جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه اوکراین را به نقض آتش‌بس متهم کردند

نمایندگان منطقه‌ جدایی‌طلب جمهوری خلق لوهانسک، نیروهای اوکراین را به استفاده از خمپاره‌انداز، نارنجک‌انداز و تیربار متهم کرده‌اند

این خبر در حالی منتشر شده است که بیم آن می‌رود درگیری تشدید و به جنگی با حضور مستقیم روسیه منجر شودـ STR/AFP

به گفته گروه‌های جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه، نیروهای دولت اوکراین با گلوله‌باران نواحی واقع در منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق این کشور، توافق آتش‌بس برای پایان درگیری را نقض کرده‌اند.

نمایندگان منطقه‌ جدایی‌طلب جمهوری خلق لوهانسک، نیروهای اوکراین را به استفاده از خمپاره‌انداز، نارنجک‌انداز و تیربار متهم کرده‌اند و این نخستین گزارش‌ها از استفاده از مهمات در کشمکشی است که اکنون بیش از یک ماه است اروپا را در چنبره خود گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مستقل اینترفاکس روسیه، نمایندگان شورشیان لوهانسک در گروه نظارت بر آتش‌بس اوکراین-روسیه گفتند: «نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از سلاح‌های سنگین، برنامه آتش‌بس را آشکارا زیر پا گذاشته‌اند و بنابراین طبق توافق‌های مینسک، این آتش‌بس باطل شده است.»

اما مقام‌های اوکراین حمله به منطقه تحت‌کنترل جدایی‌طلبان را تکذیب کردند و می‌گویند خود آن‌ها هدف آتش توپخانه قرار گرفتند اما تلافی نکردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مسئول امور مطبوعاتی عملیات نیروهای مشترک اوکراین گفت: «به‌رغم اینکه مواضع ما را با سلاح‌های ممنوع از جمله توپ ۱۲۲ میلی‌متری زیر آتش گرفتند، نیروهای اوکراینی در پاسخ اقدام به گلوله‌باران نکردند.»

ارتش اوکراین روز پنجشنبه نیروهای مورد حمایت روسیه را به شلیک توپ به روستایی در لوهانسک متهم کرد که به یک کودکستان اصابت کرد. بنا بر اعلام ارتش، این حمله هیچ مجروحی در پی نداشته است.

در سال‌های اخیر، اغلب گزارش‌هایی از تیراندازی دو طرف در این منطقه محل مناقشه منتشر ‌شده است، اما گزارش‌های گلوله‌باران روز پنجشنبه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) در حالی منتشر شده است که بیم آن می‌رود درگیری تشدید و به جنگی با حضور مستقیم روسیه منجر شود.

بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی روسیه در مرزهای این کشور با اوکراین مستقر شده‌اند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از ناتو خواسته است که هرگز این قلمرو شوروی سابق را به عضویت نپذیرد.

گزارش‌های خمپاره‌اندازی‌های ادعاشده درست ساعاتی پس‌ از آن منتشر شد که ایالات‌ متحده آمریکا اعلام کرد روسیه برای آنکه «دستاویزی» برای اقدام نظامی علیه اوکراین داشته باشد، در پی روایت‌سازی‌های کذب است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهار‌شنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در نشستی مطبوعاتی گفت: «...همان‌طور که پیش‌‌تر هشدار داده بودیم، در چند هفته گذشته نیز شاهد بوده‌ایم که مقام‌ها و رسانه‌های روسیه داستان‌سرایی‌های متعددی در مطبوعات انجام داده‌اند که هرکدام از آن‌ها را می‌توان دستاویزی برای حمله قرار داد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «بعید نیست هر آن این اتفاق بیفتد، و ما نگرانیم، و جهان باید آماده باشد». او در ادامه افزود ممکن است در مورد فعالیت نظامی اوکراین در منطقه محل مناقشه دونباس در شرق این کشور ادعاهایی مطرح کنند.

او گفت روسیه ممکن است در مورد فعالیت‌های آمریکا یا ناتو در زمین، دریا یا هوا نیز ادعاهای کذبی را مطرح کند یا حتی ادعا کند اوکراین یا ناتو به خاک روسیه حمله کرده‌اند.

پرایس گفت: «به‌خصوص در مورد اشاره‌های مکرر نقل‌شده و نقل‌نشده پوتین و سایر مقام‌های روس به وقوع «نسل‌کشی» در دونباس نگرانیم. هیچ‌کدام از این ادعاها واقعیت ندارند.»

تهدید روسیه به حمله و اقدام نظامی کاهش نیافته است و غرب در مورد حضور فزاینده نیروهای نظامی روسیه هشدار داده است‌ــ ازجمله افزایش ۷۰۰۰ سرباز دیگر به نیروهای مستقر در منطقه مرزی در روزهای اخیر است.

سازمان اطلاعات استونی از تحرک گروه‌های رزمی در آستانه حمله احتمالی به‌منظور اشغال «منطقه‌ای کلیدی» گزارش داده است، که با ادعاهای وزارت دفاع روسیه مبنی بر بازگرداندن شماری از نیروهای نظامی این کشور از منطقه مرزی و برگشتن آن‌ها با قطار به نواحی داخلی روسیه در تضاد آشکار است.

میک ماران، مدیرکل سرویس اطلاعات برون‌مرزی استونی، گفت حدود ۱۰ گروه رزمی نیروهای نظامی به‌سوی مرز اوکراین در حرکت‌اند، محلی که حدود ۱۷۰ هزار سرباز روس در آن مستقرند.

سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا نیز می‌گویند خودروهای زرهی و هلیکوپترهای بیشتر و بیمارستان صحرایی جدیدی در این منطقه مشاهده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان