استرالیا «کلیت» حماس را در فهرست تروریستی قرار می‌دهد

«هیئت تحریر شام»، «حراس‌الدین» و یک گروه افراطی نئونازی نیز به این فهرست اضافه می‌شوند

بازداشت به اتهام تامین مالی یا هرگونه حمایت از گروه تروریستی حماس می‌تواند تا ۲۵ سال حبس درپی داشته باشد- Said KHATIB / AFP

پس از بریتانیا، استرالیا هم اعلام کرد «کلیت» جنبش اسلام‌گرای فلسطینی «حماس»، شامل هر دو شاخه سیاسی و نظامی آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار می‌دهد. 

پیش‌تر کشورهایی مانند ایالات متحده، اسرائیل و کانادا، حماس را تروریستی اعلام کرده بودند، اما بریتانیا و استرالیا تنها شاخه نظامی این گروه یعنی «گردان‌های عزالدین قسام» را تروریستی می‌دانستند. بریتانیا در اوایل آذرماه، به‌دنبال تایید پارلمان آن کشور، سازمان حماس را «در کلیت آن»، گروهی تروریستی و غیرقانونی اعلام کرد.

کارن اندروز، وزیر امور داخلی استرالیا، روز پنجشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، ضمن اعلام خبر افزوده‌شدن «کلیت» گروه حماس، «هیئت تحریر شام»، «حراس‌الدین» و یک گروه راست‌گرای افراطی نئونازی مستقر در ایالات متحده به فهرست سازمان‌های تروریستی آن کشور، گفت که دولت چهار گروه افراط‌گرای اسلامی، شامل «ابو سیاف»، القاعده، «القاعده در سرزمین مغرب اسلامی» و «جماعت اسلامی» را نیز به این فهرست بازمی‌گرداند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این زمینه گفت: «دیدگاه‌های حماس و گروه‌های افراط‌گرای خشنی که امروز در این فهرست قرار گرفتند، به‌شدت نگران‌کننده است و در استرالیا جایی برای ایدئولوژی‌های نفرت‌انگیز آن‌ها وجود ندارد.»  

تروریستی اعلام‌شدن کلیت حماس، محدودیت‌هایی جدی برای تامین مالی یا هرگونه حمایت از گروه حماس  ایجاد می‌کند و برای افرادی که در این رابطه بازداشت شوند، ممکن است تا ۲۵ سال حبس درپی داشته باشد. 

خانم اندروز افزود: «ضروری است که قوانین ما‌ علاوه‌بر اقدام‌های تروریستی و تروریست‌ها، سازمان‌هایی را هم که این اقدام‌ها را برنامه‌ریزی، تامین مالی و اجرا می‌کنند، هدف قرار دهند.»

گروه حماس از گروه‌های فلسطینی مورد حمایت مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران است که از سال ۲۰۰۷ میلادی کنترل سرزمین‌های فلسطینی در نوار غزه را در دست دارد. این گروه علاوه‌بر حمله‌های گاه‌به‌گاه به هدف‌های اسرائیلی، تاکنون چندین‌بار وارد جنگ با اسرائیل شده است؛ آخرین دور درگیری‌های گسترده مرگبار میان دو طرف در ماه مه سال گذشته (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) بود که پس از ۱۱ روز، با میانجیگری مصر و برقراری آتش‌بس، پایان یافت.

استرالیا در آذرماه سال ۱۴۰۰، همه شاخه‌های حزب‌الله لبنان، دیگر گروه شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، را نیز در زمره سازمان تروریستی معرفی کرده بود.