فروش نوروزی لباس بچه‌ هم بی‌رونق است

اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک: «مردم دیگر سالی یک‌ بار هم لباس نمی‌خرند»

«امسال رکود عجیب و بی‌سابقه‌ای در سطح عمده‌فروشی‌ها وجود دارد و در فروشگاه‌ها نیز مطلقا رونقی مشاهده نمی‌شود» - hamdell

مجید افتخاری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، از رکود بی‌سابقه بازار و افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت پوشاک خبر داد و گفت که حتی فروش لباس بچه‌ هم رونقی ندارد. به گفته او، با وجود اینکه برخی تولیدکنندگان حاضرند کالای خود را به قیمت‌ تمام‌شده بفروشند، پوشاک دیگر در اولویت سبد خرید نوروزی مردم نیست.

مردم ایران از دیرباز با نزدیک شدن به پایان زمستان، خود را برای بهار و نوروز آماده می‌کردند. بازار فروش کفش و لباس نو هم معمولا از بهمن‌ماه رونق می‌گرفت اما تنگناهای اقتصادی سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم بازار تولیدکنندگان و فروشندگان لباس را حتی در آستانه سال نو کساد کرده است.

مجید افتخاری با تایید این موضوع به خبرگزاری ایسنا گفت: «طبق روال همیشه، بهمن‌ماه باید پر رونق‌ترین ماه سال برای فروش پوشاک باشد اما امسال رکودی عجیب و بی‌سابقه‌ای را در سطح عمده‌فروشی‌ها شاهدیم و در فروشگاه‌ها نیز مطلقا رونقی مشاهده نمی‌شود.»

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با تاکید بر پیامدهای بسیار رکود بهمن‌ماه بر تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان پوشاک، گفت: «وقتی فروشگاه‌داران زمستان خوبی نداشته باشند، برای خرید شب عید هم سرمایه‌ای ندارند. از طرف دیگر، نگرانی از تعطیل شدن واحدهای صنفی در پی شیوع گونه جدید ویروس کرونا باعث شده است چشم‌انداز مثبتی وجود نداشته باشد؛ بنابراین فروشگاه‌ها مانند گذشته برای شب‌ عید‌ از عمده‌فروشان خرید نمی‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «به‌ طور کلی سبد کالای مردم در نوروز به شدت کوچک و پوشاک تقریبا از اولویت خارج شده است. در گذشته، مردم حتی دهک‌های پایین، حداقل سالی یک بار در بهمن و اسفند لباس می‌خریدند اما حالا این خرید هم برای بسیاری منتفی شده است. حتی لباس بچه‌ که همیشه پررونق‌ترین رسته در شب عید بود، امسال وضعیت خوبی ندارد.»

در سال ۱۳۹۷، با ممنوع شدن واردات کالاهای خارجی به ایران با ادعای «حمایت از تولید داخل»، واردات پوشاک نیز به ایران ممنوع شد؛ اما فعالان صنفی این حوزه می‌گویند ممنوعیت واردات پوشاک برای تولیدکنندگان فایده‌‌ای نداشته است. افتخاری نیز با اشاره به این موضوع گفت که از زمان ممنوعیت واردات پوشاک، به جای تولیدکننده، این قاچاقچی بوده که بیشترین استفاده را برده است. او تصریح کرد: «امسال تولیدکنندگان هیچ مانع‌زدایی ندیدند. به نظر نمی‌رسد که بتوان مشکلات بخش خصوصی را با نگاه حاکمیتی حل کرد و بسیاری از دولت‌ها برای رفع مشکلات بخش خصوصی راهکاری ندارند.»

هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و کاهش توان اقتصادی، بسیاری از مردم برای تهیه اقلام ضروری همچون موادغذایی مشکل دارند و در چنین شرایطی، یا لباس نمی‌خرند یا در صورت اجبار، لباس‌ ارزان و گاه دست‌دوم تهیه می‌کنند.

پیش‌تر رسانه‌های داخلی ایران از افزایش فروشگاه‌های معروف به «تاناکورا» (لباس‌ دست‌دوم) در سطح شهر تهران و دیگر شهرها خبر داده بودند. به گزارش روزنامه همشهری، میدان گمرک، خیابان آذربایجان و خیابان رسالت سال‌ها است که به مرکز فروش لباس‌های تاناکورا تبدیل شده‌اند. گرچه این بازار همیشه مشتری‌های پروپاقرص و ثابت خود را داشت، این روزها به دلیل گرانی‌ها و بحران اقتصادی، پای مشتریان تازه‌ هم به این بازارها باز شده است.

بیشتر از اقتصاد