مردی اهل ترکیه رکورددار آزمایش مثبت کرونا برای ۱۴ ماه است

کایاسان با وجودی که از نوامبر سال ۲۰۲۰ مدام در بیمارستان بستری و مرخص شده، روحیه‌اش خوب است

پزشکان معتقدند دلیل وضعیت مظفر کایاسان، سیستم ایمنی ضعیف‌شده او است؛ زیرا او به سرطان خون مبتلا است - timesofindia

جواب آزمایش کووید مردی اهل ترکیه در طول ۱۴ ماه گذشته  دست‌کم ۷۸ بار مثبت شده و رکورد ناخواسته ابتلا به طولانی‌ترین بیماری پیوسته ویروس کرونا را برای او در این کشور به ثبت رسانده است.

پزشکان معتقدند دلیل وضعیت مظفر کایاسان، سیستم ایمنی ضعیف‌شده او است؛ زیرا این مرد ۵۶ ساله لوسمی (سرطان خون) دارد.

کایاسان با وجودی که از نوامبر سال ۲۰۲۰ مدام در بیمارستان بستری و مرخص شده، روحیه‌اش خوب است. گوکان کایاسان، پسر او به شوخی می‌گوید که پدرش مثبت‌نگر است.

«ما آن قدر گفتیم که او چه آدم مثبتی است که حالا [برای کووید] مثبت شده است و دیگر منفی نمی‌شود.»

در ترکیه اگر کسی مبتلا [به کووید] شود، باید خود را هفت روز قرنطینه کند.

چندین سازمان خبری گزارش دادند که کایاسان از زمانی که برای اولین بار به این ویروس مبتلا شد، ۹ ماه را در بیمارستان و پنج ماه دیگر را در خانه‌اش در استانبول سپری کرده است.

کایاسان به دلیل مثبت بودن جواب آزمایشش نمی‌تواند با خانواده‌اش دیدار کند، اما همسر و پسرش گاهی با رعایت دستورالعمل‌های ایمنی ویروس کرونا او را ملاقات می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی نوه‌اش عَذرا به دیدنش می‌رود، او با دخترک از پشت در شیشه‌ای حرف می‌زند و در حیاط دور از او می‌ایستد.

او به قول خود، به دخترک چنین می‌گوید: «وقتی حالم خوب شد، با تو بازی می‌کنم.»

نیویورک پست از قول او می‌گوید که او «بیشتر در معرض خطر ویروس» است.

«حتی گربه‌ای که از دم پنجره رد می‌شود، می‌تواند مرا بیمار کند.»

او اضافه کرد: «حالم بهتر شده اما هنوز نشانه‌های کمی از کووید-۱۹ در بدنم دارم. این تنها توضیحی بود که برای آزمایش‌های مثبتم به من دادند. اینجا مشکلی ندارم؛ غیر از اینکه نمی‌توانم عزیزانم را لمس کنم.»

او گفت: «خیلی بد است. حتی نمی‌توانم به دلیل شرایطم واکسن بزنم.»

متخصصان گفتند با اینکه وضعیت کایاسان نادر است، دانشمندان مطالعاتی را انجام داده‌اند تا دریابند چرا بعد از اولین ابتلا، جواب آزمایش افراد مدام مثبت می‌شود.

مقاله‌ای از آزمایشگاه زیست‌شناسی رودولف جنیشجنیش، عضو موسسه وایت‌هد (Whitehead) و استاد زیست‌شناسی ام‌آی‌تی -که در مه ۲۰۲۱ چاپ شد- ممکن است به این پرسش پاسخ دهد که چرا آزمایش بعضی از بیماران بعد از بهبودی از کووید، مدام مثبت می‌شود.

انجمن لوسمی و لنفوم مطالعه دیگری انجام داد که نشان می‌دهد «یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان خون حتی پس از تزریق دو دوز واکسن، پادتن قابل‌تشخیصی تولید نمی‌کنند.»

سراپ شیمشک یاووز، مدرس بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی بالینی دانشگاه استانبول، که پزشک کایاسان است، گفت که او «طولانی‌ترین موردی است که آن‌ها پیگیری کرده‌اند و او را به دقت زیرنظر دارند تا از هر گونه خطر سویه‌ جهش یافته باخبر شوند».

چاری بوکه، یک دکتر بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی بالینی از بیمارستان آجی‌بادم، گفت: «مورد بیماری که آزمایشش برای ۴۴۱ روز مثبت شد، چیزی نیست که تا امروز گزارش شده باشد.»

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان