تصاویر ماهواره‌ای از مرز اوکراین: خبری از عقب‌نشینی نیروهای روسیه نیست

کشورهای غربی هشدار دادند که حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین افزایش یافته است

حضور خودروهای زرهی مستقر در مرز، احتمال آمادگی روسیه برای تهاجم را تقویت می‌کند-Handout / Russian Defence Ministry / AFP

تصاویر ماهواره‌ای یک شرکت خصوصی مستقر در ایالات‌ متحده آمریکا نشان می‌دهد که با وجود ادعای عقب‌نشینی، فعالیت نظامی روسیه در مرز اوکراین ادامه دارد. شرکت ماهواره‌ای «مکسار تکنولوژی»، با انتشار تصاویری از مرز روسیه و اوکراین اعلام کرد که روسیه برخی تجهیزات نظامی خود را که نزدیکی اوکراین مستقر بود، جابه‌جا کرده است، اما سخت‌افزارهای دیگری به منطقه وارد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه روز سه‌شنبه، ۱۵ فوریه، از عقب‌نشینی نیروهای خود از نزدیکی مرز اوکراین خبر داد، اما کشورهای غربی روز چهارشنبه هشدار دادند که حضور نظامی روسیه نه‌تنها در حال کاهش نیست که افزایش نیز یافته است. عکس‌های منتشر شده شرکت مکسار تکنولوژی نیز اردوگاه‌ها و توپخانه‌های روسیه را در بلاروس، غرب روسیه و کریمه در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که مسکو همچنان نیروها و تجهیزات زیادی در مرز اوکراین مستقر کرده است. بر اساس این تصاویر در کریمه، تانک‌ها و تجهیزات نظامی روسیه در حال آماده‌باش قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکسار تکنولوژی می‌گوید، حضور خودروهای زرهی مستقر در این منطقه احتمال آمادگی روسیه برای تهاجم را تقویت می‌کند. ضمن اینکه نیروهای روسیه در مناطق دیگری از جمله منطقه آموزشی اوپوک حضور دارند. در منطقه‌ای از بلاروس هم که رزمایش‌های روسیه برگزار می‌شود، پل نظامی جدیدی بر روی رودخانه «پریپیات» مشاهده می‌شود که کمتر از شش کیلومتر با مرز اوکراین فاصله داد. در همین منطقه یک بیمارستان صحرایی جدید هم راه‌اندازی شده است. این گزارش می‌افزاید در فرودگاه بلاروس هم یک باند جدید متشکل از ۲۰ بالگرد جنگی ایجاد شده بود، اما دیگر از نیروهای قابل‌ توجهی که در آنجا مستقر بودند، خبری نیست. بااین‌حال نیروهای زیادی در مناطق دیگر آمورش می‌بینند و یک کاروان نظامی نیر در حال حرکت به سمت غرب دیده شده است.

در روزهای گذشته پس‌ازاینکه روسیه ادعا کرد نیروهایش از مرز اوکراین عقب‌نشینی کرده‌اند، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هرگونه عقب‌نشینی روس‌ها از مرز اوکراین را تکذیب کرد. هم‌زمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده نیز گفت که وزارت دفاع روسیه نیروهایش را همراه با تجهیزات سنگین، به‌جای قرارگاه‌های نظامی به‌سوی مرز اوکراین اعزام کرده است. روز چهارشنبه، ۱۶ فوریه هم ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اظهارنظری مشابه به دیگر متحدان آمریکا گفت: «ناتو با استناد به تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند ثابت کند نیروهای نظامی روسیه هنوز از مرزهای اوکراین عقب‌نشینی نکرده‌اند.»

بیشتر از جهان