‌اش لازم است، ندارد. 

نخستین جلسه دادگاه روز جمعه در محل دادگاه‌های قضایی سلطنتی در لندن برگزار شد، اما هری در آن حضور نداشت.

در جلسه مقدماتی دادگاه تقاضانامه هر دو طرف دعوا برای برخی جنبه‌های پرونده که قرار است خصوصی نگاه داشته شود، قرائت شد. 

شهید فاطمه، وکیل دعاوی در طرح دعوا گفت: «این شکایت در مورد این واقعیت است که شاکی با توجه به ترتیبات امنیتی که در ژوئن ۲۰۲۱ در موردش اعمال شد و ادامه خواهد یافت، در بریتانیا احساس امنیت نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه گفت: «لازم به گفتن نیست که او می‌خواهد برای دیدار باخانواده و دوستانش و نیز حمایت از نهادهای خیریه که برایش مهم‌اند [به بریتانیا] بازگردد.

«اما مهم‌تر از همه این خانه او است و همواره خواهد بود.»

دوک ساسکس در روز اول ماه ژوئیه برای مدت کوتاهی از لس‌آنجلس به بریتانیا بازگشت تا از تندیس یادبود شاهدخت دایانا، شاهزاده خانم ولز رونمایی کند. یک روز پیش از آن در روز ۳۰ ژوئن او در مهمانی باغ «ول چایلد» در «کیو گاردنز» در غرب لندن، با کودکان بیمار و جوانان چای نوشید و دیدار کرد. 

گفته می‌شود عکاسان اتومبیل شاهزاده هری را حین خروج از محل دنبال کرده بودند.

انتظار می‌رود جلسه دادگاه روز جمعه حدود دو ساعت به طول انجامد و بخشی از آن محرمانه و به‌طور خصوصی برگزار ‌شود.

شکایت هری برای تجدیدنظر در تصمیم وزارت کشور در ماه سپتامبر اقامه شد اما اجازه طرح کامل آن در دادگاه هنوز تایید یا رد نشده است. 

دوک ساسکس پیش‌تر گفته بود که او با تولد در خاندان سلطنتی خطر را به «ارث» برده است.

در حال حاضر هری و همسرش مگان همراه کودکانشان آرچی و لیلیبت در ایالات متحده اقامت دارند.

این دو با کناره‌گیری از وظایف سلطنتی‌شان در اوایل سال ۲۰۲۰ حفاظت پلیس را نیز از دست دادند.

آن‌ها بعد از اظهارات پرزیدنت ترامپ مبنی بر این‌که کشورش هزینه حفاظت از آن‌ها را نخواهد پرداخت، مجبور شدند افشا کنند که برای نقل‌مکان به آمریکا برای خودشان «ترتیبات امنیتی خصوصی» تدارک دیده بودند. 

بررسی پرونده تحت نظر قاضی سوئيفت ادامه دارد.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

 

© The Independent

بیشتر از جهان